Toenemende discriminatie

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik zit er mee dat ik mezelf de laatste tijd steeds minder thuis ga voelen in dit land. Een van mijn ouders is in het buitenland geboren en daar heb ik een getinte huid en zwart haar van geërfd. Ik ben alleen wel in dit land opgegroeid, in deze cultuur opgegroeid zonder ook maar iets van een buitenlandse cultuur. Maar toch heb ik het gevoel hier niet thuis te zijn. Waar komt dit vandaan? Ik ben bang dat er ooit het moment ga komen dat ik wegga uit dit land en het inruil voor een ander land.

Ik denk zelf dat het ook wel kan komen door toenemende discriminatie. Mijn ouders komen niet uit Marokko of Turkije, maar ik krijg toch regelmatig “Marokkaan” of “Turk” naar mijn hoofd gesmeten. Ik merk ook dat het steeds meer gebeurt op openbare plekken door mensen die ik niet  eens ken, dat ik namen zoals “Mohammed” hoor. Ik ben zelf vrij nuchter, maar als ik later kinderen heb, heb ik geen zin om hen in deze sfeer te laten opgroeien. Hoe kan ik hier het best mee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jouw vraag is buitengewoon indringend. Terecht. In onze multiculturele samenleving is plaats voor iedere ras en natie. Dat zegt Jezus ook in het Evangelie: alle volken zullen Mij dienen. Daar zit iets in dat christenen iedereen moeten herbergen.

Je gevoel niet hier helemaal thuis te zijn is niet fijn. Het gevoel dat je misschien niet helemaal een onderdeel van de cultuur bent, is een heel menselijk gevoel. Iedere cultuur en iedere opvoeding  kenmerken zich door (eigen)aardigheden en waarden. Laten we dat respecteren, zonder dat het ten koste gaat van het christelijke geloof. Toenemende discriminatie is af te keuren.

Misschien is het een idee wanneer je iets naar je hoofd krijgt gesmeten, er meteen over praat in jouw directe omgeving. Het ligt niet aan jou. Je mag er zijn.

Overweeg ook heel rationeel wat vertrekken naar een ander land voor jou betekent. Je kunt niet overzien of er ergens anders minder discriminatie is dan hier. Dus dan moet je kijken naar andere argumenten.

Veel zegen en sterkte in jouw keuzes. Vergeet vooral niet deze dingen in jouw gebed mee te nemen. Bidden kan andere inzichten en manieren openen om er mee om te gaan. Hou je taai!

H. J. van der Heiden

Lees ook: 'Bruine refo's'

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

huidskleur