Zondagopname in het ziekenhuis

ds. R.W. Mulder / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft te horen gekregen dat hij op een maandag geopereerd zal worden. Hij stond al een poosje op een wachtlijst. Aangezien hij dan de avond van tevoren opgenomen moet worden, wordt hij op zondagavond om 20.00 uur verwacht. Is dat in zo’n geval aanvaardbaar op zondag?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

In de Bijbel en met name in het NT gaat het regelmatig over de vraag wat geoorloofd is op de sabbat en wat niet. Wat mij persoonlijk opvalt is dat de Heere Jezus vaak iemand geneest juist op die dag. Hij had dat gerust op een andere dag kunnen doen, maar dat deed Hij niet. Hij deed dit echter wel met een bijzondere reden en daarom moeten we oppassen dat we hier te gemakkelijk de conclusie aan verbinden dat al het medisch handelen op de rustdag geoorloofd is. In het algemeen pleit ik voor de grootst mogelijke terughoudendheid wat betreft medisch handelen op de rustdag.

Wat is verstandig in uw geval? Eerlijk aan de arts voorleggen dat u vanwege uw geloofsovertuiging liever niet op zondagavond opgenomen wilt worden en dan vragen of dit anders geregeld kan worden op welke wijze dat ook is. Als de arts aangeeft dat het niet anders kan dan zou ik mij daaraan onderwerpen. Mogelijk dat  de Heere het hart van de arts neigt en hij met een ander voorstel komt. Deze weg lijkt mij alleen begaanbaar als het gepaard gaat met het gebed om de leiding van de Heere en uiteraard naar de arts toe een houding van onderworpenheid. Ik hoop dat u wat mag hebben aan dit advies.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. W. Mulder

Lees meer artikelen over:

zondag