Vreemd aan het perineum

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Ik zit me een 'probleem' en weet niet goed of ik er mee naar de huisarts moet of niet. Ik voel enige schroom om hierover te bellen. Toen ik me laatst na het douchen afdroogde voelde ik iets vreemd aan het perineum (bilnaad). Het lijkt net of er aan de binnenkant iets zit, het voelt als een soort 'bal'. Vooral als ik wat druk geef zwelt het op. Als ik lig voel ik het niet, als ik op toilet zit juist heel goed. Kan dit littekenweefsel zijn van de knip die ik kreeg bij de bevalling van zo'n 1,5 jaar terug? Het zit niet op de plaats van de knip, maar direct vooraan en dan in het midden van het perineum, terwijl de knip juist schuin naar links is gezet. Is het iets waar ik me zorgen over moet maken en mee naar de huisarts moet?

Antwoord

Hetgeen u beschrijft past het meest bij een slijmvlies- of huidkliertje. Als het niet direct aan het litteken is verbonden heeft het daar inderdaad niet mee te maken. Zolang het niet uit zichzelf groeit of pijn gaat doen, is het verantwoord om af te wachten. Vanzelfsprekend is het zo dat wanneer u zich er zorgen om maakt, een visie door uw huisarts, ter geruststelling, een optie is.

Drs. P. C. Hildering

1 reactie
drj
Je schrijft niet hoe groot deze 'bal' is, maar als hij groter is dan je bij een slijmkliertje zoals Drs. Hildering het beschrijft, dan kan het ook een zgn rectocele zijn. Dat betekent dat je endeldarm van binnen een beetje naar voren stulpt en dat kun je vooral voelen als je bijvoorbeeld perst op het toilet en je voelt het niet als je ligt, omdat het weefsel dan weer naar achter zakt.

Het is niet gevaarlijk en komt vaker voor, ook na een of meer bevallingen, of bij mensen die last hebben van verstopping. Om te voorkomen dat het erger wordt is het goed bekkenbodemoefeningen te doen. Ook is het goed te zorgen voor zachte ontlasting en niet teveel te persen.

Bij een grotere rectocele kan het zijn dat de ontlasting bij het persen in de rectocele blijft i.p.v. naar buiten gedrukt te worden. Zolang dat niet het geval is en je er geen last van hebt hoef je je er verder geen zorgen om te maken.

Met vriendelijke groet,

DrJ