Geloofstwijfel na terugval in zonden

Ds. G.K. Terreehorst / 4 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar en ik heb een vraag. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: hoe kan het dat bepaalde zonden mijn leven telkens nog beïnvloeden, terwijl ik weet dat God mij heeft gered? Ik ben een tijd depressief geweest, eetproblemen gehad, automutilatie, geen zin meer in het leven etc. Hier ben ik bovenop gekomen, niet in eigen kracht, maar samen met Jezus! Toch zijn er nog dagen dat ik terugval in bepaalde zonden uit die periode. Niet één keer, maar echt nog best vaak.

Ik schaam me dan enorm voor God en ga twijfelen aan Zijn genade. Die gedachten maken me gek en ik weet niet wat ik daar mee aanmoet. Soms lukt het zelfs niet om te bidden. Kan het zijn dat ik denk dat God mij heeft gered, maar dat het eigelijk niet zo is? Daar ben ik zo bang voor...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Zo te horen heb je al heel wat meegemaakt in je leven. Je schrijft over ernstige dingen, waarvan je de littekens ongetwijfeld nog altijd meedraagt. Een mens wordt gevormd door de dingen die je meemaakt. Mooie en moeilijke ervaringen maken je tot wie je nu bent. Wat een wonder dat je te midden van die donkerheid het licht van de Heere Jezus hebt mogen ervaren. Hij schrijft mensen niet af. Hij duwt mensen niet in de goot. Hij wil mensen helen, verbinden, redden en zalig maken.

Wanneer je Hem mag kennen, mag je weten dat je nieuwe identiteit, je diepste ‘ik’, ligt in de Heere Jezus Christus. Je mag weten dat al je zonden vergeven zijn, omdat Hij voor die zonden geleden heeft. Je mag weten dat je nooit meer van Hem gescheiden kan worden, maar dat Hij altijd bij je blijft. De Bijbel noemt dit de “nieuwe mens.”  Tegelijk draag je de oude mens nog mee. De oude mens vol zonde en gebrek. De oude mens die de zonde liefheeft en graag doet. Dat geeft strijd. Een kind van God zal een leven lang te strijden hebben tegen de zonde. Lees Paulus maar eens in Romeinen 7! Dat is een zware strijd, maar tegelijk geen eenzame strijd. Het is een strijd waar je Christus Zelf als Medestrijder mag hebben.

Het verschil tussen een kind van God en een ongelovige is niet dat de een nooit zondigt en de ander wel. Het verschil is dat een ongelovige zondigt en het niet erg vindt, er geen berouw over heeft en zich er niet druk om maakt. Een kind van God zal berouw hebben over de zonde, het erg vinden en de Heere om vergeving vragen. Dat er nog zonden in je leven zijn waar je last van hebt betekent dus niet dat God je niet gered heeft. De Heere wil dat je die zonden aan Hem belijdt en om vergeving vraagt. Wanneer je vaak zondigt durf je soms nauwelijks naar God te gaan en weer (!) om vergeving te vragen. We denken dat het nu wel op is bij God. Maar dat is menselijk denken over God. De Bijbel leert dat God barmhartig, genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw is. Hij vergeeft de ongerechtigheid, de overtreding en zonde. Lees Psalm 103 maar eens, of Jesaja 55, of één van die andere vele Bijbelgedeelten over God oneindige barmhartigheid en vergevingsgezindheid. Besef dan dat deze genade Hem Zijn eigen Zoon kostte, die is gestorven aan het kruis. Als je op jezelf vertrouwt kan je gaan twijfelen, maar als je op Hem vertrouwt dan hoef je niet te twijfelen.

Besef ook dat sommige zaken die je als zonden duidt wellicht meer met je verleden te maken hebben en de psychische last die je te dragen hebt, dan met actieve zonden tegen de Heere. Ik opper dit in alle voorzichtigheid en kan het niet beoordelen. Ik hoop wel dat dit antwoord je helpt om nog meer van jezelf af te zien en op te zien naar God. Ik hoop dat dit je helpt om de strijd tegen de zonde aan te gaan. Ik hoop dat dit je helpt om steeds meer je identiteit te zoeken in de Heere Jezus Christus en niet in de vervelende dingen uit je verleden. Als je Hem kent, bepaalt Hij je toekomst. En als je Hem kent is die toekomst de eeuwige zaligheid.

Kand. G. K. Terreehorst

Ds. G.K. Terreehorst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

terugvalzonde
4 reacties
Nadine95
Ik moest meteen denken aan psalm 37 vers 12 (berijmd)

'God zorgt voor hem, en waakt voor zijn belangen.
Hij wordt geenszins, om 't glibb'ren van zijn voet,
Of om zijn val, verworpen, maar vervangen,
En ondersteund door God, die hem behoedt.'

Als je uitglijdt of valt dan val je niet te pletter. God laat je ook niet liggen. Je wordt opgevangen in Zijn handen. Wat een troost!

Ps. Beluister dit verhaal eens: https://www.youtube.com/watch?v=HWI2CGrIx3o
Sammie2016
We zondigen nu eenmaal elke dag, bewust en onbewust.
Spr. 24:16 zegt .. De rechtvaardige kan zeven keer vallen en hij zal weer opstaan, maar de goddelozen zullen door rampspoed tot struikelen worden gebracht.

Dit geeft wel aan dat wij telkens weer vallen door zonde. Je kan 2 dingen doen, opstaan met hulp van God of blijven liggen in je zonde.
Door vallen en opstaan moeten we toch leren om oprecht met God te wandelen.
Als we dat doen dan leert Jahweh ons zo te wandelen dat we niet te veel zondigen.
EN als we zondigen hebben we in de hemel Christus die voor oprechten kan pleiten bij de Almachtige God Jahweh.
Wiet
Lief dapper meisje van 17
Ik las je vraag en moest denken aan het boekje dat Wilkin vd Kamp heeft geschreven over ‘Wie je bent in Christus’. Je kunt het boekje bestellen op de website van Vrij Zijn. Het boekje kost 9,95 maar levert je de onschatbare liefde van onze Here Jezus op.
Wiet
Als wij ,Gods kinderen niet meer zouden zondigen zouden we volmaakt zijn. Dat is niemand hier op aarde. Maar als kind van God, kijkt Hij naar jou met tussen jou En Hem in de Heer Jezus. Dus God ziet eerst Jezus en wat Hij heeft gedaan voor jou en daarna jou. Door Jezus bloed heb jij een nieuwe naam en wit gewaad gekregen.