Kerkelijke eenheid en beetje verscheidenheid

Ds. H. Paul / 2 reacties

Vraag

Onlangs heb ik een vraag gesteld over het bindende karakter van de uitspraken van 1931 binnen de Gereformeerde Gemeente. Ik dank ds. Paul voor zijn reactie, maar begrijp het niet helemaal. Is het niet mogelijk dat er binnen een Gereformeerde kerk/gemeente verschil van inzicht is over een gedeelte van de leer? Waarom moet dat tot op de komma worden vastgesteld/uitgevochten? Is er dan geen kerkelijke eenheid mogelijk met daarbinnen een beetje verscheidenheid?

Nogmaals, het gaat me niet om de waarheid van de uitspraken, maar om het bindende karakter. Iemand als ds. Korving kan ‘1931’ niet onderschrijven en staat hierdoor buiten de Gereformeerde Gemeenten, terwijl hij wel met verschil van inzicht kan leven. Of ds. Den Ouden die het verschil uitlegt en nuanceert.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Bij de ambtsaanvaarding verklaart iedere predikant in de Ger. Gem. zich achter de besluiten van 1931 te stellen. Er kan wel onderscheid zijn in de accentuering van onderdelen, maar niet iets wat ermee in strijd is.

Hartelijke groeten,
Ds H. Paul

2 reacties
Lecram
Leden van de GG zijn gebonden aan deze uitspraken, maar leden zijn niet verplicht zich aan de GG te verbinden. Er is ook keus buiten de GG, zodat je je niet gebonden hoeft te voelen aan uitspraken waar je je niet in kunt vinden.
WillemB
Uit dit antwoord maak ik op dat kerkelijke eenheid met de GG niet mogelijk is, zolang de andere “partij” hun leeruitspraken niet onderschrijft.
Of is dit te kort door de bocht?