De zonde van de pil

Ds. A.T. Vergunst / 44 reacties

Vraag

Voor ds. A. T. Vergunst. Er is een verlangen in mijn hart gekomen om tot eer van de Heere te leven. Daar is een weg van onmogelijkheid aan vooraf gegaan, toch heb ik ook weleens in verwondering mogen zien dat er een mogelijkheid is bij de Heere Jezus vandaan. Dat Hij een Borg wil zijn voor ellendige zondaren. Maar dan wordt het toch steeds weer zo onmogelijk. Ik gebruik namelijk de pil. Daar zijn we veel te makkelijk mee begonnen, maar dit is zo'n zonde voor mij geworden dat ik er het liefst meteen mee ophoud, maar mijn man ziet dat heel anders. We hebben hier al regelmatig gesprekken over gehad, maar hij wil niet tot een ander standpunt komen. Overigens hebben we verder wel een goed huwelijk. We houden van elkaar, maar dit is een heel moeilijk punt. Want de Heere vraagt zo duidelijk: "Wie achter Mij wil komen die verloochene zichzelf, en neme zijn kruis op en volge mij." Betekent dit dat ik toch moet stoppen, hoe moeilijk dit ook zal worden? Elke keer weer komt het op me af: de Heere wil gehoorzaamheid. En je moet breken met alle zonden. Ik heb het er al eens met een vertrouwd iemand over gehad die ook de Heere vreesde. Zij haalde 1 Petrus 3 aan: "Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig; opdat ook zo enigen het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord mogen gewonnen worden." Daar was ik een poosje door vertroost, maar dan ben ik bang dat ik de makkelijke weg kies. Dit is een dagelijkse worsteling waar ik veel in gebed mee bezig ben, maar ik zie geen weg. Weet u een antwoord? Alvast hartelijk dank voor u meedenken.

Antwoord

Ik ben blij te lezen dat de vraag die Paulus aan de Heere Jezus stelde op de weg naar Damascus in je hart leeft: Wat wilt U dat ik doe? Laat ik je bemoedigen met je er aan te herinneren dat ook "de zonde van de pil" bij de Heere vergeven kan worden. Zijn bloed reinigt van alle zonden.  Paulus mocht daar ook heel rijk van getuigen. Hij had in zijn onbekeerde staat heel wat slechte dingen gedaan, maar nadat de Heere hem had stilgezet mocht hij leren dat er toch vergeving voor hem was. Hij vergaf zichzelf niet, maar verheugde zich wel in de vergeving van zijn zonden om Christus wil.

Er zijn heel wat vragen die naar boven komen als ik je verhaal lees. Het is duidelijk dat jullie besloten hebben om iets te doen om een bevruchting te voorkomen. Wat niet duidelijk is, is of dat een bijbelse beslissing is. Er zijn natuurlijk goede redenen waarom we maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat een ander kind verwekt wordt. Voor het gemak ga ik er dus vanuit dat jullie ook echt een bijbels gegronde reden hebben om de geboorte van een nieuw kind te voorkomen.

Na eigen onderzoek, bevestigd door een aantal mensen in de medische sector, ben ik ervan overtuigd dat de pil zonder meer moet worden afgewezen. Niet zozeer om de meest gebruikelijke reden voor het gebruik (voorkoming van ovulatie en in verwachting raken) maar omdat de pil ook als een 'arbortifient' werkt.  Als er toch een bevruchting plaats vindt (en dat is niet onmogelijk zelfs al wordt de pil gebruikt) zorgt de pil er ook voor dat het vruchtje niet innestelt en dus vergaat! Dat is uiteindelijk de eerstmogelijke 'abortus' dus.  Ga nu niet direct met "mijn overtuiging" aan de slag, maar onderzoek dit zelf ook.

Als dit bovenstaande waar is, dan is de pil geen middel dat wij mogen gebruiken. Als jij dus deze feiten inzake de pil, zoals ze aan mij zijn uitgelegd, kunt verifiëren, dan moet je die ook echt met je man delen. Als hij dan toch niet wil veranderen en hij van jou verwacht dat je de pil slikt, dan leert Gods Woord dat je God meer gehoorzaam moet zijn dan je man. De tekst de je aanhaalde van 1 Petr. 3 staat onder het hogere principe van Handelingen 5:29.

Ik hoop dat je hiermee een richtlijn hebt in je moeilijke omstandigheden.

Hartelijke groet,
Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

de pil
44 reacties
Roeltje
Beste vraagstelster, voor het onderzoek wat ds. Vergunst voorstelt, heb ik de volgende links voor je opgezocht in het archief van refoweb:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15291/pil-of-mirena/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/8527/aan-mw--hoek-van-kooten--ook-ik-heb-last-van-heftige-menstruaties-en-mijn-huisarts-heeft-mij-een-mirenaspiraaltje-geadviseerd--ook-ik-had-mijn-twijfels-over-de-abortieve-kant-hiervan------/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13618/------kunt-u-aangeven-welke-pil--merk--niet-abortief-werkt-/
anna30
ik heb nog nooit gehoord dat de pil abortief zou werken! De pil voorkomt juist de eisprong door hormonen af te geven. Er komt dus geen eitje vrij. Daarnaast bouwt het een dikkere slijmprop in de baarmoeder waar het zaad slecht doorheen kan dringen.
Er is wetenschappelijk nooit bewezen dat de pil abortief zou werken. Zie ook het antwoord van drs Hildering in deze link: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13618/------kunt-u-aangeven-welke-pil--merk--niet-abortief-werkt-/
n principe werkt de pil niet abortief. Het doel is namelijk het stilleggen van de eierstok. Dat doet de pil, mits juist ingenomen en mits juist door de darm opgenomen (NB diarree of andere medicatie zoals antibiotica) volgens onderzoeken goed. Toch blijft er wel het raadsel hoe het kan dat er een enkele zwangerschap ontstaat tijdens pilgebruik zonder aanwijsbare fout in inname of opname. Ik heb in mijn praktijk daar enkele malen gezonde kinderen uit geboren zien worden. Dat geeft al aan dat er in die gevallen geen abortieve werking is geweest.
rotterdam
Omdat de pil het innestelen van een embryo voorkomt, kan dit door mensen die vinden dat het leven begint bij de bevruchting, worden gezien als een chemische vorm van abortus. Dit is voor sommigen een van de redenen om de anticonceptiepil af te wijzen. Een deel van de geneeskundigen ziet pilgebruik als een abortus, terwijl de meeste groepen van abortusactivisten dit probleem vermijden door het begin van het leven te definiëren met de innesteling van het embryo in de baarmoederwand. De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoön, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.
anna30
@Rotterdam: de pil zorgt dat er geen eisprong plaats vindt, dus er komt helemaal geen vruchtje!

Een spiraaltje zorgt er voor dat het vruchtje niet kan innestelen, maar de pil voorkomt dat er een eisprong plaats vindt.

Daarnaast zijn er mensen zwanger geworden door de pil heen en zijn gewoon bevallen, de pil heeft dus geen abortieve werking. In elk geval is dat wetenschappelijk nog nooit bewezen.
rotterdam
@anna30 ;
Het laatste (geen abortieve werking) klopt m.i. ook als een bus maar er zijn mensen die dit anders zien.
Omdat het theoretisch mogelijk is dat er toch een eisprong plaatsvindt en de pil dan het innestelen voorkomt noemt men dit "chemische abortus". Nogmaals erg theoretisch.
Op 10.000 vrouwen die de combinatiepil gebruikten gedurende één jaar, werden 9 vrouwen zwanger.
katie
Beste Anna,

Als er gevallen bekend zijn van zwangerschap ondanks consequent pilgebruik, is het toch evenzeer mogelijk dat er wel bevruchting plaatsvindt, maar dat het vruchtje niet kan innestelen? Dit weet je dan nl. niet. Gezien het feit dat er zwangerschappen ontstaan, zou ik deze mogelijkheid dus juist niet uitsluiten. Het toch ontstaan van zwangerschappen kun je nooit duiden als een bewijs dat het niet abortief kan werken!
Roeltje
Als je dan toch een beschermmiddel wilt/moet gebruiken weet ik eigenlijk maar een ethisch verantwoord middel, namelijk het condoom…

Gedeeltelijk bedoel ik dit als gein. Er is me namelijk vanuit de gynaecologie altijd geleerd dat als je de pil op vaste tijden inneemt de andere werking van de pil, namelijk het afstoten van een eventuele bevruchte eicel, niet aan de orde is. Dus niet uren sjoemelen met inname.
Als mensen roepen dat ze zwanger geworden zijn terwijl ze de pil gebruikten dan vraag ik altijd door en bijna altijd krijg ik antwoorden als: ‘k was grieperig, had diaree, gebruikte medicatie, vergissing van de tijdsinname enz.
Race406
Vraagstelster pas wel op dat je jouw gewijzigde principes niet bij je man "door de strot duwt"! Je kan en mag niet van je man verwachten dat, nu jij opeens anders denkt, hij ook alles ziet zoals jij dat doet. De vraag is wat zonde is: de pil gebruiken of continue kinderen krijgen met het risico dat je het psychisch of financieel niet meer aankunt..
Els
Helemaal mee eens "peerkloppe", dan is zelfs NFP ook geen optie het doel is nl. hetzelfde...op dat moment wil je niet zwanger worden!
Ben het ook eens met Race406, ieder jaar of om het jaar een kind krijgen en het dan financieel of psychisch of lichamelijk niet aankunnen.. is dat wat?
Je kunt het niet meer vergelijken met 50 jaar geleden, toen was het heel gewoon dat er 4 kinderen op 1 kamer lagen (of meer) er werd toen ook niet doorgeleerd, dus een eigen rustige plekje hadden ze ook niet nodig. Ik zou trouwens ook niet weten hoe je het financieel rond moet krijgen tegenwoordig, als je maar een gewone baan hebt.
Daniel
Het beste lijkt mij HET niet meer doen als je (nog) geen kinderen wilt.
Dat is het eerlijkste, niet de lasten dan ook niet de lusten.
En het is dan ook geen sjoemelen met je geweten meer, je brengt een offer(tje),
en verder ben ik tegen de pil, condoom, spiraal, anaal, en alles wat kinderen voorkomen kan.

Wat is een bijbelse gegronde reden om de geboorte van een nieuw kind te voorkomen? iemand???
rotterdam
@Daniel ; verantwoordelijkheid ? rentmeesterschap ?
BHM
ik herken je vraag (het gebruik van voorbehoedsmiddelen) en heb daarin een weg gevonden. Wil wel van gedachten wisselen/ervaring delen als je daar behoefte aan hebt (en refoweb mijn emailadres doorgeeft) Groeten, een zuster in Christus.
Alexander91
@Daniel

Lusten? Gebied God de mens ook niet de vrouw lief te hebben? Is seks zonder kinderen te verwekken alleen maar lust? Wat een leegte zou dat zijn! Ten tijde van de eerste christenen gebruikten mensen natuurlijke middelen om geen kinderen te krijgen. Onthouding, of het lang zogen van kinderen voor enkele jaren. Daardoor werden er minder kinderen geboren. Sprak Paulus hiertegen? Nee! Maar het gebeurde veelal toen. Dat geeft te denken.

Seksualiteit is een gave die van God is gegeven, en veelal misbruikt wordt. Maar er staat nergens in de Bijbel dat bij seksualiteit het verwekken van een kind het enige doel is.

Of wat zou je willen zeggen tegen mensen die geen kinderen meer kunnen krijgen (bijvoorbeeld door natuurlijke sterilisatie of ouderdom). Dan ook geen seksualiteit meer? Terwijl dat juist de onderlinge band en liefde zoveel meer kan vergroten?

Op je laatste vraag is het antwoord dat er geen reden is om de geboorte van een nieuw kind te voorkomen, maar is er dan wel een gebod voor ons nu dat we zoveel mogelijk kinderen moeten verwekken en ons rentmeesterschap moeten negeren? Onze God is een God van alle tijden en plaatsen. Toen moesten mensen het verstand dat ze toen hadden gebruiken, en dat geldt ook voor ons.
Mona
@Alexander schrijft: Maar er staat nergens in de Bijbel dat bij seksualiteit het verwekken van een kind het enige doel is.
Of wat zou je willen zeggen tegen mensen die geen kinderen meer kunnen krijgen "

Deze discussie is pijnlijk voor mensen die alles juist willen doen, om een kindje te krijgen.
Maar dat betekend niet dat de discussie niet gevoerd mag worden.

Stel dat je het zo ziet, dat je niets mag gebruiken om een zwangerschap tegen te gaan, mag je dan ook niets doen om een zwangerschap te bevorderen? (buiten de gemeenschap om).
Beide liggen toch besloten in het plan van God met ons leven?

waar houd het redeneren op, en waar begint de overgave aan God?
Daniel
@Alexander 91.....dus jij denkt dat je alleen je vrouw kunt liefhebben door seks met haar te hebben en verder mag ze de kinderen die al wel verwekt zijn opvoeden en de keuken, die is ook van haar.

Hier in de vragenrubriek lees je de meest vreselijke verhalen over kindermisbruik, overspel etc.
Mijn mening is dat het zover komt door onze verknipte opvoeding als refo.

En ik bedoel het niet allemaal zo kwaad, en misscchien weten wij meer dan onze vroege voorouders, maar daarom gebruiken dat meer weten nog niet.
Velen leven naar de letter van de wet en niet naar de geest, daar ligt mijn probleem.
Droppie
Ik vind een huwelijk zonder seks kan eigenlijk niet.
je mag elkaar beminen liefhebben als je dan nooit geen seks heb worden vele dingen anders lijk mij.
En als je om een reden geen kinderen meer erbij kan hebben voor korte of lange periode dan vind ik dat je beter kunt kiezen voor NFP i.p.v. de Pil.
En NFP is echt niet verkeerd je laat je lichaan gewoon zijn werk doen en dat is bij de pil niet.
En zo leer je ook je lichaan kennen.
Ik vind dat met verstand bij elkaar liggen.
De Heere heeft niet voor niets gegeven dat de vrouw maar enkele dagen vruchtbaar is.
vlokje
Juist Daniel: je vat de koe bij de horens. Leven naar de geest van de wet, liefde... Wat zou dat mooi zijn. Als we de woorden van Jezus eens goed zouden begrijpen en toepassen: we leven zo wettisch. Lieve medegelovigen: we geloven, maar de meeste van alles is de liefde. Liefde is 100% humaan.
Wie kan voor wie beslissen of die wel of niet de pil kan gebruiken, zich mag laten steriliseren, zelfs even niet meer in God als Rechter kan geloven. Wij hoeven toch niet voor rechter te spelen.... volgens mij is dat het enige wat Jezus bedoelde.
Wie van u zonder zonde is.... of misschien bedoelde Jezus wel: voor God is iedereen gelijk, incl. pilgebruikers
eunice
Hoi,

Veel heb ik ook over het bovenstaande nagedacht en gesproken met de Heere hierover.
Toen ik mij weer realiseerde dat Hij in alle dingen voor mij zorgt, tot iedere ademteug toe.
En waar Hij ook zegt in 1 Petrus 5 vers 7: Werp al uw bekommernissen op Hem, want Hij zorgt voor u.
Was het voor mij duidelijk, ik ben op mijn knieen gegaan en heb gebeden: Heer, hier zijn mijn vragen/zorgen/bekommernissen mbt het wel/ niet krijgen/nemen van kinderen.

Wij hebben het in Zijn handen gelegd en gelaten. Ik leef, heb lief en let niet op het wel/niet vruchtbaar zijn.
Ben nu 8 jaar getouwd en 2 kinderen van Hem gekregen.

Hij die alles regeert heel de aarde en het inmense heelal, zou er voor Hem iets onmogelijk zijn? Het lijkt een sprong in het diepe om het zo over tegeven aan Hem. Maar is juist vertrouwen/geloof! Wie op Hem vertrouwd komt nooit beschaamd uit.

Van harte Gods nabijheid toegebeden.
vrouw78
Ik ben het eens met eunice, maar als dat nu alleen zo wordt beleefd/ervaren door 1 persoon en door de ander niet? Dat begrijp ik uit de vraag van de vraagstelster. Er wordt nu gezegd dat de pil fout is en dat je dan God meer moet gehoorzamen dan je echtgenoot. Nou willen ze liever geen kinderen meer, gebruiken iets (anders dan de pil), vervolgens veranderd 1 van de echtgenoten en ervaart het zoals eunice hierboven schrijft, maar de ander niet. En dan?

Dat is niet alleen m.b.t. het krijgen van kinderen of niet. Ik kom het tegen op andere terreinen. Als ik alleen verantwoordelijk was voor zaken, dan zou ik het liever anders doen i.v.m. het geloof in mijn Koning die alles regeert en in Wie ik nooit beschaamd uitkom. Maar hoe hier mee om te gaan als manlief dat leven met de Heere niet kent en zaken dus vanuit een hele andere hoek ziet?
EVA
Roeltje ik heb het levende bewijs hier in thuis in mijn bedje liggen een dochter van 12 jaar die door de pil heen gekomen is, foutje nee, God vond het tijd worden dat dit meiske er kwam.
wat ik wil zeggen als God het wil werkt Hij erdoor heen.

Wil ik hiermee zeggen stoppen met de pil, nee want God zegt ook tegen de MAN dat hij met verstand bij zijn vrouw moet wonen, het is altijd de vrouw die moet zorgen dat er maatregelen genomen worden maar mijns inziens is dit ook een taak van de man.

Er zijn nog andere manieren, ook natuurlijke manieren zoals dat NFP.

Ga je aub niet zondig voelen omdat je de pil gebruikt!! als je je er niet prettig bij voelt
blijf in gesprek met je man. en zoek naar andere oplossingen.
Geen seks meer is ook "een zonde" want het is Gods geschenk voor je huwelijk en een goed seks leven bespaard je voor een hoop andere verleidingen en zonden :-)