1 Korinthe 5 vers 5

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik las 1 Korinthe 5 vers 5. Kunt u deze tekst nader uitleggen, want ik kan me niet voorstellen dat iemand wordt overgegeven aan de satan en dat zijn geest behouden zal worden...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag Jongere,

Je vraagt naar 1 Korinthe 5 : 5. Daar lezen we dat iemand wordt overgegeven aan de satan, enz. Korinthe was een grote havenplaats  -  een half miljoen inwoners; veel zonden, grove zonden ook. De christelijke gemeente tolereerde dat een gemeentelid/man leefde met zijn stiefmoeder. De wet van de Heere laat dat niet toe  -  zie Leviticus 18:8. Zelfs de heidenen vonden zoiets niet goed, wat die bepaalde man deed. Ze oordeelden er eveneens negatief over. De man viel niet in die zonde, maar hij leefde er zelfs in.

Nu was er in de gemeente te Korinthe een vreemde gedachte, namelijk dat wat iemand in het lichaam deed, niets te maken had met het geestelijke leven. Dat wat iemand in het lichaam deed, was slechts iets van het aardse lichamelijke leven. Deze gedachte was natuurlijk niet juist. De mensen zijn juist geroepen om echt als christen te leven  -  in Korinhe, die stad met zoveel zedeloosheid en verwildering. De mensen zijn geroepen om de vernieuwende kracht van Christus te tonen! Dat heeft ook te maken met het lichamelijke, zedelijke, seksuele, noem maar op. Dat is er wel terdege bij inbegrepen. Er is duidelijk sprake van een grove zonde. De christelijke kerk moet uitspreken: deze man staat buiten het rijk van God! Hij behoort tot het machtsgebied van de satan. Zo moet je de eerste woorden van vers vijf lezen. Ze geven hem over aan de satan.

Dat zal betekenen dat hij naar zijn aardse bestaan (vlees) de ondergang tegemoet gaat. (Er staat, dat zij hem overgeven aan de satan tot verderf des vleses.) Maar die ondergang van de man is niet het doel!! De bestraffing (en de maatregelen) zijn beslist bedoeld dat de man tot inkeer/omkeer komt! De vermaning/bestraffing is gericht op het behoud van zijn geest. Jawel, de bedoeling is heel duidelijk dat de man tot bekering komt voordat het te laat is. Dan is hij gered.

Je kunt vragen: waarom staat er "opdat de geest behouden moge worden"? Nu, als de man niet tot bekering komt, dan is zijn geest niet behouden. Dat had hij niet door. Hij dacht: ik leef wel met mijn stiefmoeder en mijn geest wordt toch wel behouden. Maar daarin vergist hij zich.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant

Tags in dit artikel:

Korinthe