Inlegkunde

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Deze weken wordt er nogal eens gepreekt over de geschiedenis van de twaalfjarige Jezus in de tempel. Zijn ouders hadden niet begrepen dat Hij moest zijn in de dingen van Zijn Vader, in het huis van Zijn Vader. Pakweg 25 jaar geleden hoorde ik daar in de maand januari ook al een preek over.

De predikant stelde dat het ten diepste eigen schuld was van Maria en Jozef dat zij zolang hun Kind kwijt waren, dat ze zolang hadden gezocht, dat ze al die dagen in hevige ongerustheid hadden verkeerd. Niet om reden dat zij hadden moeten weten dat hun Kind in feite het Kind van de Vader in de hemel was, maar omdat zij de het Paasfeest niet volgens de regels gevierd hadden. Voor het Paasfeest stond namelijk een periode van drie dagen en zij hadden voortijdig de stad verlaten en vonden Jezus aan het eind van de driedaagse viering weer. Als ze zich aan Gods voorschrift hadden gehouden, hadden zij zichzelf dit verdriet bespaard.

Les voor de hoorders: geen eigenwillige godsdienst, maar doen zoals de Heere het voorschrijft, dan voorkom je onnodig leed en onnodig Jezus kwijt zijn. Graag uw mening over deze exegese, die mij op zich redelijk en mooi in de oren klinkt, mooie gedachte, maar die ik al die jaren nergens terug gehoord heb.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik zal je maar met u aanspreken, want kennelijk bent u geen jongeling of jongedame meer. U legt mij een toonvoorbeeld van inlegkunde voor. Er is in de tekst niets wat er aan doet denken dat Jezus' ouders vroegtijdig Jeruzalem zouden hebben verlaten. Als zij dat al hebben gedaan, dan kennelijk de verwanten en de bekenden ook en dat lijkt me sterk. Ook uit het antwoord van Jezus blijkt niet dat dit het punt is geweest. Ik heb dan ook een dergelijke wonderlijke uitleg nooit gehoord of gelezen en ik kan daar vanzelf niet mee instemmen.

Wat is het wel? Zoals u kort geleden gehoord hebt. Ik teken bij de tekst nog het volgende aan. Nadruk ligt op het woord “gezocht.” Drie dagen lang maar liefst! Zij hadden Hem niet hoeven te zoeken. Toen zij Hem misten op de weg hadden zij ook terug kunnen keren en meteen naar de tempel kunnen  gaan in plaats van de hele stad af te struinen. Hij kon eenvoudigweg nergens anders zijn dan hier: in de dingen Zijns Vaders. Jezus verwijt hen dus het zoeken dat niet nodig zou zijn geweest als zij gedacht hadden aan Wie Hij is. Ik hoop dat het U nu volledig duidelijk is.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L.Schreuders, Urk