Paniek bij zoontje

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Mijn zoontje van drie heeft een kleine ingreep gehad bij de uroloog. Zijn voorhuid is van de eikel losgemaakt, omdat die verkleefd zat. Helaas gebeurde dit onverdoofd en mijn zoontje heeft er een trauma aan over gehouden. Nu moet ik van de uroloog elke dag de voorhuid een keer helemaal terugtrekken over de eikel en de eikel schoonmaken. Ze zegt dat dat normaal is bij een kind van drie. Maar ik mag er absoluut niet aanzitten van mijn zoontje, hij raakt echt in paniek als ik dat probeer. Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Is het echt nodig dat je bij een kind van drie elke dag de voorhuid terugtrekt om de eikel schoon te maken? Alvast bedankt voor uw advies. (Ik stel de vraag hier, omdat ik niet zo goed weet wat ik met de adviezen van de uroloog aan moet.)

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Eigenlijk stel je mij twee vragen:

1. Hoe ga ik om met de paniek van mijn zoontje. Hoe stel ik hem gerust?

2. Hoe te handelen bij het terugtrekken van de voorhuid terwijl het eerder als pijnlijk is ervaren?

1. Ouders gaan hier op verschillende wijzen mee om… sommigen gaan niet tegen de paniek van het kind in; anderen juist wel. Sommigen gaan mild om met de paniek bij hun kind; anderen absoluter. Ga bij jezelf na hoe dat bij jou/jullie zit. Heb je medelijden met het kind? Vind je het moeilijk je zoon pijn te doen? (zeer begrijpelijk overigens)

2. Op zich hoeft de voorhuid nog niet (volledig) los te zijn van de eikel op de leeftijd van drie jaar. Er bestaat verschil van mening over wanneer dit wel zo hoort te zijn. Ik ben opgeleid met het verhaal dat het los moet zijn rond het tweede levensjaar. Later op nascholingen leerde ik van urologen dat dit pas los moet zijn op de leeftijd van negen jaar of zelfs later: rond de puberteit.

Zelf heb ik bij onze zoons vanaf circa anderhalf/twee jaar eens gekeken of de voorhuid terug te trekken was – dit gebeurde in bad. Het gaf wel bij één van hen wel een schrikreactie – daarna is het een vast badritueel geworden: "Jasje uit en jasje aan". Aanvankelijk 1x per week. Bij één van mijn zoontjes zat de voorhuid  half vast aan de eikel, maar met het verstrijken van de tijd ging dit vanzelf steeds een stukje verder los. Nu mogen mijn jongens dit zelf doen… alhoewel ze een leeftijd hebben dat ik ze daar nog wel aan moet herinneren.

In de praktijk krijg ik de vraag ook weleens: "kan de voorhuid wel teruggetrokken worden" of "is de voorhuid niet te nauw?"

Dan lukt het meestal wel om deze terug te trekken – hoewel ik dan net even over een kleine weerstand heen moet. Vaak ook in de praktijk een schrikreactie van het kind; maar zelden pijn. Meestal laat ik vervolgens afhankelijk van de leeftijd het kind het ook zelf doen; of ik laat de ouder het doen.

Tips:

-even time-out is nu misschien op z’n plaats
-trek de voorhuid terug  in bad (warm en nat)
-een spelelement invoeren: "jasje uit en jasje aan"
-wellicht dat papa ook nog een rol kan spelen als voorbeeld/rolmodel (indien in het bezit van een voorhuid)…

José de Jongh-Van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

opvoeding
1 reactie
bazuin
Jammer dat het onverdoofd is gebeurd. Ben benieuwd hoe de uroloog dat zélf zou hebben gevonden.
Overigens een goed advies, m.n. met betrekking tot de vader. Hier kan hij zijn vaderrol een zeer positieve invulling geven.