Tot op de grond afgebrand

Ds. J.R. Lammers / 11 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik niet mee uit de voeten kan. Wanneer ik de vrijmoedigheid mag hebben over geestelijke zaken te praten, dan krijg ik bij een bepaald persoon een reactie waarin mijn geloofsleven tot op de grond toe wordt afgebrand. Tenminste, de antwoorden die ik krijg komen op mij over als aanval, hoewel ik juist de persoon die dit doet met liefde willen vertellen wat God in mijn leven heeft gedaan. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Antwoord

Dit is een bitter ding. Als iemand al de vrijmoedigheid heeft om vanuit zijn hart over zijn geloof te spreken, dan is dat geweldig. In onze tijd snakken we ernaar. Ook als dominees maken we te veel mee dat het in onze gesprekken gaat over de buitenkanten van kerk en geloof en niet over dat wat er in ons hart leeft. Ga er mee door om dat in alle vrijmoedigheid te doen. Maar mijd de zwartgalligen die er negatief over doen.

Het verdient respect als je iemand over zijn geloof hoort spreken, ook als je het anders beleeft, zelfs als je weet dat de ander de beleving op (voor jouw gevoel) onjuiste feiten baseert. Iemand die dat respect niet kan opbrengen, verdient het niet dat iemand openhartig zijn hart opent.

Ds. J. R. Lammers

Tags in dit artikel:

geloofslevenrespect
11 reacties
dkw
Vragensteller, als je straks moet sterven moet je geen verantwoording aan mensen afleggen maar aan God alleen.
Wat kan jou het schelen dat mensen je afbranden of negatief zitten doen? Straks heb je met God van doen, die relatie tussen God en jou is belangrijk, de rest doet niet mee.
Wat maakt het uit als mensen het niet overnemen, als God het maar wel doet.
Daniel
Het is maar één persoon, één mens, waar doet u moeilijk over, moeten alle mensen geloven in de God die u lief heeft?
Mijn buren zijn of ongelovig en ook socialistisch, ze kennen God niet als de God zoals wij God kennen, toch zijn het goede buren, die altijd klaar staan voor ons.
En als ik ga sterven (zoals dkw schreef) dan weet ik het niet, ik heb de zekerheids des geloofs niet, ik hoop en iedereen die de zekerheids des geloofs wel heeft zal ook nog moeten afwachten of de God van zijn of haar dromen wel bestaat.
De God van het oude testament is geen barmhartige en lieve God, God is een strenge God die ons de maat neemt.
We zullen ons moeten verantwoorden, zo heb ik het geleerd, maar misschien zit ik helemaal mis en is God veel aardiger dan ik nu denk.
Tot de grond toe afgebrand vind ik wel een beetje over de top, zo erg is het leven ook niet.
Ik wens u sterkte....en Gods zegen.
snoes
Ik hoop van harte Daniel dat je deze God persoonlijk mag leren kennen...ik denk dat je antwoord dat wel anders zal zijn...ik bid het je toe!!

Vraagsteller: als deze persoon zo vol negativiteit is....laat het rusten. Hoe moeilijk het ook is....het is goed dat je in je vrijmoedigheid hebt mogen getuigen van het werk van God in jouw leven. Dit is ook onze opdracht die we waar moeten maken....en dan kun je verwachten dat er (zeer) negatieve reacties zullen komen....immers: Bij Jezus zelf was het niet anders?! lees deze geschiedenissen eens na...je staat niet alleen, God weet wat je meemaakt en Hij wil je ondersteunen, ook juist hierin.....Hij weet als geen ander wat het is om gesmaad te worden door de mensen (wereld) als Hij van Zichzelf en Zijn Vader getuigde.....

Je hebt hem of haar een keer aan mogen spreken.....het ligt bij deze persoon wat hij of zij ermee doet.....laat het nu rusten, begin er niet weer over. Dit moet echt niet.....Het ligt nu bij deze persoon wat hij of zij ermee gaat doen.....Laat het verder aan God over.....Je hebt het zaad gestrooid......

Probeer het nu meer uit te stralen wat het met je doet dat je God als Vader mag kennen....ik geloof dat dit heel belangrijk is en dat je hiermee ook laat zien dat je een waar Christen bent.....

Van harte veel sterkte en wijsheid toegewenst...maar bovenal Gods Zegen!
Daniel
@snoes, dank voor je raadgeving.
In mijn werk word ik dagelijks afgebrand door het tuig van de richel die bij ons zijn opgenomen.
Dan is God soms ver weg, als ik een baan zou hebben als ambtenaar, diaken zou zijn of ouderling...., ja dan zou ik anders reageren. Dan weet je hoe het hoort en moet, lange rokken, lang haar, geen seks voor het huwelijk....., maar als je midden in de werkelijkheid staat van de psychiatrie, dan is het proberen te redden wat er te redden valt.
Mijn vrouw heeft lang haar, soms opgestoken, ze heeft een hoedje op als ze naar de kerk gaat, ze is mijn grote liefde, ze doet ook mee aan praatgroepen, gereformeerden, christelijk gereformeerden, gereformeente leden, ze is een goed christelijk mens.

Van dat hoedje is niet waar, de rest wel, ze weet wel hoe moeilijk het is in het leven van alle dag, het leven van alle dag waar wij als refo's mee te maken hebben.
Laten we als refo's ook eens nederig zijn, omdat we het grootste gelijk van de wereld hebben, Jezus en God is van de refo's en van niemand anders, kunnen we niet wat aardiger zijn voor onze mede-christenen?
dijna61
Haha Daniel.
Ken je dit lied: "Zou God soms evangelisch zijn?"' het is van Martin Brand. (te vinden op you tube)
Het zal je zeker aanspreken.
Daniel
@dijna61, ik heb het liedje opgezocht, heel mooi, dank je voor de tip.

Ik pingel op mijn gitaar,
Streets of London en where do you go to my lovely. Dan droom ik ver weg van deze wereld, muziek is ook een geschenk van God.
Met gestoorden, muziek en mijn lieve gezin kan ik me wel handhaven, van pingelen op mijn gitaar word ik wel blij.
nederlanderde2de
Allereerst; ik was de vragen steller.

Ten tweede, dominee, hartelijk dank voor uw welgemeend advies maar (u wist dit niet) de "zwartgalg" moet in de lijn van bloedband gezien worden, daarom vind ik "zwartgalg" een nogal harde uitdrukking. Maar verder is uw uitleg zeker duidelijk, bedankt hiervoor.

En als laatste stemt het me droevig, te lezen dat er doorverwezen word naar ten eerste youtube, en ten tweede naar ene Martin Brand. Waarom? U zult wellicht nu het e.e.a. denken, maar youtube is een greep uit de hel. Wie dit ontkend, heeft blijkbaar geen kennis van hetgeen op juist youtube te zien is, daarom raadt ik het u aan, zoek niet op youtube het verwoest uw ziel. Nog één enkel dingetje voor ik uitlog en niet meer terug komt om in te loggen; hoe jammer is dit dat zelfs refoweb hieraan meedoet om aan hun site wat bij mij in eerste instantie een goede indruk maakte daar er zeer belangrijke vragen werden en nog mogen worden gesteld en des al niet te min, zeker bruikbare antwoorden te vinden zijn, zich ook inlaat met onder andere youtube maar wat te denken van hyves.... vlied hiervan want liever in dit leven kwalijk behandelt te worden dan voor even de genietingen der zonden te proeven en smaken.

excuses!
dijna61
@nederlandeder2de: Nog een prachtig (toepasselijk) lied van Martin Brand is: "Koning ik". Ja, en ook dit kun je beluisteren via youtube. Maar helaas zul jij daar, denk ik , niet naar luisteren . Jammer!
Zo heeft elk voordeel zijn nadeel!
Pompelmoen
Ha nederlanderde2de,
Gezellig dat je toch nog een tijdje online bent geweest;) (zie je andere reactie)
rotterdam1
@nederlanderde2de - wat is dat nu voor een onvriendelijke reactie - Dijna61 en Daniel proberen je te helpen - Trouwens You tube is net als een verrekijker - jij bepaald waar je naar kijkt niet de verrekijker.
moedervan2
De Bijbel is niet op alle punten duidelijk. Zo kun je tv verfoeien omdat er ook slechte dingen op te zien zijn, net als youtube, facebook en hyves. Toch hebben die media 2 kanten. Je kunt via youtube ook gratis evangeliseren en je kunt via facebook ook mensen bereiken die je anders nooit zou bereiken.
Probeer je blik te verbreden want ik denk dat je toch met oogkleppen op loopt. Die oogkleppen hebben veel mensen in de refowereld. Iets is goed of fout maar zo werkt het niet met alle dingen. Zo kunnen je niet alle boeken afdoen als slecht omdat er ook slechte boeken te koop zijn, je hebt de keuze om ze wel of niet te lezen.
Toch ben ik het met je eens dat de verleiding best groot is om via internet dingen te bekijken (ook als je een goed filter hebt) die niet goed voor je zijn en die zondig zijn. Dat geldt niet alleen voor desbetreffende sites maar ook voor heel het internet. Zo kan je uren tijd besteden aan een site als refoweb, maar Gods aangezicht vergeten te zoeken... dat is net zo zondig. Je kunt de intitutie van Calvijn lezen, maar God niet zoeken...

Kortom... leef en laat leven... geef ruimte voor een ieder... wat niet precies op bijbelteksten te baseren is is vaak een aanname op gevoel en opvoeding. Die wordt dan vaak als maatstaf genomen. Veel mensen doen dingen niet of juist wel uit angst, omdat ze bang zijn om God verdriet te doen of bang dat Hij boos zou zijn. Dat is totaal niet zoals het Nieuwe Testament het zegt. We zijn vrij en mogen op grond van die vrijheid een dankbaar leven voor Hem. Toets je aan de 10 geboden, niet aaan de tig gebodjes die anderen erbij maken. Toets wat je leest, ziet, draagt, zegt en doet aan deze 10 geboden en je zult merken dat veel dingen niet eens op deze 10 geboden gebaseerd zijn, maar puur op aanname... Als je deze vrijheid ook aan anderen geeft, zul je merken dat je niet zo vaak meer afgebrand wordt.

Gods zegen in het ontdekken van deze vrijheid... het kan je enorm opluchten.