Vroeg in de overgang

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over vroege overgang en pilgebruik. Ik ben net over de helft van de 30 (getrouwd, aantal kinders) en volgens de huisarts in een vervroegde overgang; erg onregelmatige menstruatie (tussen de 3 en 8 weken). Ook de duur wisselt van 3 tot 8 dagen. Ook echt veel stolsels de laatste maanden erbij, soms veel pijn, soms niks aan de hand. Ook al wat last van soort van opvliegers.

Nu is volgens de huisarts de enige optie om aan de pil te gaan, om zo de overgang uit te stellen en de cyclus regelmatig te maken. Overgang uitstellen is volgens huisarts gewenst i.v.m. alle extra gezondheidsrisico’s die na de overgang op gaan spelen zoals bijvoorbeeld botontkalking en hoge bloeddruk. Ik zou dan een jaar of vijftien aan de pil moeten. Ik heb hier niet zo'n fijn gevoel bij. De pil heeft immers ook de nodige bijwerkingen. Zijn er echt geen andere opties? Is het echt zo slecht om nu al in de overgang te komen? Ik probeer een weloverwogen keus te maken maar kom er gewoon niet helemaal uit, vandaar de vraag.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Uitgaande van het feit dat er wellicht een vroege overgang is -staat aan te komen eigenlijk, want dat is pas achteraf vast te stellen; na één jaar geen bloedverlies heb je het gehad- heeft uw huisarts gelijk wat betreft de risico’s. Maar het staat helemaal niet vast dat die bij u tot extra expressie zullen komen. Bloeddruk is te meten, zo ook botontkalking. Er zijn allerlei andere, lang niet zo ingrijpende mogelijkheden als het gebruik van hormonen tot aanpak daarvan.

Vraag is echter: bent u wel premenopauzaal? Om dat vast te stellen is er bloedonderzoek mogelijk en kun je niet alleen afgaan op verschijnselen. Interessant is daarbij hoe het uw moeder en eventuele oudere zussen is vergaan. Ik zou eerst om die extra diagnostiek vragen en dan bij een positieve uitslag eens bij een menopauze consulente te rade gaan.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

overgang