In het gareel lopen of eigen keuzes

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Aan mevrouw Van Dooijeweert. Wat kun je doen als iemand steeds teleurgesteld in je is? Wat ik ook doe en welke keuze ik ook maak, nooit is het goed. Steeds word ik opnieuw genegeerd en laat diegene goed merken dat hij/zij het niet eens is met mijn keuzes. Over heel kleine en wat grote dingen. Ik trek het mij aan zonder dat ik dat wil.

Moet ik altijd doen wat andere mensen willen? Ik vaar niet bewust een eigen koers, maar ik word er moe van om te voldoen aan de eisen van diegene en anderen. Daarom doe ik soms expres niet wat die persoon wil, om te laten zien dat hij/zij niet de baas is over mij. Misschien tegenstrijdig met mijn zin hiervoor, maar wellicht begrijpt u het wel. Ligt het aan mij dat ik niet in het gareel loop en mijn eigen keuzes maak of ligt het juist aan diegene die steeds maar teleurgesteld is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller.

Het is niet zo gemakkelijk om op je vraag in te gaan. Je vertelt niet wat er precies aan de hand is. Ik weet niet of je een man of een vrouw bent. Speelt het probleem binnen een huwelijk? Ik ben dus genoodzaakt wat neutraal te blijven.

Hoe dan ook: ik zou beginnen met een grondig onderzoek bij mezelf. Ligt de schuld misschien voor een deel bij mij? Doe ik dingen niet goed, breng ik wat ik zeggen wil goed over? Ben ik niet te ongeduldig?

Het is namelijk het makkelijkst om de schuld bij een ander neer te leggen en te denken dat je zelf alles goed doet en goed gedaan hebt. Dat is een menselijke eigenschap die ons heel gemakkelijk parten speelt. Als je hier uit bent sta je ook ineens heel anders tegenover de ander.

Om dit goed te doen zou je de hulp van een goede vriend of vriendin kunnen vragen. Vraag jezelf af of je goede keuzes maakt, vooral als het grotere dingen zijn. Overleg ik met de ander over mijn keuzes of zet ik er een voldongen feit neer. Punt uit! Zo moet het, zo doe ik het?

Wat doe je zodat mensen teleurgesteld in u zijn, dat je het nooit goed kunt doen, genegeerd wordt en zij het niet met je keuzes eens zijn?

Ik heb wat moeite met dit zinnetje: “Moet ik altijd doen wat andere mensen willen? Ik vaar niet bewust een eigen koers, maar ik word er moe van om te voldoen aan de eisen van diegene en anderen.” Wie zijn “diegenen en anderen”? Gaat het om je man, vrouw, ouders?

Natuurlijk moet je niet doen wat anderen willen, maar je eigen keuzes maken en je eigen koers varen. Dat is heel normaal, toch? Wel moeten we er altijd rekening mee houden dat we niet alleen op de wereld zijn. We houden rekening met verlangens en behoeften van anderen waar we mee samen leven. Dat kan onze man zijn, of vrouw of ouders. We moeten altijd rekenen met de ander. Maar niet in negatieve zin.

Praat het eens voorzichtig uit en door met de betrokken persoon of personen. Laat je leven niet vol moeite en verdriet zijn doordat de verhouding met je naaste omgeving niet goed verloopt. Ik wens je veel wijsheid toe om jezelf, met de hulp van de Heere, uit deze greep te ontworstelen. Ik wil je eventueel later best eens helpen hoor, maar laat dan concreet horen waar het om gaat.

Hartelijke groet,
Nellie van Dooijeweert

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster