Sobere leven van Jezus en discipelen

Ds. A.J. Schalkoort / 1 reactie

Vraag

Waar leefden Jezus en Zijn discipelen (en hun vrouwen indien van toepassing) eigenlijk van? Ik bedoel in financieel opzicht. Want hoewel Jezus Gods Zoon is, was hij ook mens. Hij moest brood ook met gewoon geld betalen en dat moest ergens vandaan komen. Had hij dit gespaard in de tijd dat hij bij zijn vader in de timmerwerkplaats werkte of leefde Hij van giften? Of kreeg Hij een slaapplek met ontbijt gratis als Hij ergens verbleef?

Hetzelfde geldt voor de discipelen; een deel liet zomaar een gezin achter. Hoe hebben hun vrouw(en) zich gered terwijl hun man met Jezus op pad was? Ik bedoel het niet oneerbiedig hoor, maar ik vraag me af hoe dit gegaan is.

Antwoord

Wij moeten allereerst weten dat Jezus in Zijn menswording arm is geworden daar Hij rijk was opdat wij door Zijn armoede rijk zouden worden, volgens 2 Korinthe 8:9. Dat ziet ook op het feit dat Hij materieel gezien arm was en alleen het broodnodige tot Zijn beschikking had. Hij moest zelfs klagen: “De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge,” Lukas 9: 58.

Toen Jezus de tempelbelasting moest betalen liet Hij Petrus naar de zee gaan om daar te vissen. In de mond van de eerste vis die hij zou vangen zou hij een geldstuk vinden en daarmee kon Petrus de tempelbelasting betalen voor hemzelf en voor Jezus, Mattheus 17:27.

De meeste discipelen waren vissers en daarvan konden zij en hun gezinnen leven, want hoewel zij hun boten en netten hadden verlaten om Jezus te volgen, gingen ze toch zo nu en dan vissen volgens Johannes 21. Ook kwam Jezus met Zijn discipelen regelmatig in het huis van Maria, Martha en Lazarus om daar door dit drietal liefdevol verzorgd te worden.

Jezus vraagt op een gegeven moment Zijn discipelen of het hen aan iets had ontbroken toen Hij hen had uitgezonden zonder buidel en male en schoenen. Ze konden getuigen dat het hen aan niets had ontbroken, Lukas 22:35.

Toen Jezus naar de plaats van de kruisiging geleid werd, waren er vrouwen die Hem volgde die Hem gediend hadden toen Hij in Galilea was, Markus 15:41.

Al met al heeft Jezus en Zijn discipelen geleefd van het broodnodige. Wat heeft Jezus overigens steeds gewaarschuwd voor de gevaren van geld en goed. Hij heeft ons voorgeleefd hoe een christen, net al Hij, behoort sober te leven. Wie in Jezus Christus geborgen is door het geloof en sober leeft is pas echt rijk te noemen.

Ds. A. J. Schalkoort

1 reactie
Samanthi
De discipelen voerden hun beroep uit als ze thuis waren, het was niet vreemd dat Petrus, in de tijd dat zij wachten in Galilea, ging vissen, ook hadden de discipelen in het begin van hun bediening een hele grote visvangst gehad, zo dat groot dat Petrus op zijn knieën voor de Heere Jezus viel en het uitriep: "Ga uit van mij want ik ben een zondig mens." van die opbrengst konden de gezinnen een poosje vooruit, naar mijn mening.
In de Bijbel zie je veel vaker dat mensen naast hun bediening, ook een beroep uitoefende, Paulus was tentenmaker, Lukas was arts, bij de discipelen zaten vissers, het uitoefenen van een beroep en het evangelie verkondigen kan samen gaan of misschien gaat het juist samen. Ze ontmoetten weer andere mensen dan op hun zendingsreizen. Het ging veel minder vanuit hun ivoren toren, veel meer tussen en met de mensen.