Kanaän vervloekt

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Waarom werd in Genesis 9 en 10 Kanaän vervloekt, terwijl Cham degene was die lachte?

Antwoord

Noach had drie zoons: Sem, Cham en Jafeth. Uit die drie jongens zijn drie groepen volkeren voortgekomen. Ik laat ze stuk voor stuk de revue passeren: Uit Sem kwamen voort de Semietische volken. Dit is een hele verzameling volkeren, die we moeten zoeken in het huidige Midden-Oosten. Wanneer iemand de volledige lijst wil weten: sla er Genesis 11:10-26 op na. Uit Sem spruit ook Abraham en Israël voort.

De zonen van Jafeth komen we in Genesis 10:2 tegen: Gomer, Magog, Madaï, Javan, Tubal, Mesech en Tiras. Dit zijn stamvaders van volkeren in het noorden van het Midden-Oosten.

Uit Cham stammen de volken die voortkwamen uit zijn zoon Cusch (Nubië), Mizraïm (Egypte), Put (in West Afrika) en Kanaän (de Kanaänieten). Hierover lezen we in Genesis 10:6. Deze volkeren moeten we vooral naar het zuiden en westen van het Midden-Oosten zoeken. In de Bijbel is de blik vooral gericht op de Kanaänieten, die door Israël uit Palestina werden verdreven! Zelfs zo sterk, dat in de Schrift Cham met Kanaän en de Kanaänieten vereenzelvigd wordt!

Kortom, als er Kanaän staat, dan kan ook Cham bedoeld zijn en andersom!

Overigens: in de vraag wordt gesteld, dat Cham gelachen heeft, toen hij zijn vader naakt en dronken aantrof. Het zou best eens gebeurd kunnen zijn dat Cham spottend lachte, maar dat lees ik nergens in de Bijbel. Daar staat alleen, dat hij zijn beide broers inlichtte over het tafereel dat hij had aangetroffen. En die jongens lachten niet, maar dekten hun vader toe met een kleed.

Met een hartelijke groet,
Ds. M. Baan

Tags in dit artikel:

chamkanaän