(...) de Heere heeft onze mooie aarde in zes dagen geschapen. Nu rijden wij alle...

Ds. B. de Romph / Geen reacties

Vraag

Ik ben een beetje in de war... Ik ben een gelovige jongen en vraag me twee dingen af: 1. Veel mensen die ik ken en bij mijn naar de kerk gaan, roken. Hoe staat God hier tegen over? Mensen die roken doen het lichaam grote schade aan. Helpen zelfs mee aan vernietiging van het lichaam. Hoe staat de kerk hier tegenover? 2. Auto rijden: de Heere heeft onze mooie aarde in zes dagen geschapen. Nu rijden wij allemaal in auto's, ook naar de kerk. Maar auto's zijn een grote bron van vervuiling en zorgen dat onze aarde er niet mooier op wordt. Ik kan me niet voorstellen dat God dat zo heeft gewild. Kunt u mij hier antwoord op geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Je raakt daarmee hele praktische onderwerpen aan: roken en auto rijden. Enerzijds zijn het genotsmiddelen of gebruiken voor ons gemak en aan de andere kant liegen de consequenties van het gebruik van beide er niet om. Het roken van sigaretten en sigaren, om dan nog maar niet te spreken van het roken van stikkies en het snuiven van opium en drugs. Roken van pijp en sigaren is al een heel oud gebruik. Het behoorde tot een bepaalde status. Een dikke sigaar hoorde er bij tot zelfs in kerkelijke kringen. Als mijn vader van de kerkenraadsvergadering thuis kwam, dan bracht hij een vleug van sigarenlucht met zich mee. Het was meer een genotmiddel, wat kan uitgroeien tot verslaving. Men was zich toen nog niet zo bewust van de nadelige gevolgen die eraan kleefden. En er zijn die hun leven lang gerookt hebben en er oud mee geworden zijn.

De laatste decennia is meer de nadruk gelegd op de nadelige gevolgen die roken kan hebben. "Roken is dodelijk". Valt het niet onder het vijfde gebod: "Gij zult niet doodslaan". Is roken niet op de een of andere manier een aanslag doen op je gezondheid en op je leven? Ik heb zelf ook gerookt, maar het zijn deze elementen geweest die mij ertoe gebracht hebben om ermee te stoppen. Ik zou mijzelf verwijten, als ik als gevolg van het roken longkanker zou krijgen. Ik zou zeggen: begin er niet aan!

Maar dan zijn er natuurlijk ook andere gewoonten en gebruiken die schadelijk voor onze gezondheid zijn: drinken, te veel eten, overmatige sport, roekeloosheid in het verkeer, halsbrekende toeren, enz. De apostel Paulus dringt aan op matigheid (Hand. 24:25, Gal. 5:22). De Prediker zegt: geniet van het goede, maar weet dat je van alles verantwoording moet afleggen in het gericht. Roken is slecht voor je gezondheid, maar of je het zonde kunt noemen? Ieder zij in zijn gemoed overtuigd, maar als je het mij vraagt: stop er mee of begin er niet aan.

Het tweede dat je aan de orde stelt is het auto rijden in verband met de milieuvervuiling. Ook de auto-industrie heeft een gigantische opgang gemaakt. Ieder gezin heeft een auto en als de kinderen de leeftijd krijgen, komt er weer een auto bij. Hoeveel auto's staan er soms niet voor de deur. Wat een brandstof is er nodig om al die auto's aan het rijden te houden. Doen wij niet aan een uitputtingsslag van de grondstoffen die zich in de aarde bevinden. Sommige prognoses geven aan, dat over 50 jaar de voorraad op is. En dan niet te vergeten de vervuiling van de lucht. De smog op een arme zomerdag kan in een grote stad de mensen naar de keel slaan. Dit is weer zo'n punt, waar verschillend over gedacht wordt. Jouw vraag is: wat vindt God ervan?

Nu is dat natuurlijk niet concreet in de Bijbel aan te wijzen. Auto's zoals wij die kennen, waren er toen nog niet. Wel heeft God de mens de wijsheid gegeven om uit de schepping te halen, wat God erin gelegd heeft. We mogen van de goede gaven onder dankzegging gebruik maken, maar kunnen we de Heere altijd wel oprecht danken. "Alle schepsel is goed en er is niets verwerpelijks, met dankzegging genomen zijnde" (1 Tim. 4:4). Gebruiken we alle gaven en zegeningen wel tot eer van onze Schepper. Ik denk toch, dat we als christen niet in alles kunnen meedoen. Ik denk, dat we bewuster met de schepping moeten omgaan. Hoe vaak zien we op de rijksweg geen auto's voorbijgaan, waar slechts een persoon in zit. Wat komen we vaak individueel naar plaatsen, waar we gemakkelijk met elkaar naar toe konden gaan. Het gaat allemaal zo gemakkelijk. Ieder beschikt over zijn eigen voertuig. Is dat een verantwoord bebouwen en bewaren van de aarde?

Maar laten we niet alleen bij de milieuverontreiniging blijven staan, maar ook waken voor de geestelijke milieuvervuiling. Wat een vuil en ongerechtigheid spuwt het riool van het internet en de moderne media. We ademen de verpeste lucht in en we verontreinigen ons met het vuil van onze maatschappij. Ziet daar ook niet op, wat voorzegd wordt in Openb. 8, dat een derde deel van de zee en een derde deel van de aarde zijn geslagen en dat de wateren zijn bitter geworden. Is het niet iets van de eindtijd? We moeten strijden en waken, maar Gods raadsplan wordt volvoerd, maar het gaat naar de grote eindoverwinning. En allen die getrouw geweest zijn, zullen het aardrijk beërven en zullen met Hem als koningen heersen in alle eeuwigheid (Openb. 22:5b).

Ds. B. de Romph