Geen bloedtransfusie

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Handelingen 15 vers 20 en 29. Daar staat in vers 20: “Dat zij zich onthouden van de dingen die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikt, en van bloed.” In vers 29 staat: “Dat gij u onthoudt van het geen den afgoden geofferd is, en van bloed.” Ik vraag me af wat er word bedoeld met het “onthouden van bloed”. Dit is een vraag uit mijn jeugd. Ik ben opgevoed met de conclusie dat je geen bloed tot je mag nemen, ook niet als je op sterven zou liggen als levensreddend middel. Ik heb deze vraag ook gesteld aan de ouderling in de gemeente en die gaf mij een boekje over orgaandonatie, maar het probleem bij mij is het bloed. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.

Antwoord

Beste vriend,

Mijn excuus voor de lange tijd waarin ik je geduld op de proef hebt gesteld. Je vraag is belangrijk maar was niet urgent. Aangezien ik nogal druk was en ook wat van huis ben geweest, duurde het even voordat ik een gaatje vond om me over jouw vraag te buigen. Dat heb ik inmiddels gedaan.

Jij past het "bloed" waarover gesproken wordt toe op de bloedtransfusie. Je schreef ook dat je opgevoed was met die gedachte dat je geen bloed tot je mag nemen. Het zou interessant zijn om daar de precieze Bijbelse redenering voor te horen; misschien is deze tekst van Handeling 15 een van de teksten. Ik stel het op prijs dat je niet zomaar iets van de hand doet waarmee je in alle ernst mee opgebracht ben. Als jouw geweten het niet toelaat, ga er dan ook niet tegen in. Rom. 14 stelt duidelijk dat zoiets zonde zou zijn. Dus daarin acht ik je. Mochten er maar meer van zulke gevoelige gewetens zijn. Aan de andere kant betekent een gevoelig geweten niet dat het niet verkeerd geïnformeerd kan zijn. En daarom schrijft Paulus ook dat we zulke die een zwak geweten hebben moeten ontvangen maar ook mogen we hen onderwijzen vooral als je daar zelf naar vraagt.

Ten eerste moeten we oppassen om Bijbelteksten uit het verband te trekken. Om de toepassing van Hand. 15:20 op een bloedtransfusie te laten slaan is vergezocht in die tekst. De synode van Jeruzalem spreekt over "zondige praktijken" zoals dingen die door afgoderij besmet zijn, hoererij, van het verstikte en van bloed. Alle vier zijn niet los van elkaar maar hebben hoogstwaarschijnlijk allemaal te doen met de afgodsdiensten die gekenmerkt zijn dergelijke woeste en sensuele praktijken. In de afgodendienst werd er vaak op een afschuwelijke manier gehandeld. Niet alleen was er de tempelhoererij in de naam van godsdienst, maar daar waren ook ruwe tonelen van offerdiensten waarin zelfs het bloed gedronken werd. Er zijn nu nog culturen waar dit gebeurt in de omlijsting van hun godsdienst. Ook verschillende "Rock & Roll-groepen" doen zulke afschuwelijke dingen waarin openlijk met bloed wordt geadverteerd. Die praktijken worden duidelijk afgebakend als niet behorend bij het tot Christus behoren. Al in het Oude Testament was het verboden om "bloed" te eten of te drinken zodat ook een duidelijke scheidslijn werd getrokken tussen Israël en de omliggende heidense culturen. Dat betekent niet dat de Jood geen "biefstukje" mocht eten waarin toch ook duidelijk bloed aanwezig.

Daarom denk ik niet dat de tekst van Hand. 15:20 iets te maken heeft met bloedtransfusie. Ik hoop dat je deze uitleg kan volgen.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst