Vaderlandse kerk

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Welk kerkverband is de (voortgezette) vaderlandse kerk? En is dit ook de ware kerk?

Antwoord

In juridische zin (aldus de Nederlandse rechter) is de PKN de voorzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk, die weer de voortzetting is van de Gereformeerde Kerk zoals ontstaan na de reformatie in de Nederlanden. Naast deze juridische uitspraak liggen er diverse (principiële) claims van allerlei (afgescheiden) kerkverbanden die vinden dat zij de voortzetting zijn van de Gereformeerde Kerk. Voor de ware kerk zie onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17317

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/599

2 reacties
Positivo
Ik lees dit en denk oprecht bij mezelf: hoe is het mogelijk dat een christen het woord 'ware kerk' gebruikt? Vaak lees ik op Refoweb over de (in mijn ogen zwaar overdreven) nadruk op zondebesef. Ervan uitgaand dat wij allemaal dagelijks kleine en soms grotere fouten maken, hoe kunnen we dan praten over een 'ware kerk'? Een kerk staat niet op zichzelf, maar is een verzameling mensen die -als het goed is- God willen dienen. De ene kerk geeft daar invulling aan op basis van een levende relatie met God, Jezus en de Heilige Geest. De ander baseert het meer op traditie, somber en zwaar. Je kunt dan toch niet zeggen dat de ene kerk meer waar is dan de ander? Het blijven interpretaties van onvolkomen mensen!
Het stoort mij dan ook dat als antwoord op bovengenoemde (m.i. wat onnozele) vraag staat: 'Voor de ware kerk zie onderstaande URL's'. Alsof die ware kerk echt zou bestaan! Zelfs al noem je jezelf 'Hersteld ..... of Vrijgemaakt ......'!
John61
@positivo: kennelijk heb je de teksten waar de url's naar verwijzen niet gelezen, anders had je gezien dat daarin hetzelfde staat als wat jij nu schrijft: er is onder de denominaties die wij kennen geen enkele ware kerk.