Tijd zonder werk

Ds. K. van den Geest / 3 reacties

Vraag

Ik zit al enige tijd zonder werk. Nu ben ik met een opleiding begonnen. En ben ik op zoek naar een baan, wat ik ook voorleg aan God in mijn gebed. Het lijkt of ik geen antwoord krijg. Het lijkt of ik geen steun van God krijg en dat zal ongetwijfeld aan mijn zondige hart liggen. Nu ben ik op zoek naar een bijbeltekst die mij steun kan bieden en de moed erin kan houden.

Antwoord

Allereerst: ga altijd zelf op zoek in je Bijbel! Ik ga er van uit, dat je er één in je bezit hebt. Al zoekend en bladerend vind je vaak de woorden die precies van toepassing zijn op je eigen situatie, ook als je moedeloos wordt en bidden moeilijk is geworden. De ervaring leert dat de Geest van God zelf ons bij de woorden brengt die we in een bepaalde situatie nodig hebben (God weet wat goed voor je is).

Maar ik weet ook, dat het als je diep in de put zit soms moeilijk is om de Bijbel er bij te pakken. Je wilt het wel, maar toch doe je het niet. Daarom is mijn tweede advies: zoek een betrouwbare vriend of pastor, die met en voor je bidt. God leidt ook deze mensen en geeft ze wijsheid, zodat ze het goede woord op het goede moment weten te zeggen en je zo moed inspreken.

Tenslotte dan enkele woorden uit de Bijbel:
-Romeinen 8:26: Wij weten niet hoe we goed kunnen bidden, maar elke klacht wordt door de Geest voor Gods troon gebracht.
-Psalm 23:4: Soms moeten we door een donker dal, je voelt je in de steek gelaten, ook door God, toch is Hij er bij, ook al dacht je van niet.
-Ps. 13: De psalmen (zie ook 10,11,12) verwoorden vaak de menselijke klacht; waar blijft God dan!; en toch spreken ze ook van vertrouwen: "Ik vertrouw op uw liefde" (vers 6, NBV).
-Ef. 3:16-21: Een bede om de rijke vervulling met de kracht van Gods liefde, tegelijk een dankzegging en lofprijzing, vers 20/21; in dat verband ook die woorden dat "Hij bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen"!

Eigenlijk kan ik zo nog wel een tijdje doorgaan, maar dat is in strijd met m'n eerste advies: duik zelf de Bijbel in, zoek vol verwachting, de HEERE zal je zeker Zijn beloften laten zien.

En inderdaad, Jezus heeft gezegd: bid en je zult ontvangen. Dat is niet dat God al onze wensenlijstjes vervult, hoe gerechtvaardigd onze vragen soms ook kunnen zijn (zeker als je werk zoekt). Het betekent wel dat Hij zegt: Ik wil graag geven, bid er dan wel om, "aanhoudend". Lees ook Luc. 11. Nee, Hij geeft niet altijd de vervulling direct van wat wij hopen of bidden, wel geeft Hij altijd zijn Geest en kracht. Daarom, houd moed, want de HEERE is trouw!

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bemoedigingwerkloosheid
3 reacties
Daniel
Helemaal eens met de dominee, beste vragensteller, bid om een sterke rug en niet om een lichte last, u zeurt ook wel een beetje, wees een kerel of een vrouw, God geeft geen pasklare antwoorden, Hij is onze God en wij weten niet alles van God.
Een beetje maar, een heel klein beetje, alle dominees in Nederland, de Koos de Jongen in onze wereld, wie denkt dat hij God begrijpt?
keesligtenberg
Tip; Beste vragensteller, probeer eens iemand te helpen die het moeillijker heeft dan u.

100% dat de Heere dan toekijkt.
Daniel
@keesligtenberg........wat een mooie reactie.