Alle gebeden uit de Bijbel

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Bestaat er een boek met (bijna) alle gebeden uit de Bijbel? Zo ja, welke? Ik wil graag (hardop) leren bidden maar vind het moeilijk om het simpel te houden doordat ik alles wil benoemen, waardoor ik het zo ingewikkeld maak dat ik al dichtklap voor ik begin (vooral in gezelschap, maar ook als ik denk aan Gods heiligheid en Koningschap).

Antwoord

We kunnen je van harte dit boek van ds. C. G. Vreugdenhil aanbevelen.

Zie verder ook alle vragen en antwoord op Refoweb over bidden.

7 reacties
hans0166
er staan heel wat gebeden in de Bijbel, maar kijk in het bijzonder maar naar de psalmen...
Lecram
Je moet er voor oppassen dat je niet gaat bidden zoals de moslims: precies de juiste koranteksten reciteren, om allah te behagen. Zo heeft God dat niet bedoeld.
Paulus zegt dit: 8:26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Bid vanuit je hart, niet met mooie woorden, God verhoort het geroep van Zijn kinderen, de Heilige Geest heeft al voor ze gebeden.
hans0166
wat een onzin weer om andere geloven erbij te slepen.
Er is niets mis met geformuleerde teksten. Ook Augustinus en Calvijn deden dit.
Dan kunnen we de psalmen en bijbelse hymnen ook wel afschaffen.
Zelfs Jezus schrijft een geformuleerd gebed voor, misschien heb je er wel eens van gehoord, wij noemen het hier het "Onze Vader"..
Jesaja40
Dank u wel Lecram voor uw wijze raad aan de vraagsteller.

Ook de discipelen kenden hun dagelijkse gebeden. Zij hoorden het verschil in de intentie van het gebed en vragen aan Yeshua: leer ons bidden. Op die vraag Hij leerde hen de opbouw van het gebed.
Jesaja40
Dank u wel Lecram voor uw wijze raad aan de vraagsteller.

Ook de discipelen kenden hun dagelijkse gebeden. Zij hoorden het verschil in de intentie van het gebed en vragen aan Yeshua: leer ons bidden. Op die vraag Hij leerde hen de opbouw van het gebed.
Lecram
@Hans0166: Ik zou het op prijs stellen dat je eerst goed leest wat ik schrijf, voordat je je oordeel velt hier op RW.

Ik schreef bewust: "Om allah te behagen". Zo dus niet. Uiteraard is er niets mis met het bidden van formuliergebeden, of vanuit de bijbel een gebed doen naar God. Maar doe het niet om God te behagen. Ten eerste zal God daar nooit door behaagd worden, ten tweede, zal ons gebed zelf tekort schieten.
God behaag je door tot Hem te komen zoals je bent, niet opgesmukt, maar oprecht, puur, jezelf, met verlangen en verwachting. Dat mag met eigen woorden, of reciterend. Als je maar beseft dat het niet jouw gebed is dat God beweegt, maar dat de Heilige Geest zelf, én Jezus, zie ook Rom. 8, de weg van het gebed naar God al hebben geplaveid. God zelf geeft wat Hij van ons eist. Zo is God.
Sammie2016
De heer Jezus heeft christenen leren bidden: ...
(Dit zijn de 3 belangrijkste elementen in het gebed)
“Onze Vader in de hemel, laat uw naam geheiligd worden. 10 Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel."

Niet steeds het zelfde zeggen: ....
7 Zeg tijdens het bidden niet steeds dezelfde dingen zoals de heidenen doen, want zij denken dat hun gebeden verhoord zullen worden als ze maar veel woorden gebruiken. 8 Wees niet zoals zij, want je Vader weet al wat je nodig hebt voordat je hem erom vraagt.

Elk gebed is uniek, een oprecht gesprek met je Hemelse Vader waarbij dankzegging voor al het goed dat Hij dagelijks geeft heel belangrijk is: ...
"En als je bidt, doe dan niet als de huichelaars, want die staan graag in de synagogen en op de hoeken van de brede straten te bidden om door de mensen gezien te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun volledige beloning al gekregen. 6 Maar als jij bidt, ga dan naar je binnenkamer, doe de deur dicht en bid tot je Vader, die niet gezien wordt. Dan zal je Vader, die ongezien toekijkt, je ervoor belonen."