Ophef over Heidelbergse Catechismus

Ds. A. Huijgen / 2 reacties

Vraag

Aan dominee Huijgen n.a.v. het stuk uit het RD. Wij begrijpen eerlijk gezegd de ophef over de HC eigenlijk niet. Boven het artikel staat "Heidelbergse Catechismus geeft grond onder de voeten". Is dat eigenlijk niet een heel verkeerd uitgangspunt? Want het Woord geeft ons toch alleen maar De Grond onder onze voeten? De HC wordt zo verheven en het lijkt eigenlijk wel gelijkgesteld met Gods Woord. Geven we hierdoor niet teveel eer aan dit geschrift? De Bijbel is ons enige houvast. Ook als je sommige verwijsteksten ziet bij de HC, klopt dat echt niet helemaal. Moeten we als bijbelgetrouwe christenen niet terug naar onze bijbelse wortels i.p.v. de HC op een zeer verheven voetstuk plaatsen? Hij, onze God en Vader (dus Zijn Woord) hoort en mag hier toch alleen maar op?

Antwoord

Ds. Huijgen is al enige tijd gestopt met het beantwoorden van vragen via Refoweb. Hij is bereid om een persoonlijk antwoord te geven. Contact is mogelijk via zijn eigen website.

Zie voor het antwoord deze link uit het archief.

2 reacties
Roozemond
'k Ben zelf heel blij met de HC, maar op een voetstuk plaatsen? Nee, dat is nooit goed.
De bijbel kunnen we ook ontzettend hoog neerzetten (wat ik snap) maar wat moet je met een bijbel van a tot z zonder geloof?

Kortom, het is voor iedereen verschillend wat hij/zij van de HC vind en dat mag.
Hanna
@ Leestip; Het schatboek van Ursinus, hierin staat in een voorwoord hoe de HC ontstaan is;
vooral voor de kinderen en jeugd in de gemeenten, zodat ze korte krachtige antwoorden kunnen hebben in een tijd van vervolging op (hun) vele vragen!
Ook de verwijzingen naar de teksten worden helemaal uitgelegd, aanrader dus om te lezen!

@ verder eens met Roozemond!