Kramp bij mijn hart

A. Kwakernaak / 1 reactie

Vraag

De laatste tijd heb ik (meisje, 21 jaar) erg veel last van kramp bij mijn hart. Ik kan dan bijna niet meer ademhalen. Meestal zakt het na 20 seconden weer af. Heeft dit een lichamelijke of psychische oorzaak? Waar kan dit mee te maken hebben?

Antwoord

Je geeft aan kramp bij je hart te hebben. Dit is dan gebonden aan de ademhaling. De kans dat dit op jouw leeftijd van je hart afkomt is erg klein. Waarschijnlijk treedt het alleen op in rust en is het niet inspanningsgebonden. Indien het een probleem van het hart zou betreffen, zouden de klachten met name optreden bij inspanning. Meestal is dit geen hevige pijn die maar even bestaat maar meer een drukkende pijn. Vaak berusten de beschreven klachten op een gevoelige borst of tussenribspier of is het een kramp in de slokdarm. Het kan gerelateerd zijn aan spanning. Vaak is het onschuldig maar om je helemaal gerust te laten stellen, is het verstandig om een keer bij je huisarts langs te gaan en deze kan dan vertellen wat er precies aan de hand is.

A. Kwakernaak

Tags in dit artikel:

krampmedisch
1 reactie
nuchterik
Heb ik ook last van gehad. Dan haalde ik diep adem (viel niet mee, erg pijnlijk) en voelde een "knap" en dan was het voorbij. Het is op een gegeven moment vanzelf overgegaan. Voor de gemoedsrust is een bezoekje aan een huisarts inderdaad goed.