Gemeenschap lukt nog niet zo

E. (Betsy) Westeneng / 4 reacties

Vraag

Het is misschien een rare vraag, maar ik zit er wel mee. Wij zijn net getrouwd en het hebben van gemeenschap lukt nog niet zo. Misschien maak ik me druk om niks. De penis van mijn man blijft bij het hebben van geslachtsgemeenschap niet echt stijf. Voor mijn gevoel komt de penis ook niet helemaal naar binnen, wel iets. Mijn vraag is: hoever komt de man normaal gesproken naar binnen? Als mijn man een zaadlozing heeft op het moment dat hij (nog niet echt binnen) in mijn vagina zit, kan ik daar al zwanger van worden? Ik hoop dat u ons kunt helpen. Hartelijke dank.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is een realistische vraag, die je stelt. Het vraagt bij de start van een huwelijk best wel tijd om tot een goed op elkaar afgestemd samenspel te komen bij het vrijen. Mogelijk is je man teveel gericht op jouw opwinding, dan kan de erectie bij zichzelf verminderen. Als het hem wel gelukt is een stevige erectie te krijgen zal hij –om die te behouden– zijn aandacht afwisselend gericht moeten hebben op jouw opwinding en op die van zichzelf.  Vaak wordt veel te veel gefocust op het komen tot gemeenschap.

Ik adviseer om eerst samen te genieten van de intimiteit, het elkaar aanhalen, het strelen van elkaar. Spreek eens wat meer af met elkaar om het hierbij te laten en niet ook nog gemeenschap te willen. Dan kom je meer aan genieten toe, zonder meteen “van alles te moeten”, dat werkt nl. averechts bij vrijen! Als je gaat merken dat je makkelijker en langduriger beiden de opwinding kunt vasthouden en meer opgewonden raakt (wat vermoedelijk een bijwerking zal zijn van het minder móeten bereiken), dan zal de vraag hoever de man normaal gesproken naar binnen komt vanzelf vervagen, want dat is niet zo relevant.

Een ander punt is de vraag die je stelt over mogelijk zwanger worden. Het antwoord op je vraag is dat je zwanger kunt worden zodra het sperma in je vagina is gekomen, dus ook bij een onvolledige gemeenschap, al zal de kans naar verhouding wat minder zijn. Mij is niet duidelijk of je juist wel of niet een zwangerschapswens hebt op korte termijn. Het verbeteren van je seksuele samenspel gaat vaak niet gelijk op met een acute zwangerschapswens omdat dan de druk om iets te bereiken opnieuw te hoog is. Je kunt dan twee dingen doen: òf je zet je zwangerschapswens op een lager pitje, òf je richt je eerst op zwanger worden, waarbij je eventueel nog als extra hulpmiddel gebruik maakt van de inbreng van sperma met behulp van een spuitje, wat je bij de apotheek kunt halen.

Betsy Westeneng, seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
4 reacties
bootje
Hoi vragensteller,

Echt geen gekke vraag hoor, het is veel "gekker" om niks te vragen en jaren aan te modderen.
Wens jullie toe dat het snel beter gaat, een fijn huwelijk gewenst!
bayana1980
Mijn tip zou zijn: bouw de erotiek langzaam op. Het is begrijpelijk dat nu jullie getrouwd zijn jullie 'gelijk' gemeenschap willen, maar het is denk ik beter dat geleidelijk op te bouwen. Geniet van elkaar zonder dat dit perse moet leiden tot gemeenschap. Verken elkaars lichaam langzaam. Ik weet zeker dat een rustige benadering voor net gehuwden leidt tot een gelukkige seksualiteit. Misschien wel de gouden tip: Lees samen Hooglied.
mirjam070975
misschien willen jullie of je man te graag !! bouw het eerst langzaam op, ik heb hierover eens een boek gelezen "echtgenoten"van Gerry Velema-Drent dit boek zou je wel eens op weg kunnen helpen , voor mij ging er ook een wereld los!!
EVA
http://www.real-life.nl/seksualiteit.html