Verschil tussen Simson en een moslimextremist

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Deze vraag is bedoeld voor ds. Breure, omdat het een vraag is naar aanleiding van zijn preek van zondag 14 november in Kerkwijk. U vertelde dat cathechisanten hadden gevraagd wat nu eigenlijk het verschil is tussen Simson en een moslimextremist. Na de dienst hebben we er nog een tijdje over nagedacht, maar we konden eigenlijk niet echt tot een goed antwoord komen. Zou u misschien kunnen vertellen wat volgens u het verschil is?

Antwoord

Om eerlijk te zijn vond ik deze vraag moeilijker te beantwoorden dan ik eerst dacht. Simsons daad heeft meer onzuiverheid in zich dan m.i. vaak voorgesteld wordt. Met name omdat hij spreekt over: dat ik mij wreke voor mijn ogen. Ik, mij, mijn. Maar ook al zou Simson puur Gods eer bedoeld hebben dan nog, of dan juist, de vraag: wat is het verschil met zelfmoordaanslagen van moslimterreurgroepen.

Enkele punten zijn m.i. te noemen:

1. In het christelijk geloof, en we mogen ervan uitgaan dat Simson daarin deelde, zie ook zijn vermelding in Hebreeen 11, is een goede daad niet nodig om zalig te worden maar vrucht van het zalig gemaakt zijn. Dit schijnt bij moslims net andersom te liggen: alleen wie zichzelf opoffert kan zeker zijn van een plaats in de heerlijkheid.

2. Simson was geroepen van Godswege  om richter te zijn. Hij had niet zichzelf opgeworpen, maar was door God hiertoe bestemd.

3. Meerdere keren zegt de Schrift dat de maat der ongerechtigheid van de volken in Kanaan vol was. Na eeuwenlang geduld achtte God de tijd rijp voor het oordeel. Bovendien was de bekering van deze volken nog grotendeels niet aan de orde in Gods heilsplan. De tijd voor het gericht was er dus. In het NT verdwijnt Gods oordeel niet, het wordt scherper dan ooit getekend, maar het wordt wel vastgesteld op de jongste dag. Niet eerder dus.

4. Tenslotte was Simson niet zelf naar Gaza toegegaan om daar eens zo’n daad uit te voeren, hij was er gebracht tegen zijn wil in, weliswaar als gevolg van zijn zonden met Delila, maar niet met eigen, vooropgezet, doel.

Hiermee hoop ik wat meer duidelijkheid gegeven te hebben.

Ds. D. Breure

Tags in dit artikel:

Simsonterrorisme