Boek 'Als je bidt' van ds. C.G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. Naar aanleiding van uw boek “Als je bidt” heb ik toch een paar vragen.

1. Na uw boek gelezen en herlezen te hebben moet ik vaak zeggen: wat is bidden toch een onmogelijk (althans, om het goed, volmaakt te doen) werk. Ik weet dat de Bijbel zegt dat je met al je noden naar de Heere toe mag gaan, hoe onmogelijk het dan ook lijken mag. Nu heb ik meerdere noden in mijn leven, waarvan er o.a. een is dat ik verlang naar een huwelijk. Ik weet dat God bij machte is mij te helpen. Maar als ik bid klinkt het vaak van binnen: Je bid al zo lang, voor jou is het niet weggelegd, of: Dat is alleen voor Gods volk, of: Kijk eens naar diegenen die nooit gebeden hebben, ze hebben alles wat hun hart begeert en kijk nu eens naar jezelf, trek toch de wereld in, of: Je bidt al zolang, je zal er aan het eind van je leven wel achter komen dat alles tevergeefs is geweest. Dit soort gedachten gaan onophoudelijk door. Vaak drukken bepaalde dingen/noden sterk op mijn hart dat er een drang is om te bidden. Soms mag de strijd eens weggenomen worden tijdens het bidden, maar na een dag begint het weer opnieuw. En hoe langer het duurt, hoe hopelozer het lijkt te worden. Dan kan ik voor honderd anderen geloven dat er nog verhoring mogelijk is, maar niet meer voor mezelf. Ik weet dat de Bijbel zegt dat we moeten geloven dat Heere het gebed kan en wil verhoren, maar het is zo moeilijk om dat te geloven als het tegenzit.

U zegt ook dat we moeten letten op wat God in Zijn Woord ons antwoordt, maar ik ben er ook wel achter dat hoe meer ik in de Bijbel lees, hoe minder ik er van snap. Ik ben zo vaak jaloers op mensen die zeggen: De Heere hielp mij hier uit, of: De Heere gaf dit of dat. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik voor mezelf meer vraagtekens heb dan uitroeptekens in mijn leven. En vaak zijn antwoorden van mensen zo uitermate teleurstellend en weinig begripvol. Ik weet ook dat God het om mij nooit doen zal, maar alleen om Zijn belofte, omdat de Heere Jezus dat verdiend heeft. Wat moet ik doen, ik zit zo vaak beneden alle moed... Dan nog twee kleine vragen:

2. Mag je voor personen bidden die je op het hart gebonden zijn maar volop in de wereld leven en zich te buiten gaan in de zonden? Of moeten we hier zwijgen en het aan God overlaten?

3. Zijn gebeden waar je bid om een bepaalde zaak, geoorloofde begeerten volgens Gods Woord, en die (nog) niet verhoord zijn 'verloren' gebeden? Een jongeman.

Antwoord

Dat zijn nogal wat vragen. Als je het boekje goed gelezen hebt, zijn er wel antwoorden gegeven op je vragen.

Je bid al zo lang, voor jou is het niet weggelegd... Dat weet de Heere alleen. Soms worden gebeden vele jaren later pas verhoord. Denk aan Zacharias, die op zijn oude dag nog een kind kreeg. Dat was op gebeden van vele jaren geleden. Maar als de Heere een ander plan heeft, zal Hij dat ook duidelijk maken.

Je bidt al zolang, je zal er aan het eind van je leven wel achter komen dat alles tevergeefs is geweest... Gebeden zijn nooit tevergeefs, ook al zijn het ‘anders’ verhoorde gebeden.

Wat moet ik doen, ik zit zo vaak beneden alle moed... Toch maar gewoon in de Bijbel lezen en aan de Heere vragen wat je begeert, maar wel de uitkomst in Gods hand laten. Het plan van de Heere kan anders zijn dan wij bidden of denken. Als Jezus gekomen is zal er een antwoord zijn op al onze vragen.

2. Mag je voor personen bidden die je op het hart gebonden zijn maar volop in de wereld leven en zich te buiten gaan in de zonden? Je mag voor die persoon blijven bidden. De Heere hoorde de gebeden van Monica voor Augustinus toen hij nog volop in de zonde leefde.

3. Zijn gebeden waar je bid om een bepaalde zaak, geoorloofde begeerten volgens Gods Woord, en die (nog) niet verhoord zijn 'verloren' gebeden? Verloren gebeden zijn er niet. God doet er altijd iets mee. Alleen als je alles in de hand van de Heere overgeeft, mag je achteraan komen en goedkeuren wat God goed voor je vindt.

Sterkte met je vragen en het zoeken naar antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

biddenboeken
1 reactie
Mona
Volmaakt bidden zeg je, dat lukt je niet.
Dat zal elke christen bevestigen. Niemand kan volmaakt bidden, maar Jezus heeft volmaakt voor Zijn kinderen gebeden.
Lees ook eens Johannes 17. Het gebed van onze Hogepriester.
Daar laat de Heere Jezus Zich in Zijn hart kijken. Daar mag je zomaar zien hoe de Zoon met Zijn Vader spreekt.
Als ik dat lees, dan heb ik het gevoel op heilige grond te staan!
Maak van bidden geen werken, maar bedenk eens dat je praat met Iemand die je hoort! Bidden is bij de Heere komen. Op vaste tijden, maar ook zo de dag door. In gesprek zijn met Hem, je hart open leggen, luisteren naar Zijn stem. Bidden is zoveel meer dan je ogen dicht doen, je handen vouwen.
In openbaringen staat dat de gebeden van Zijn kinderen als wierook is, op gouden schalen!
(Openbaringen 5 vers 8 en hoofdstuk 8 vers 3-4)
Gebeden verdampen niet, maar blijven bestaan.