Verlangen om Gods woord te verkondigen

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Ik ben 17 jaar en ik krijg steeds meer het verlangen om het woord van God te verkondigen aan m’n medemens. Het verlangen om predikant te worden groeit, alleen met een mbo-opleiding lijkt het voor mij wel onmogelijk. Keer op keer zie ik dat dingen die onmogelijk leken wel mogelijk waren als het gaat om niveaus op school. Maar de stap om echt verder te gaan met dit verlangen lijkt te groot. Ik vroeg het laatst aan iemand die mij erg goed kent en die zei zelf dat het misschien wel te hoog gegrepen is. Hebben jullie advies hoe ik het beste om kan gaan met dit verlangen?

Antwoord

Er zijn veel artikelen verschenen op Refoweb over 'roeping' en 'predikantschap'. Hier kun je vast meer mee.

11 reacties
Joop123
Naast de antwoorden waarnaar verwezen wordt, kun je ook overwegen om te evangeliseren.
Samanthi
Mijn beste vriend
Je hoeft niet op de kansel te staan om Gods Woord te verkondigen. Evangeliseren (en dan bedoel ik niet een folder door de brievenbus gooien) jeugdwerk in de kerk of in de wijk waar je woont, ga de straat op en spreek mensen aan ga eens een poos vrijwilligerswerk doen bij het Leger des heils of bij de ontmoeting. Tal van mogelijkheden, de Heere zal Zelfs een weg voor je openen.
Alias
Beste vragensteller,

Laat opleidingsniveau niet afschrikken. Als God roept èn zend, zal Hij het zeker waarmaken. Soms erger ik mezelf heel erg aan alle voorwaarden die gesteld worden. Enerzijds goed, maar anderzijds word vergeten dat God het kan geven en wonderen kan doen. In de tegenwoordige tijd lijkt voor de 'ds. Fraanjes' geen plaats meer. Ds. Fraanje kon niet naar school vanwege de vaccinatieplicht en heeft niet daardoor niet kunnen leren lezen en schrijven. Maar wat een eenvoud gaat er van zijn preken uit? Mag dit tot bemoediging zijn. Want dezelfde God als ten tijde van wijlen ds. Fraanje leeft nog. En wanneer je predikant moet worden, zal alles wijken en moeten alle gestelde voorwaarden eraan en dat zal dan ook gebeuren.
Samanthi
@alias
Maar dan nog hoef je niet perse predikant te zijn om Zijn Woord te verkondigen.
Ali636
Ik mocht naar een degelijke bijbelschool (3 jaar) gaan. Dat was lang geleden en we werken nog steeds volledig in de evangelie verspreiding.
Omega
@Alias Dankzij mannen als Fraanje blijven de avondmaalstafels leeg en is er geen kennis (meer) bij het volk. Zonder kennis van het Woord druipt de doodsheid en onkunde van de kansels ("Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten), Hosea 4.
Iboi
Weet je wat goed nieuws is? Je kan nu direct beginnen met het verkondigen van Gods woord. Je hoeft dan niet direct predikant te worden. Dit kun je ook doen in een 'gewone' baan. Begin eens erover te praten met je vrienden, je buren. Gewoon vanuit de dagelijkse beleving.

En ga bij een Bijbelstudie club, voor zover je daar niet al bij zit. Er zijn ook discipelschapstrainingen te volgen. Sluit je aan bij een Alpha cursus, om daar eens te mogen spreken bij jongeren.

Lees over evangelisten, bezoek er eens 1.

Het allerbelangrijkste is dat je Gods pad met jou volgt en niet luistert naar mensen die denken te weten wat jij kan. Je bent pas 17. Wie weet wordt je 'pas' predikant als je 45 bent, je weet niet hoe je leven kan lopen.
Alias
@Samanthi ik zie Gods woord verkondigen niet los van het predikantschap. Evangeliseren zie ik niet als Woordverkondiging
Alias
@Omega, jij durft om een predikant in diskrediet te brengen! Avondmaalsgang hangt niet af van een predikant als het goed is, maar doordat de Heere je aan Zijn tafel brengt. Een predikant kan van mening zijn dat het geloofsleven niet overeenkomt met Gods woord en dit benoemen. Maar afhouden anders dan wegens censuur kan een predikant niet.
Samanthi
Evangeliseren en verkondigen is precies hetzelfde, in het Grieks staat er in Lukas 2: 10 ziet ik evangeliseren u grote blijdschap,
Het is Gods Woord vertellen, verkondigen.
Dat is niet tot een domineebeperkt, zie ook in Handelingen, de diakenen preekte net zo goed als de apostelen.
Ook Filippus preekte en doopte.
Omega
@Alias Als een predikant geen opleiding heeft gevolgd, ontbreekt hem noodzakelijke exegetische kennis. Fraanje was daar zo'n voorbeeld van. Hij preekte zijn eigen bekeringsweg als voorwaarde voor de gelovige. Persoonlijke bevinding boven het evangelie. De voorwaardelijke prediking van Fraanje heeft velen in de wanhoop gestort (en doet dat lang na zijn overlijden nog steeds). Overigens was ds. Kersten juist een voorstander van een predikantenopleiding maar heeft Fraanje dat jarenlang weten tegen te houden.