Vriend luistert naar afgrijselijke muziek

C. M. Chr. Rots - de Weger / 21 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik mee worstel. Mijn beste vriend, die ik al ken van voordat ik ging geloven in God, is iemand met wie ik heel veel lol, goede gesprekken en warmte ervaar. We kennen elkaar door en door en zijn er altijd voor elkaar. Hij is nu verliefd geworden op mij en ik voel ook steeds meer voor hem, al houd ik afstand. Er is alleen iets waar ik heel veel moeite mee heb. Hij is metalfan. Hij is zelf niet gelovig, maar ook niet anti-christelijk. Maar hij luistert wel naar muziek die soms heel agressief of anti-christelijk of zelfs satanistisch is. Hij steunt mij in mijn geloof, stelt daarover positieve vragen op momenten dat ik twijfel en let erg op met wat voor muziek hij draait in mijn aanwezigheid. Hij neemt die rare teksten gewoon niet serieus. Maar voor mij zijn ze dat wel.

Nu weet ik helemaal niet wat ik met deze vriendschap wil. Ik blijf er erg veel moeite mee hebben en wordt er soms ook echt enorm angstig van dat hij naar zulke afgrijselijke muziek luistert. Het is voor mij de hoofdreden om geen relatie met hem te beginnen. Maar ik twijfel ook of ik deze vriendschap wel moet voortzetten. Aan de ene kant is hij een liefdevol mens, mijn enige echt goede vriend en vind ik dat het niet aan mij is om te oordelen. Hij neemt mij ook zoals ik ben. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat ik zelf ook iets slechts doe door om te gaan met iemand die zulke godslasterlijke dingen luistert en staat dit echt wel als iets groots tussen ons in, kan ik hem nooit helemaal vertrouwen erdoor. Ik wil gewoon zo ver mogelijk bij zulke duistere muziek uit de buurt blijven. Ik begrijp  ook gewoon niet waarom een lief mens naar zoiets luistert. Ik heb al eens eerder een lange periode het contact verbroken om deze reden, maar toch weer contact gezocht. Wat moet ik doen met deze vriendschap?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om er achter te komen wat je nu precies wilt met deze vriendschap is het heel goed om alles op een rijtje te zetten. Neem een blad papier, vouw het dubbel en weer open. Schrijf op de linkerhelft alle punten waardoor je denkt dat je deze vriendschap meent te moeten beëindigen. En op de rechterhelft alle dingen die deze vriendschap waardevol maken voor jou. Neem er rustig de tijd voor, het hoeft allemaal niet op een dagdeel klaar te zijn.

Lees je punten daarna rustig door. Welke kant weegt voor jou het zwaarste? Zet er een kruisje bij. Doe hetzelfde een paar dagen later nog eens. Na eventuele aanvullingen ter linker- of ter rechterzijde zet je weer een kruisje. Leg je papier opnieuw een aantal dagen onderin je bureaula en herhaal alle handelingen daarna nog een keer. Aan welke kant staan nu de meeste kruisjes? Wat is voor jou beslissend geworden: links of rechts? Je hebt je antwoord gevonden, denk ik! Misschien is het een moeilijk besluit dat je nu moet gaan uitvoeren, maar het is goed om open en eerlijk tegen jezelf te zijn. Tegen God (in gebed) en eveneens tegen je vriend!

Je schrijft ook, dat je dingen van hem niet begrijpt. Daarbij is het advies: praat er over, vraag hem naar zijn mening die je zonder (op dat moment) te oordelen aanhoort. Wellicht worden juist dat een of meer punten voor je ‘lijst’!

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

vriendschap
21 reacties
mortlach
Waarom een lief iemand naar zulke afgrijselijke muziek luistert? Hij zal het zelf wel mooi vinden, waarschijnlijk. En gelukkig bepaalt je muzieksmaak niet hoe je bent als persoon. Ik luister zelf ook naar dat soort 'takkeherrie' (volgens mijn ouders, mijn vrouw en mijn kind). En toch vinden ze me over het algemeen wel aardig, liefdevol, geduldig en behulpzaam.

Ik draai het dan ook niet waar anderen er last van hebben, voel niet de behoefte om het te bespreken en neem de teksten ook absoluut niet serieus. Ik neem aan dat dat in het geval van de vraagsteller ook wel zo zal zijn.

Het zou sneu zijn als je daarom een verder prettige relatie zou afbreken, maar uiteindelijk maakt iedereen daar een eigen keuze in.
Still4wake
Besef je dat jouw muziekkeuze voor hem net zo afstotelijk kan zijn als de zijne voor jou?
Lize180
Uit ervaring weet ik dat luisteraars van dat soort muziek hele lieve mensen kunnen zijn.
Het lijken zelfs zachtere mensen dan de gemiddelde mens. Het lijkt me heel moeilijk voor de vraagsteller.
Wat is Zijn weg hierin?
Kun je daar achter komen met briefjes die je zelf schrijft? Dit is geen retorische vraag.

Maar mortlach...hoe kun je christelijk zijn en dit soort muziek toelaten in je leven?
Kan me er wat bij voorstellen dat het moeilijk is om het te laten maar om nou te doen alsof het geen kwaad kan?
Het lijkt me dat het kwade dan veel voet aan de grond krijgt.
De teksten en muziek hechten zich aan je onderbewuste.
Ben er zelfs van overtuigd dat het je uiteindelijk meer kwaad dan goed zal doen als je daar bewust voor kiest.
mortlach
Ik ben dan ook niet christelijk, dat scheelt. Maar ik moet wel zeggen dat dat expliciet satanische/anti-christelijke muziek vaak dodelijk saai is en ik dat dus weinig luister. Ik luister dan ook meer death dan black metal.
schoenveter
Muziek heeft veel invloed op je leven, het kan je rustig maken, maar ook agressief, verdrietig of blij. Dat iemand lief is bij rustige muziek kan ook betekenen dat hij zijn eigen woede goed kwijt kan raken in heftige muziek. Persoonlijk denk ik wel dat je goed mag kijken naar wat voor tekst erin voor komt, sommige leuke liedjes zijn soms zo raar dan opeens!

Het is een leuk onderwerp om over te praten, maar niet als het ten koste gaat van je vriendschap. Je hoeft hem daar niet om af te wijzen, dat deed Jezus ook zeker niet, want hij zocht de zwakke, zondige mensen op! Maar als die muziek en die jongen jou remmen in je geloof en relatie met God, dan weet je dat je daar beter afstand van kunt houden.

Sterkte! Mocht je er behoefte aan hebben om erover door te spreken dan kan je mijn e-mail opvragen bij de redactie.
Marisa
Beste vraagsteller,
Ik kan me goed voorstellen dat de muziekkeuze van je vriend tussen jullie in staat. Het is niet zomaar een onschuldig soort muziek, iets wat gewoon je smaak niet is. Het is satanisch. Het zegt hoe dan ook toch iets over je vriend die dan ook geen christen is. Wat voor toekomst ga je met hem tegemoet?, dat lijkt mij de vraag waar je een antwoord op moet zien te vinden, en aangezien je niet in de toekomst kan kijken, moet je een keuze maken met de gegevens die je nu hebt. Veel sterkte!

@mortlach
Ik lees vaker in een reactie van jou dat je geen christen bent. Wat is je motivatie om een site als refoweb te lezen en op dingen te reageren als ik vragen mag? Trekt iets in het christendom je aan misschien? Ken je christenen? Ben je op zoek naar God?
MV
Schieten mij twee punten te binnen n.a.v. deze vraag:
(in willekeurige volgorde)

1) Mocht er t.z.t. een huwelijk met deze jongen komen: wil je dan deze muziek in je/jullie huis hebben?

2) Voor een vriendschap zou ik het persoonlijk geen 100% breekpunt vinden. Als jullie bij elkaar zijn voor een goed/gezellig gesprek of iets leuks ondernemen dan zal er immers toch geen ruimte zijn voor het luisteren naar deze muziek. En gewoon je grens aangeven, dat kan bij echte vrienden.
Een relatie ligt m.i. anders...

Vraag of God je de weg wil wijzen. Hij kan richting geven d.m.v. het 'lijstje' wat mevr. Rots noemt, maar ook op andere wijze.
mortlach
@Marissa:

Ik kom hier al zo lang, het is eigenlijk net een stamkroeg. Ik weet mijn aanmeldjaar niet eens meer, maar dat kan zelfs nog voor het jaar 2000 zijn geweest. Anders vlak erna. Ik kom hier dus voornamelijk omdat het gewoonte is :-)

Ik reageer omdat ik soms denk dat ik iets heb toe te voegen, een ander perspectief of andere insteek waar mensen misschien wat mee kunnen. En verder is het natuurlijk totaal oninteressant om alleen maar met mensen te praten waar je het altijd mee eens bent - hier is die kans voor mij niet zo heel groot en dat houdt het leuk.

Wat betreft je laatste 3 vragen: nee, ja en nee. :-)
Marisa
@mortlach
Dank voor je antwoord.
Sammie2016
Muziek is een beproefd middel van satan om mensen te misleiden en te verontreinigingen en te zondigen tegen onze lieve Hemelse Vader.
Niet dat alle muziek slecht is hoor, je hebt gelukkig nog heel veel mooie muziek waarvan we kunnen genieten.
Maar voorzichtigheid is toch geboden!

Er zijn genoeg muzieksoorten die meer afbreken dan opbouwen en zeker voor iemand die zegt God te aanbidden moet zich ver weghouden van zulke muziek.

Het is de kunst om niet de persoon af te keuren maar wel zijn/haar keuze. Een christen moet zich rein houden en niet de dingen doen of liefhebben die de wereld (van satan) liefheeft.
drj
Ik kwam er te laat achter dat mijn man een metalfan was. Death, grind en black metal, zoiets. Metallica en Slayer zijn volgens hem meer iets voor huisvrouwen en zwangeren.

We hebben afgesproken, dat hij het niet luisteren zou waar ik of eventuele kinderen bij waren. Hij luistert daarom op mp3 op werk of in de auto.

Verder is hij de ideale man, dus was ik eigenlijk al vergeten, dat dit ooit een probleem was. In de ideale wereld zou hij natuurlijk Bach luisteren, maar ja.

In elk geval heb ik liever dit probleem, dan dat van de boosaardige man, wat ik vandaag ook op deze site las. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25281/nare-opmerkingen-van-mijn-man/
Het doet me een beetje denken aan de vader die twee zonen had, waarvan de ene zei, dat hij zou doen wat de vader hem opdroeg en het niet deed. De andere zei, dat hij het niet zou doen en deed het wel. Welke zoon heeft meer de wil van de vader gedaan.

Nogmaals, vanuit mijn geloof vind ik de muziek ook afgrijselijk. Maar als je met een ongelovige een ongelijk span aangegaan bent, lijkt mij dit niet het slagveld waarop je al je energie moet richten. Het zou fijn zijn als de vriend ook een verlangen naar een relatie met God kreeg. Want alleen door een levende relatie met God zal zijn leven en ook zijn muziekkeus veranderen.

Veel wijsheid gewenst.

P.S. Mijn moeder heeft hem eens "white metal" (=christelijke metal-muziek) in dezelfde muziekstijl cadeau gedaan. Is dat bij jullie misschien een optie?
Katwijker
Houd in je hoofd dat je dan het juk aangaat met een ongelovige. Het kan zijn dat de Heere hierin een weg wil zijn voor jou en die jongen, maar in veel gevallen gaat het niet goed wanneer je een relatie aangaat met een ongelovige. Vele vragen vaak af dat je nooit kan weten of dit waar is en zeggen (hopen) dat de Heere de partner wil bekeren, maar wie kan mij een voorbeeld geven uit de Heilige Schrift waarin dit beschreven staat? Ik zeg niet dat het niet kan, want er zijn wel wat voorbeelden van bekend, maar merendeels gaat het fout. Ryle beschrijft dit in een boekje. Het boekje heet: Wie hem vroeg zoekt. Ryle waarschuwt hier ernstig tegen om een godvrezende echtgenoot te zoeken.
Ik hoop niet dat deze woorden hard overkomen, ik wil je ze meegeven vanuit liefde.
JonnevandeVliert
Ik snap wat bedoelt word met "satanische muziek". Die term hoor ik vaker naar aanleiding van mijn eigen muzieksmaak: ook metal en hardrock. Toch wil ik zeggen dat mensen die term vaak gebruiken op basis van gevoel. Men hoort het geschreeuw, de snoeiharde drum en de elektrische gitaren en men legt de link met duister, boos, onderwereld, duivels, satanisch. Jammer, vind ik zelf.

@lize180, Ik zou me eerst eens verdiepen in deze "satanische" muziek alvorens een oordeel te geven en de muziek af te schrijven. Zoals @drj al zegt bestaan er ook christelijke metal en hardrock artiesten. Denk aan Thousand Foot Krutch, Stryper, Skillet, The Letter Black, Disciple enzovoort. Misschien kan het helpen informatie over dit (christelijke) muziekgenre op te zoeken. Christelijk staat tussen haakjes omdat er namelijk Christenen zijn die prima popmuziek kunnen luisteren zonder er verder bij God vandaan mee te raken. Ik kan heel best genieten van Nirvana en Five Finger Death Punch. Iron Maiden wil ook nog wel maar eigenlijk vind ik die man wat te hoog zingen. Nee zonder gekheid, vind je bijvoorbeeld Hillsong niet wat eenzijdig? Eerlijk gezegd heb ik het na 30 keer Halleluja wel gehoord. Rock en metal laten tenminste nog wat zien van de gebrokenheid van deze wereld. Het is minder eenzijdig, evenwichtiger zelfs.. Heerlijk!
Lize180
@jonnevandeVliert

Zonder gekheid..geen flauw idee of Hillson eentonig is.
Ik luister er niet naar.

Voor de rest:
Ik doelde vooral op satanische teksten. Die blijven in je hoofd hangen.
En me erin verdiepen om tot een evenwichtiger oordeel te komen? Ik heb wat zitten lezen erover maar niet iets gevonden dat mij overtuigd.
Je hoort er de gebrokenheid in?
En vind het heerlijk?

Leg mij eens uit wat daar zo heerlijk aan is?
irmo
Lize180 wat zijn dat, satanische teksten? Wat bedoel je daarmee? Dat iets verschrikkelijk is wil nog niet zeggen dat iets satanisch is.
Lize180
Ik refereer aan een term die de vraagsteller zelf gebruikt. Zij heeft het daarover.
En wat dat voor teksten zijn:
Sorry; daar ga ik mijn fantasie niet op los laten.
irmo
Lize180.

Je hebt dus geen idee waar je het over hebt. En je wil het niet weten ook. Hoe kun je er dan een oordeel over geven?
Lize180
Beste Irmo,
De vraagsteller noemt die woorden. Ik weet niet precies welke teksten zij bedoelt.

Ik ken de muziek,
Ik heb zulke teksten ook gehoord. Ik ken de macht van satan.
Ik ga niet fantaseren over welke teksten zij bedoelt.

Mijn oordeel is gebaseerd op wat ik gehoord heb en het gevoel wat ik hierover heb.

Het lijkt of ik jou en jonne gekwetst heb.

Ik ken mensen waarbij het geloof centraal staat in hun leven. Hele lieve mensen die naar zulke muziek luisteren.
Dat is iets wat ik niet begrijp, nee. Ik oordeel hen niet maar ik snap het niet en wil er verre van blijven.

Overigens laat ik zelf ook dingen toe; neem mijn telefoongedrag. Onmatig.En dat er achter een schattig youtube filmpje verschrikkelijke muziek staat bv.
En dat ik hier wijsneuzerig zit te doen.

Hartelijk groet; ook aan Jonne.
RSTHG21
Ik zou zeggen lees het boekje 'Ontmaskerd' dan weet direct dat die muziek niet tot de ere van God is.
Gouwenaar
RSTHG21:
"Ontmaskerd" is nou net een boekje wat ik NIET aan zou raden.
Het is niet echt heel christelijk geschreven.
Althans, als je de dood van een bepaalde zanger (Freddie Mercury of John Lennon als ik me goed herinner) als straf op zijn zonden wilt zien weet ik toch wel wat Bijbelteksten die daar een genuanceerder beeld over geven.

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde...