Geestelijke leven is weggeëbd

Ds. A. de Lange / 4 reacties

Vraag

Ik ben een jongere van 18 jaar. Het afgelopen jaar zijn er drie mensen uit mijn nabije omgeving overleden. Op het moment zelf heeft mij dit heel dicht bij God gebracht. Ik voelde Zijn aanwezigheid. Deze periode had ik ook echt verdriet over de foute dingen die ik deed. Ik probeerde zo netjes mogelijk te leven. Inmiddels is alles weer een beetje weggeëbd in de familie en is de rust weer teruggekeerd. Uiterlijk gezien in ieder geval. Het gewone leven gaat weer helemaal door.

Het lijkt ook wel alsof geestelijk deze dingen allemaal weer weg zijn. De motivatie is weer weg. Ik leef weer volop in mijn gewone leven en het doet mij eigenlijk niks. Ik weet dat het verkeerd is, maar ik kan me er niet toe zetten om dit weg te doen. ‘s Zondags kan een preek mij soms heel erg raken en dan kan ik daar maandag nog heel erg mee bezig zijn, maar de dagen daarna is het weer weg. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik voel me erg wanhopig. Ik wil graag de motivatie weer terug, ik wil graag leven voor God. Hoe kan ik dit terugkrijgen? Wat moet ik doen?

Antwoord

Je hebt een periode meegemaakt van ernst, dieper leven, het voelen van Gods aanwezigheid, berouw over zonden, een net leven willen leiden. En dat voelde goed. Nu leef je weer volop het gewone leven, met enige onderbreking daarvan op en na de zondag. En zo leven  voelt eigenlijk wanhopig. Je verlangt terug naar wat je eerder beleefde. Je wilt graag leven voor God en je vraag is hoe je erbij terug kunt komen.

De periode dat je anders was, had te maken met het sterven van drie mensen uit je nabije omgeving. Dat was ingrijpend. Deed je veel. Het gaf je, zoals ze dat vroeger noemden ‘indrukken’. Je had God meer nodig, probeerde te leven zoals Hij dat van ons vraagt, je had berouw over je zonden. Mijn vraag zou zijn: heb je van dit alles nu ook iets geleerd? Ben je tot overtuigingen gekomen? Van je zondaar zijn en ook dat de Heere Jezus Christus de enige Zaligmaker en Redder voor je is? Gevoelens en indrukken kunnen weer verdwijnen, maar als de Heilige Geest ze gebruikt heeft kunnen we er ook mee op het Woord van God geworpen worden en tot de  doorleefde kennis van Zijn waarheid komen.

Ik zou je willen vragen om je aandacht in de komende tijd vooral te richten op de persoon en het werk van Christus. Vraag je af: waarom kwam Hij in de wereld, en wat betekent dat voor mij? Waarom leed en stierf Hij en wat betekent dat voor mij in mijn zonden? Wees daar ook vooral biddend mee bezig. Want alleen door Gods Geest verstaan we het evangelie persoonlijk en geloven we het ook.  Vanuit Christus wordt alles anders.

1. Dan staan we niet enkel stil bij het sterven van mensen om ons heen en ons eigen naderend sterven, maar bij de dood van Hem die een volkomen verzoening voor al onze zonden werd.

2. Dan hoeven we er ons niet aan op te trekken dat we proberen goed te leven. We beseffen dat we het er niet mee redden, dat we er zelfs volledig in te kort schieten. Daarom moest de Heere Jezus komen. Alleen Hij heeft goed kunnen leven. En Hij heeft Zichzelf voor onze zonden willen geven.

3. Dan hoeft het niet op te houden met berouw over onze zonden, maar het mag komen tot vergeving van onze zonden. De Heere Jezus heeft er met Zijn dood voor betaald.

4. We ontvangen een motivatie om bij de Heere te blijven, omdat door het geloof in de Heere Jezus we worden wedergeboren en de Heilige Geest werkt een gerichtheid op God in ons, waardoor we nooit meer helemaal van God kunnen loskomen.

5. Het voorbijgaande gevoel van Gods aanwezigheid mag worden tot een blijvend weten: Om Jezus wil is God mijn God geworden en omdat Hij van God verlaten is, zal ik nooit meer door Hem verlaten worden.

Wees een Christus-zoeker in de tijd die komt. Op zondag en door de week. En als je het niet opbrengt om ermee te beginnen dat te doen, weet dat Hij gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Dat is en blijft een heerlijk iets: Zacheüs zat in de boom omdat hij Jezus graag wilde zien. Maar toen Jezus voorbij hem kwam, zag Hij hem. Dat is: niet Zacheüs zag Jezus, maar andersom. Voordat je het weet ontvang je Hem met blijdschap bij je binnen, en bekijk je jezelf en de hele wereld door Zijn ogen.

Nieuw-Lekkerland,
Ds. A. de Lange

Lees meer artikelen over:

lauwheid
4 reacties
Christian
Punt 4 verbaast me... worden we wedergeboren door het geloof in de Heere Jezus? Het ware geloof is juist een vrucht van de wedergeboorte die God zonder ons in ons werkt. Daarvoor zijn we geestelijk dood en is er nog geen sprake van echt geloven.
Omega
@Christian Gezien de opbouw van het antwoord vermoed ik dat de dominee hier de wedergeboorte in ruimere zin bedoelt, dus de heiliging. Wedergeboorte in engere zin, is de levendmaking. In de gereformeerde theologie wordt dit wel vaker door elkaar gebruikt en m.i. is dat nogal verwarrend.
Sammie2016
Het is heel normaal dat het geestelijk voedsel wegebt, het is het zelfde met letterlijk voedsel het wordt verteerd en opgenomen in het lichaam en doet zijn werk.
Elke dag moeten we eten en drinken voor ons fysieke lichaam en dat is ook zo voor onze geest.
Gods Woord is eten en drinken tegelijk, het levende water dat een mens in leven houdt.
Dus elke dag de Bijbel lezen en toepassen wat je leert.
Jeremiah
Ebenezer Erskine: De ware gelovige, die door de Geest des Heeren is levendgemaakt, valt dikwijls, wat zijn gewaarwording en zijn gevoel betreft, in hoge mate in de geestelijke dood terug.