Anuskloofjes

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Wat is er te doen tegen aarskloofjes? Het gebruik van Movicolon blijkt onvoldoende. Ze komen steeds terug o.a. vlak voor de menstruatie. Is hier een verband mee te leggen?

Antwoord

Anuskloofjes zijn soms heel hinderlijk. Drie hoofdadviezen: 1. Optimale stoelgang, bv. met behulp van Movicolon. 2. Regelmatig een warm bad, ter ontspanning van de bekkembodem. 3. In hardnekkige gevallen kan een zalf zinvol zijn, bv. Isosorbcreme 4-5 dd toe te passen. Wanneer het  dan nog niet lukt wordt het tijd voor de proctoloog (een specialist-meestal een dermatoloog- die veel weet van anus en omgeving).

Of de menstruatie invloed heeft weet ik niet. Wanneer je dat merkt is het bij jou zo.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch