Enige optie lijkt geweld

Ds. K. van den Geest / 3 reacties

Vraag

Als je kinderen psychisch mishandeld worden door een ouder en stiefouder en daarnaast opgezet worden tegen hun eigen moeder in zo’n mate dat hun mooie karakters slecht worden om te overleven, ze zelfmoord willen plegen etc. Dat de moeder met leugen, bedrog en criminele praktijken het ouderlijk gezag ontnomen wordt en de kinderen moeten liegen tegen justitie en buitenwacht, wat moet je dan doen als christen?

Gerechtelijk is het niet meer op te lossen, het is vier jaar gaande en de kinderen zijn tegen elkaar opgezet en worden gekleineerd, gemanipuleerd, gecontroleerd, hebben geen vrijheden, worden vernederd, mogen niet naar de kerk en niet omgaan met vrienden uit de tijd van toen moeder nog in beeld was. Met de familie van moeder mag er geen contact meer zijn. Moet je dit gewoon maar door laten gaan en de kinderen kapot laten maken en van God weg laten glijden? Wat als de enige optie is om dit met geweld te stoppen?

Antwoord

Hier proef ik enorme machteloosheid bij een zeer complexe problematiek. Ik als predikant kan hierin op afstand niets betekenen en als deze vraag in mijn gemeente zou spelen, zou ik niets anders doen dan geestelijk steunen en tegelijk doorverwijzen naar hulpverlening.

De vraag komt blijkbaar van de moeder die haar kinderen in de nieuwe relatie van haar ex-man in moeilijkheden ziet en zelf niets kan doen. Juridisch is alles gedaan wat kan. Dan kun je daar dus niet bij. Maar dat het hartverscheurend is, is duidelijk. Deze moeder zal zelf hulp moeten zoeken: bij een psychotherapeut voor het omgaan met haar trauma, bij een maatschappelijk werker voor hulp in hoe om te gaan met deze complexe situatie.

Intussen hoop en bid ik, dat zij goede, wijze en liefdevolle mensen om zich heen heeft, die haar opvangen, advies kunnen geven en troosten met de Woorden van de Heere en door gebed.

Geweld is helaas geen optie. Hoe stel je je dat voor: met een knokploeg daar aan de deur komen en je kinderen ontvoeren? Je krijgt zelf met de politie te maken, zo ligt het helaas. Ik hoop dat je een kerkelijke gemeenschap om je heen hebt, met liefdevolle en wijze mensen en leiders. Maar schrijnend is en blijft het wel!

Ds. K. van den Geest

3 reacties
AHHK76
Misschien nog iets van melding doen over de situatie bij vader is? Of als moeder zelf bij Centrum voor Jeugd en Gezin aankloppen? Hoe dan ook, blijf hier niet alleen mee lopen zoek hulp! Dit is te zwaar en ingewikkeld...
Heel veel sterkte!
drj
Ik kan me heel goed voorstellen, dat je daar gewelddadige fantasien van krijgt. Het is bijna onmogelijk tegen mensen in te gaan als zij tegen de instanties liegen en je zelf eerlijk moet zijn.

Hoe oud zijn de kinderen? Als ze al wat ouder zijn, heb je andere mogelijkheden dan als ze onder de 10 zijn.
Het heeft zelden zin ze jouw kant van het verhaal te vertellen als ze nog helemaal onder de invloed zijn van de manipulerende partij.

Bedenk dat geweld ook een averechtse werking kan hebben. Als je zelf de moeder bent, is je positie daarna heel slecht om de kinderen terug te krijgen.
Als je een opa bent, bedenk dan, dat de kinderen niet automatisch naar de moeder gaan als de vader niet meer voor de kinderen zorgt.

Ik ken zelf gevallen waarin ook met het oog op de veiligheid van de kinderen de enige oplossing lijkt dat de dader ophoudt te bestaan. Justitie kan soms veel te weinig doen en niet alles wat misdadig is, is ook strafbaar.

Voordat je onoverlegd dingen doet waar je later spijt van krijgt, zou je bijvoorbeeld kunnen kijken welke hulp je van andere kanten kunt krijgen, zoals de deskundige aanbeveelt. We mogen weten, dat God een plan heeft, al kunnen we dat niet altijd begrijpen.

Je kunt ook heel praktische informatie krijgen over hoe je met omgangssituaties en instanties om kunt gaan bij deze website.
http://www.sdnl.nl/kinderen.htm

Ik ken mensen bij wie daardoor een goede (geweldloze) oplossing mogelijk was.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst.
DrJ
coby5
Meestal hebben vaders dat probleem. Het is verschrikkelijk. Ik heb het 7 maanden meegemaakt, jongste was 3 maanden. Ik kon die rechter en mijn ex wel kapot schieten. En de Gestapo, Jeugdzorg. Toen heb ik me bekeerd van die boosheid en heb sorry gezegd tegen mijn ex voor mijn fouten, hem totaal niets verweten en me onderdanig opgesteld. Nu hebben we een coouderschap en gaan goed met elkaar om. Ik stond heel zwak, want ik had een zelfmoordpoging gedaan en was dus de gek. Ik heb tegen de Gestapo gelogen dat hij de perfecte vader was, anders had dat tuig ze nog naar een pleeggezin gedaan en als de kinderen moesten liegen dat ze niet bij mij hadden geslapen, bad ik dat ze niet hoefden te liegen. Mens kwam langs om de oudste uit te horen. Toen kwekte ie aan een stuk door over zijn knuffelbeesten. En ze werd het zo zat dat ze verder geen vragen meer stelde.