Geloofstwijfels

B.S. van Groningen / 4 reacties

Vraag

Mijn vraag is meer een vraag om hulp. Het geloofsleven is voor mij altijd heel belangrijk geweest en ik ben er afgelopen jaren veel meer mee bezig geweest dan eerder in mijn leven. Na een gesprek met iemand die het geloof wetenschappelijk in twijfel trekt, zijn bij mij twijfels komen opborrelen. Hoeveel is mijn geloof nu waard? Ook de hedendaagse discussies over de diverse kerkgenootschappen brengen mij zeer in twijfel. Nu is alles wat ik ooit voelde, weg. Ik twijfel aan Gods bestaan, ik twijfel aan de Bijbel, eigenlijk overal aan. Kerkgang laat me koud, preken laten me onberoerd. Toch zit me dit erg dwars. Voor mijn gevoel leefde ik zo dicht bij God. Waarom dan nu deze twijfels?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Wat je naar voren brengt is niet gemakkelijk.  Het is een vraag om hulp. Maar de Enige Die jou hulp kan bieden is de God, Die zo belangrijk geweest is in jouw leven. En nu? Twijfelen aan het bestaan van God, twijfel aan de Bijbel, overal aan. Kerkgang laat je koud (is dat anders geweest?). Preken laten je onberoerd en toch zit het je dwars. Je eindigt: voor mijn gevoel leefde ik dicht bij God.

Waarom dan nu deze twijfels? Bij het ware geloof hoort altijd gevoel: gevoel zonder geloof kan algemeen gevoelen zijn. Maar het ware geloof is kennis (van God, van jezelf en van Christus), toestemmen (van Gods Woord) en vertrouwen.

Ik stel jou een vraag om er achter te komen hoe dat nu bij jou ligt. Of het gevoel, dat je dicht bij God leefde is maar inbeelding. Of de duivel probeert op allerlei manier jou bij God vandaan te houden. Dat heeft hij het gewonnen.

Het kunnen dus verzoekingen zijn, maar ben jij eigenlijk al voor zijn verzoekingen bezweken? De duivel verzoekt, maar de Heere beproeft, maar dat kan soms erg dichtbij elkaar liggen. De Heere Jezus (zonder zonde) werd ook verzocht, maar Hij had een antwoord: vanuit de Schrift (Deuteronomium). Maar als jij de Bijbel in twijfel trekt, dan zul jij je ook niet op Gods Woord beroepen.

Graag zou ik met jou persoonlijk spreken, via Refoweb is voor zo’n vraag onpersoonlijk en eigenlijk moet ik in gesprek gaan. Wellicht is dat mogelijk.

Nog een hulpmiddel. Ooit mocht ik een lezing houden voor jongeren in het district Zuidwest van de Geref. Gem. De titel was: “Is twijfel zonde?” Die lezing is in brochurevorm bij mij verkrijgbaar. Mocht ik jouw adres hebben, dan stuur ik hem vrijblijvend op. (Contact is mogelijk via vragen@refoweb.nl.)

Tot slot, beste vriend/vriendin, blijf in Gods Woord lezen, bid daarbij om Gods Geest, Die in alle waarheid leidt. Probeer voor jezelf uit te maken, hoe die twijfel gekomen is. Je kan geen twee heren dienen: wie regeert jou leven: de duivel of God. Onderzoek dat eerlijk voor Gods aangezicht. Hij heeft gezegd in Psalm 32:8: Ik zal u/jou onderwijzen en leren van de weg die je gaan zult, Ik zal raad geven, Mijn oog zal op je zijn.

Met een hartelijke groet,
je meelevende, meedenkende en ook meebiddende oudere vriend,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

Tags in dit artikel:

geloofstwijfel
4 reacties
andrew
"De duivel verzoekt, maar de Heere beproeft."

Kan iemand mij het verschil uitleggen?
Jedidjas
Heel herkenbaar!! Ik heb ook jarenlang alles willen beredeneren en liep daardoor helemaal vast in het geloof, zo erg dat ik op een gegeven moment er aan dacht om atheist te worden. Maar...... gelukkig liet de Heere mij niet los. Het feit dat het je dwars zit komt van God die je niet los wil laten.

Blijf bidden om de vervulling van de Heilige Geest!!En blijf volhouden, ook al duurt het lang en is het dwars tegen je eigen gevoel in. Ook alles eerlijk bij God neerleggen: je hart luchten, en eerlijk belijden dat je twijfelt. Jezus werd ook verzocht in de woestijn Hij weerstond satan met Gods Woord. Zijn Woord belooft " Hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest aan hen die tot Hem bidden " (luk 11:13). Hier mag je biddend op blijven pleiten. Het is een belofte van Jezus zelf.
Op Zijn tijd heeft Hij mijn gebed verhoord op wonderlijke wijze en ik weet zeker dat Hij dat bij jou ook wil doen . Mijn geloof in God is nu rotsvast! Als je door wil praten mag je mijn mailadres wel opvragen bij de redactie.
Jeremiah
Wellicht bedoelt meneer van Groningen deze lezing

https://www.digibron.nl/search/detail/3dcd231f63d7722395e0c60bdd8c268b/is-twijfel-zonde
abcd
Luisterde eerder vandaag weer eens naar dit nummer:
https://www.youtube.com/watch?v=MJL_bChiTI0

Luister vooral naar wat hij zegt vlak voordat hij begint met zingen.

Overigens denk ik dat apologetiek zeer nuttig is (zie bijv 1 Petrus 3:15), maar uiteindelijk zullen we hier niet alle antwoorden krijgen. Het worstelen is iets wat altijd deel heeft uitgemaakt van het volgen van God. Uiteindelijk aanbidden en genieten we een God die niet in ons menselijk verstand past.
Als je aardig Engels kan, zou ik je van harte het boek ''Paradoxology'' van Krish Kandiah aanraden.
(En ga je in dat geval ook eens verdiepen in bijvoorbeeld de opstanding van Jezus. David Wood, een voormalig atheist, is hier een interessante bron voor. Of Jesaja 53 (en zie One For Israel daar over). Of ga eens luisteren naar figuren als Francis Chan, John Piper, Voddie Baucham etc)

Gods zegen!