Zaligheid van de Joden

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Worden alle Joden uiteindelijk zalig?

Antwoord

Deze vraag is naar aanleiding van de tekst uit Romeinen 11: 26: “En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.”

Een tekst moeten we altijd bezien in het verband van de tekst. We letten er op dat het vanaf Romeinen 9 gaat over de Joden Israël, en dat in relatie tot de heidenen die in Jezus als Verlosser geloven. Christenen uit de heidenen moeten zich niet verheffen boven Joden die in Jezus geloven maar ook niet boven de Joden die (nog niet) in Jezus geloven. God heeft Zijn volk immers niet verstoten (Rom. 11:1).

Op het moment dat Paulus door de Geest geleid de Romeinenbrief schrijft zijn er nog maar enkelen die in de Heere Jezus geloven, het merendeel verwerpt Hem als Messias. Dat is voor Paulus een reden tot grote droefheid (Rom. 9:2) en spoort hem aan tot een voortdurend gebed dat zijn volk zalig zal worden (Rom. 10:1).

In de tijd dat het grote deel van Israël zich verhardt tegen Jezus Messias, gaat de Heere met Zijn evangelie van zaligheid door het geloof in de Heere Jezus tot de heidenen. Takken van de wilde olijfboom (heidendom) worden ingelijfd in de goede olijfboom (Gods verbond met Abraham en het Joodse volk). Joden die niet in Jezus geloven zijn uit die goede olijfboom uitgehakt en zijn gevallen (Rom.11:22). Maar dit mag geen reden zijn voor heidenen die in Jezus Christus geloven om zich te verheffen boven ongelovige Joden (Rom.11:18). Immers, God heeft Zijn volk niet verstoten. Gods genadegaven en roeping zijn onberouwelijk (Rom.11:29). Joden blijven Gods beminden vanwege Zijn verbond met Abraham, Izak en Jakob (Rom.11:28).

Daarom zien gelovigen uit de volkeren uit dat God niet alleen een volheid van heidenen zal zalig maken (Rom.11:25), maar ook naar Gods hernieuwde en grote toewending tot Zijn eigen volk Israël. Er komen dan niet slechts enkele Joden tot geloof, zoals in Paulus’ dagen en zoals ook anno 2017 gebeurt. Maar op Gods tijd zal heel Israël zalig worden (Rom.11:26).

Betekent dit iedere Jood, hoofd voor hoofd? Wie zou dat de Joden die zo veel eeuwen verguisd, vervolgd en vermoord zijn, niet gunnen? Maar op de vraag “Heere, zijn het weinigen die zalig worden?” geeft Jezus als antwoord: “Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort” (Luk. 13:23, 24). Voor ieder mens, Jood en heiden, is persoonlijk nodig wedergeboorte en geloof in Jezus Die aan het kruis verhoogd is (Joh. 3).

Gelovigen uit de heidenvolken mogen bidden dat God alle Joden door het persoonlijk geloof in Jezus de Messias zalig maakt. Het is goed dat we daarnaast de Joden die nu al in Jezus geloven (Messiasbelijdende Joden) steunen in hun getuigenis in woord en daad. Zie www.messiasbelijdendejoden.nl

Ds. A. Jonker

Lees ook: 'Bekering Joden'

Tags in dit artikel:

(Messiasbelijdende) Joden