Varkensvlees eten

Redactie Refoweb / 28 reacties

Vraag

In de Bijbel staat (Leviticus 11) dat een varken onrein is. De Bijbel is het woord van God toch? Dus wat Die zegt is waar en je moet ernaar luisteren. Waarom eten christenen dan varkensvlees?

Antwoord

28 reacties
Johangroen
Let op je woorden henkie, beetje respect graag, ik bestudeer al 30 jaar de invloed van voedsel dus ik weet waar ik het over heb, varkensvlees is vergif. Simpeler kan ik het niet maken. Het is geen geneuzel over die volkeren maar wetenschappelijk onderbouwde waarheid met feiten. Maar eet jij lekker verder als je maar weet datbjendan zelf verantwoordelijk ben voor ziektes.
CrA
@Lize180, ik interpreteer de vraag toch anders, nl. dat het een plicht is voor christenen, op grond Lev.11, om geen varkensvlees te eten.
@Jesaja40, het zijn uw broeders naar het vlees en ik neem aan ook naar de geest, geweest die een besluit op de vergadering in Jeruzalem hebben genomen inzake oa. 'het voedselvraagstuk'. Waarom houdt u zich niet tevreden met wat zij daar besloten hebben?
Jesaja40
@CrA

Het apostelconvent, zoals de kerk dit noemt, heeft nimmer besloten dat onrein voedsel ineens rein zou zijn. Ik wijs u op de laatste zaken die Yeshua deed direct na Zijn opstanding; toen opende Hij hun de schriften opdat zij die verstonden.

Dan is het wel heel erg raar om dan je ogen voor de schriften een oogje dicht te knijpen. Nee, dan heeft u een heel verkeer4d beeld van het Huis van Israël en de discipelen die tot dat Huis behoren.

Het verstikte, dat wil zeggen, daar waar het bloed niet was uitgelopen mocht niet gegeten worden. Dacht u werkelijk dat de apostelen er heel expliciet erbij zouden hebben gezegd: dat geld dus ook voor niet koosjere dieren. Dan begrijpt u niets van onze cultuur en waarden.
CrA
Uit Hand.10: 44-47 blijkt duidelijk dat het voor God geen belemmering is om gemeenschap te hebben met mensen die voedsel eten wat Hij verboden heeft en dat Joden op geen andere wijze zalig worden dan zij, heidenen(Hand.15:6-11).Niet wat de mond ingaat verontreinigt de mens, maar wat eruit gaat. Dat is de leer van Jezus, dat is de leer van de apostelen en dat is ook de leer van de profeten. En ik hoop dat je ogen daar voor open gaan@Jesaja40.
Jesaja40
@CrA:
"Niet wat de mond ingaat verontreinigt de mens, maar wat eruit gaat."

Dit is niet van toepassing, u haalt zaken uit zijn verband. Uw citaat uit Matth. 15 krijgt Yeshua van de schriftgeleerden en farizeeën de opmerking: waarom wassen uw discipelen niet hun handen voordat zij gaan eten. Op die specifike vraag gaat Yeshua in namelijk het handen wassen voor het eten.

Dan verbaast het mij ten zeerste dat u de profeten er bij haalt. Zij leren de heidenen niet aangaande de voedselwetten.

Het kan zijn dat u de intentie niet kent inzake het visioen wat Petrus kreeg. De Eeuwige bedoeld dat het Huis van Israël de heiden niet onrein mag achten. Dat is heel wat anders dan onrein voedsel.
Ali636
Is dit een reactie of een discussie? Boeiend. Het gaat er mij alleen maar om Jezus beter te leren kennen en te volgen. Het gaat me vooral niet om op mijn rechten (als christen) te staan.
Het is mijn doel geworden om alles weg te doen uit mijn leven wat de Heere een gruwel noemt. En daar hoort dus het eten van onreine dieren bij. Ik denk niet dat God van mening veranderd in het Nieuwe Testament. Te vaak hebben we oud en nieuw tegen elkaar uitgespeeld alsof God veranderbaar is. Jezus zegt: ze hebben de wet (Tora)en de profeten. Dat moet dus genoeg zijn om Gods wil te kennen. Daar was het Nieuwe Testament nog niet eens bij.
Mona
Vanaf mijn kindertijd kan ik niet tegen varkensvlees. Twee dagen iets eten wat is bereid met varkensvlees, en ik heb beide ogen ontstoken.
Geen idee hoe het komt, ik heb het nooit laten onderzoeken. Voor mij valt varkensvlees dus af. Wat geen straf is, want ik ben niet echt een vleeseter.
CrA
Dat men een heiden onrein noemde had te maken met het onreine voedsel wat hij at. Je ziet dit ook in de beschuldiging aan Petrus: ingaan bij heidenen en eten wordt aan elkaar verbonden. Het is ook niet voor niets, dat er in het visioen onrein voedsel wordt voorgesteld en niet iets anders waar een heiden ook om bekend stond, bv. het dienen van afgoden. Door het eten van onrein voedsel werd de heiden en ook de Jood onrein. En onrein betekende buitengesloten uit de gemeenschap met God.
In Mattth 15 en Mark.7 heeft Jezus het over menselijke inzettingen. De Joden hadden er vele. Je zou verwachten, dat als Jezus het over deze menselijke inzetting heeft, Hij zou verwijzen naar het gebod en zeggen:niet het eten met ongewassen handen maakt je onrein, maar het eten van onrein voedsel maakt je onrein. Dat doet Jezus niet. Hij gaat meteen door naar de echte oorzaak wat een mens onrein maakt en buiten sluit van de gemeenschap met God, nl de zonden die uit het hart voortkomen. Hij houdt ze voor: maak u een rein hart. Dat was ook de boodschap van de profeten. Jezus leerde geen andere leer dan zij. Jezus leerde het ware voedselgebod: Mijn vlees en Bloed is echt spijs en drank. Ook de profeten leerde zo het volk betreffende het ware voedselgebod: door Zijn striemen is ons genezing geworden. Maar Israël heeft het niet verstaan. Ze werden door de voedselwetten niet opgeleid tot de ware oorzaak van hun onreinheid en daarmee niet tot de rechte kennis wat de oorzaak was van hun scheiding met God. Het offer van Jezus heeft de echte barrière weggenomen. Hij ziet ze niet langer als onrein. Je ziet hiermee dat de andere barrière, nl de onreinheid tengevolge van het eten van onrein voedsel, ondergeschikt is geworden. En als God, De Wetgever Die alleen de bevoegdheid heeft om de ene wet ondergeschikt te maken aan de andere, de heidenen nu niet meer als onrein ziet, waarom zouden Petrus en de broeders het dan nog doen? Dat hebben ze goed begrepen, dat ze hen geen juk meer op mochten leggen, wat zijzelf en hun vaders niet eens konden dragen. Het zou God verzoeken zijn(Hand.15:10).