Studentenvereniging CSFR

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben aan het kijken of ik lid ga worden van een studentenvereniging. Is de CSFR een goede keuze of wordt er in deze vereniging een onchristelijke levenstijl op na gehouden?

Antwoord

Je vraagt je allereerst af of de CSFR een goede keuze is wanneer je lid wilt worden van een (christelijke) studentenvereniging. De enige manier om erachter te komen of de CSFR voor jou een goede keuze is, is om zelf de sfeer de proeven op de CSFR in de stad waar je studeert/gaat studeren. Het is vrij eenvoudig om via de website van de CSFR je aan te melden voor een open avond. Het is wel goed om te weten dat er tussen de verschillende disputen in de verschillende universiteitssteden verschillen bestaan. Het betreft dan verschil in grootte, verschil in man-/vrouwverdeling, soms verschil in kerkelijke achtergrond van leden, maar ook verschil in hoe bijvoorbeeld invulling wordt gegeven aan borrels. De sfeer op het ene dispuut kan daarom heel anders zijn dan op het andere dispuut. Het kan daarom zijn dat je je op het ene dispuut wel thuis zult voelen, maar dat je je bij een ander dispuut minder op je gemak zult voelen. Hier kom je alleen achter door zelf de sfeer te proeven.

Het tweede deel van je vraag ziet op de levensstijl die gepraktiseerd wordt binnen de CSFR. Wat voorop staat is dat de CSFR een christelijke studentenvereniging is en dit ook uitdraagt. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de Drie Formulieren worden aanvaard als gegrond op Gods Woord. Verder wordt veel waarde gehecht aan de Bijbelkringen, waarin gedurende het studiejaar een Bijbelboek centraal staat.

Het is gevaarlijk om algemene uitspraken te doen over een christelijke levensstijl bij anderen. Ik kan je hierover geen waardeoordeel geven. In het praktiseren van een christelijke levensstijl hebben leden binnen de CSFR allereerst een eigen verantwoordelijkheid. Uitspattingen in bijvoorbeeld drankgebruik komen niet of nauwelijks voor. Intern is er overigens genoeg sociale controle om leden aan te spreken op dergelijke uitspattingen.

De CSFR kan al met al een goede keuze zijn voor zowel verdieping als ontspanning naast je studie. Al tientallen jaren worden mensen hier gevormd voor de rest van hun leven, maken ze vrienden voor het leven. Bovendien is de CSFR voor velen een middel geweest tot geloof en bekering.

Beantwoorder is oud-lid van de CSFR

Lees meer artikelen over:

studentenvereniging