Boeken kopen

Ds. S.T. Lagendijk / 1 reactie

Vraag

Beste dominee, wat kan ik het beste doen om van mijn kooplust/koopverslaving af te komen? Aan de ene kant geef ik mijn ogen slecht de kost, door alleen maar te kijken naar wat wil ik kopen, wat ik zal kopen, maar aan de andere kant vind ik het minste of geringste te duur. Vaak wil ik boeken van soms nog niet eens 13 euro niet nieuw kopen, omdat ik bang ben dat ik ze één of twee weken later bij de kringloop voor de helft van het geld tegenkom. Hierdoor blijf ik constant zoeken naar koopjes. Zelfs 13 euro voor een boek waardoor de Heere kan werken en ik tot verandering mag komen en daardoor de ernst van de zonde mag gaan inzien, heb ik er vaak nog niet eens voor over. Ik wil wel zalig worden, wel bekeerd worden, maar voor goede lectuur heb ik niet veel geld over. Terwijl als je naar school wilt om iets te leren, dat ook niet gratis is...

Ik ben nu steeds lusteloos, half depressief, ondanks dat de Heere zulke grote dingen heeft gedaan in mijn leven. Nu maak ik mij meer druk om: wanneer zal ik naar die christelijke kringloop gaan, wanneer kan ik daarheen om boeken te kopen. Ik gebruik dan het excuus dat er ook boeken tussen kunnen zitten waardoor ik voor het eerst of opnieuw aan het denken wordt gezet en de Toevlucht mag leren nemen tot de gekruiste Christus. Ik zit ondanks de grote wegen die de Heere onlangs geopend heeft, op de puinhopen van mijn bestaan en niemand in mijn omgeving lijkt mij te begrijpen... behalve God. Dominee, wat moet ik doen? Of moet ik alles overgeven aan de Heere, van Wie ik volkomen afhankelijk ben?

Voor uw beeldvorming: ik ben de enige in de familie die sinds zomer 2017 naar een reformatorische kerk ga, doordat God voor mij die weg geopend heeft en ik mijzelf voor het eerst leerde kennen als een zondaar die het zelf niet meer kan en geneigd is tot alle kwaad, totdat God mij uit de diepten van de dood redt. Ik draag als enige in de familie alleen nog maar rokjes/jurkjes (geen broeken meer), hoedje op in de kerk. Dit vinden zij erg moeilijk, maar terug naar mijn thuisgemeente, waar ik officeel nog lid van ben, is onmogelijk met de naderende eeuwigheid in het vooruitzicht.

Door al deze grote levensvragen die voor het eerst op mij afkomen, lijkt het bovenstaande alleen maar kommer en kwel en alsof alles fout gaat, maar tegelijkertijd ben ik de Heere zo dankbaar dat ik nu nog in het heden der genade ben, ik de reformatorische gezindte mocht ontdekken en daardoor voor het eerst in mijn leven werkelijk stilgezet mocht worden voor wie ik ben voor God en Wie God is. Dankbaar voor de wegen die de Heere hierin geopend heeft!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Misschien kun je beginnen met jezelf de vraag te stellen: waar wil ik meer over leren? Dat kan helpen om gericht boeken aan te schaffen. Het is nuttiger om wat meer uit te geven aan dat ene boek waar je echt wat van kan leren, dan aan tien andere boeken die je niet verder helpen in datgene wat je leren wilt.

Als de hoeveelheid geld die je aan boeken uitgeeft een probleem vormt, spreek dan met jezelf een budget af. Dat voorkomt dat je meer uitgeeft aan boeken dan je wilt en geeft je tegelijkertijd de vrijheid om áls je een mooi boek ziet en er is nog ruimte in je budget, om dat te kopen. Vergeet, met alle goede boeken waar je naar zoekt, niet om ook je Bijbel te lezen. Goede boeken zijn waardevol. Maar de Bijbel is het Woord van God.

Je schrijft dat je van een boek verwacht dat de Heere het misschien wel wil gebruiken om je te veranderen en de ernst van de zonde laten zien. En ook dat je door een boek “voor het eerst of opnieuw aan het denken wordt gezet en de Toevlucht mag leren nemen tot de gekruiste Christus.” Ik denk dat dát een verkeerde verwachting is. Nergens lees ik in de Bijbel dat we boeken moeten gaan lezen in de hoop dat de Heere ons daardoor bekeren wil, onze zonde wil leren kennen, en daardoor tot  Christus laat vluchten. Die dingen moet je niet van een boek verwachten, maar van de Heere! Heb je verandering nodig? Ga naar de Heere, dan zal Hij je veranderen! Zie je de ernst van de zonde niet in? Ga dan naar de Heere, dan zal Hij je je zonden leren zien, naar de maat dat Hij nodig vindt. Weet je niet hoe je de toevlucht tot Christus moet nemen? Ga in het gebed naar de Heere en bidt Hem of Hij je leren wil Wie Christus is! God zelf zegt in de Bijbel dat wie het van Hem verwacht niet beschaamd uitkomt (Romeinen 10:11).

Kortom, verwacht het niet van boeken, van een kerk, van een bepaalde vorm van je kleden, of waar ook dan maar van, maar verwacht het van de Heere. Lees in de gelijkenis van de verloren zoon (Lukas 15:11-24) maar eens wie God is en hoe Hij ook jou, met al je zonden en tekorten, wil ontvangen.

Ds. S. T. Lagendijk

1 reactie
Sammie2016
Pas Bijbelse principes toe!
Het is altijd raadzaam Gods Woord te raadplegen.
De Bijbel zegt simpel:
"Voor al het andere, mijn zoon/dochter, geldt deze waarschuwing: er worden zo veel boeken geschreven, er komt geen eind aan. Je daar te veel aan wijden, zal je uitputten."

Er komt geen eind aan de stroom boeken die elk jaar weer verschijnen, allemaal onvolmaakte menselijke filosofieën/gedachten, het is afmattend voor het vlees.
Je schiet er niets mee op.

Toewijding aan Gods Woord echter is opbouwend, geloofversterkend, inspirerend en vreugdevol.
Jezus zei over Gods Woord dat het volledig vervuld zal worden, er zal nog geen kleinste fragment zijn die niet vervuld zal worden.

Jozua zei in de oudheid al...
’Niet één woord van alle goede woorden die Jahweh, uw God, tot u gesproken heeft, is onvervuld gebleven. Alles is voor u uitgekomen.’ — JOZUA 23:14.

Gods Woord is eeuwig, wees daaraan toegewijd.