Kritiek op dominee Overduin

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Rond 1920 had een aantal gemeenteleden kritiek op (de leer van) dominee Daan (Overduin). Weet u wat deze kritiek was, want ik kan het niet vinden?

Antwoord

1 reactie
1a2b3c
Ik heb de urls even vluchtig doorgelezen en er komen heel wat 'wijzen en verstandigen' aan het woord.
Voor zover ik begrijp vond men de gebroeders Overduin te eenzijdig.
Het aanbod van genade moet dogmatisch kloppen dus dan krijg je te maken met 'een wil van besluit en een wil van bevel'. Dat noemden de broers Overduin: “knoeierij van Hellenbroek”.
Mag je het evangelie vrij aan aanbieden of moet je rekening houden met de uitverkiezing?

Uiteindelijk gaat het erom hoe het in de Bijbel staat, en die is eenzijdig als het gaat om het aanbod van genade & dogmatiek m.b.t. de ongelovigen.
Jezus en de apostelen preekten een vrij aanbod van genade voor iedereen die wil, en nergens lees ik dat daar de leer bijgesleept werd.
Maar wijzen en verstandigen kunnen het vrije aanbod van genade niet rijmen met de uitverkiezing en in plaats dat ze het kinderlijk geloven, komen er allerlei theologieën.
De één gaat nog verder dan de ander, alsof de mens in staat is Gods ondoorgrondelijke wegen te verklaren. Rom.11:33.