Relatie met jongen die vroeger naar kerk ging

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds een aantal maanden een relatie met een jongen die vroeger naar de Gereformeerde Kerk ging. Ik heb hem op een  wonderlijke wijze ontmoet en we voelen beiden dat God ons samen heeft gebracht. We bezoeken ochtenden met voorlichtingen en we praten heel veel. Alleen is het soms zo moeilijk omdat hij en ik allebei anders zijn. Ik vanuit huis qua principes die hij niet altijd snapt en terecht vindt. Hij heeft gestudeerd en is halverwege de 20, dus wat jaartjes ouder dan ik. Waar ik mee zit is dat we samen keuzes willen maken, maar dat we vanuit de kerk en buitenwereld een bepaalde druk voelen.

Op Valentijnsdag heeft hij voor mij een avond volgepland. We zijn naar een musical geweest, wat erg mooi was en ik niet direct het kwaad er van inzie. Maar toen ik thuis kwam mijn familie wel... Ik weet niet zo goed wat ik moet doen! We praten veel, hij gaat mee naar de kerk en we bezoeken samen plaatsen waar we dichter tot God en elkaar komen te staan, maar voor de buitenwereld en voor de kerk is dat niet goed omdat we sommige principes van een andere kant bekijken.

En voordat mensen gaan ‘oordelen’ met: “Ga geen juk aan met een ongelovige”... die praatjes heb ik genoeg gehoord. Er staat in de Bijbel namelijk ook dat je elkaar niet hoort te veroordelen en dat je niet in het hart van een ander kan kijken. Mijn vriend en ik zullen niet leven zoals veel mensen dat willen omdat we voelen dat we ons alleen hoeven te verantwoorden aan God! Ik hou echt wel vast aan sommige principes zoals geen seks voor het huwelijk, twee keer naar de kerk, mijn rok dragen, maar dat is niet alleen het geloof voor mij...

Is er iemand die mij tips kan geven, maar vooral ook snapt wat ik bedoel. En of het echt zo verkeerd is dat ik naar de musical ben geweest...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ja, een van de vele. Ik moet eerlijk zeggen, als ik put uit mijn meer dan 40 jaar pastorale ervaring, dat in verreweg de meeste van deze soortgelijke vriendschappen het stel na hun huwelijk niet meer naar de kerk gingen, maar in de wereld hun vermaak vonden. De Bijbel is hier m.i. ook duidelijk in. Ik noem één plaats helemaal uit het begin van de geschiedenis van de mens: Genesis 6; daar lees ik van vermenging van Gods zonen (lees: jongeren die van huis uit trouw naar de kerk gaan) met de dochters der mensen (lees: onkerkelijke jongeren). Wat is uiteindelijk het resultaat? Het kwade werd zo algemeen dat we in vers 5 lezen: “En de HEERE zag dat de boosheid van de mens menigvuldig was op de aarde en dat al het gedichtsel van de gedachten van het hart te allen dage alleen boos was.

De briefschrijfster zal zeggen: Bij ons gaat het anders. Misschien; uit de brief van deze jongedame spreekt wel een zekere standvastigheid en een sterke eigen wil. Haar oudere vriend voelt zich ongetwijfeld hierdoor te meer tot haar aangetrokken. Samen bezoeken ze “ochtenden met voorlichting”en ze voelen dat God hen heeft samen gebracht, maar... heeft God ze ook in die musical gebracht?

Ik raad deze beide verliefde jongeren sterk aan om trouw samen de Bijbel te lezen en open gesprek, één en andermaal, zo mogelijk wekelijks met de ouders van het meisje te hebben en bepaalde afspraken te maken wat wel en wat niet kan, waar ze wel en niet heengaan. Laat de ouders deze jongeman als potentiële schoonzoon in hun gezin toegang verschaffen voordat ze hem afwijzen of in hun hart sluiten. En laat ze vooral in de verkeringstijd hem niet wantrouwend, maar met liefde benaderen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Stellendam
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Oorschot is op 17 april 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige