Fusie CGK en HHK

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Omdat zowel de CGK als de HHK de gereformeerde belijdenissen onderschrijven en geen verdere leeruitspraken hebben gedaan (voor zover ik weet), vraag ik mezelf af wat verdere samenwerking of werken richting een fusie tegen kan houden? Moeten we niet zoeken naar verdere eenheid? Ik kan me niet voorstellen dat dingen als een kerkorde (en die zijn toch niet zo heel principieel) of andere uiterlijke zaken de eenheid in de weg kan staan? Zie ik het nu te simplistisch of is er een kans dat er binnen tien jaar een fusie komt? De HHK is gewend aan grote diversiteit (uit het verleden), dus die kan een groep als de CGK-gemeenten (inclusief ICF’s en moderne CGK’s, die ook de belijdenissen onderschrijven) dan toch prima in haar gelederen sluiten? Ik hoop dat een predikant hier antwoord op kan geven.

Antwoord

6 reacties
Samanthi
HHK heeft twee verbondenleer
CGK drie verbondenleer
rJWK
@Samanthi

Ja daar liggen we nog wakker van... not ;)
balksplinter
@Samanthi: Ben wel benieuwd waar je dat op baseert. Volgens mij doet de HHK namelijk helemaal geen concrete uitspraken over 2 of 3 verbonden.

Het grootste punt dat het samengaan in de weg staat, is denk ik toch het verschil in cultuur. Ook zie je binnen de HHK helaas een afwijzende houding tegenover de HSV en wordt het zelfs van sommige preekstoelen geproclameerd dat je daar ver vandaan moet blijven.
huibertus
Waar de verbonds beloften worden weg geschoven, blijft alleen over de
uitverkiezing,met als gevolg een voorwaardelijke prediking waar de vraag
altijd blijft bestaan, wat moet ik met de beloften als ik geen zekerheid hebt
over mijn uit verkiezing.De uitverkiezing mogen wij overlaten aan God,
laten wij maar pleiten op zijn beloften die in Christus ja en amen zijn
Dat is wat men in C.G.K bedoelt met drie verbonden leer
Omega
Tijdens het laatste symposium op de TUA over de twee en drie verbonden kwam dr. Huijgen tot de conclusie dat er ten diepste maar één echt verbond is en dat is het genadeverbond ("Ik zal..."). Immers, het verbond der verlossing is een overeenkomst tussen de Vader en de Zoon, geen verbond. En het werkverbond is zelfs geen afspraak ;-) Dat biedt dus perspectief voor een fusie tussen beide kerkverbanden ;-) De verbondenleer is daarom niets anders dan een dogmatische duiding (overigens wel een wezenlijke, aangezien het hele OT van de verbonden aan elkaar hangt).
Samanthi
Even voor de duidelijkheid, er wordt gevraagd wat is het verschil, ik denk dat dit het enige verschil was, het is geen waardeoordeel oid, @balksplinter ik baseer dat nergens op, maar bij mijn weten heeft alleen de CGK een 3verbondenleer.