In mijn maag met de collectes

Ds. H. van der Ham / 18 reacties

Vraag

Ik zit elke week weer in mijn maag met de collectes in de kerk. Echt, ik wil graag bijdragen, maar omdat we een paar onverwachte kosten hebben gehad en daarvoor een lening moesten afsluiten, hebben we de laatste tijd elke maand weer moeite om rond te komen. Dan wordt er gecollecteerd, soms wel vier keer per zondag en zit je met zes personen in de kerk. Wanneer we elke keer weer per persoon 50 cent of meer in de zak zouden doen, is dat zo 12 euro per zondag, 50 euro of meer per maand. Dus doen wij er minder in.

Ik vind het slecht van mezelf dat ik dat zit te berekenen, maar we moeten nu eenmaal op de kleintjes letten. En we hebben echt al het nodige stopgezet of ingeleverd. En dan zegt de dominee dat er gecollecteerd wordt en we onze liefdesgaven moeten afzonderen voor de Heere en voor Zijn dienst en dat Hij ons maar zegenen zal... en dan voel ik me steeds weer tekort geschoten. Ik wil wel meer geven, maar het kan niet. Wordt er dan verwacht dat we droog brood eten om toch de collectes te kunnen voldoen? Wij hebben in onze gemeente alleen bij oud/nieuw een bijdrage per persoon voor de kosten die de kerk moet afdragen. Deze proberen wij wel steeds volledig af te dragen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wees getroost. Maak hier niet een al te groot probleem van. Het leven voor een gezin is heel duur. Het belangrijkste is dat de Heere van je zorgen afweet!  Je kunt/mag het Hem altijd zeggen. Dat is verstandig. Doe dat maar. Eventueel kun je (op een gepast moment) ook tegen een vertrouwd kerkenraadslid zeggen dat drie of vier collectes veel zijn. Eén of twee collectes brengen soms net zoveel op. Omdat moeders en vaders natuurlijk ook hun verstand gebruiken.

Veel goeds en hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant

Tags in dit artikel:

collecte
18 reacties
andrew
Ergens staat in de bijbel over 10% van je inkomen geven. Is dat echt nog bindend?
roel
Is het niet zo dat je moet geven naar vermogen?

De 10% is inderdaad de regel.

Wanneer het niet gaat en je niet rond kan komen zul je bij de diaconie aan moeten kloppen zodat ze kunnen ondersteunen.
CrA
Jezus kijkt naar de gezindheid van het hart, dus hoe je iets geeft en dat behoort 100% te zijn.
hans0166
10% de regel... kom op zeg...
kijk naar het penninkje van de weduwe, dat was meer waard dan de gift uit weelde.
Je geeft uit hetgeen je niet nodig hebt.
Als dat 5 ct is, is dat ook genoeg.

Jaren geleden durfde een predikant hier te zeggen dat hij het werk van Alexander de kopersmid zo veel in de collectezak zag... nou dat heeft ie geweten. En terecht.
dorpeling
@roel, dat zou toch raar zijn? Eerst geven, in nood komen en dan via de diaconie terug vragen?

Overigens zet niemand zomaar die stap, dan moet het wel heel erg zijn dunkt me.

En 10%, wie redt dat tegenwoordig? Die vliegt overigens wel naar de belasting.

Men is in onze gezindte wel erg voor het thuisblijven van de moeders. Daar zitten dan ook financiele consequenties aan, zodat men niet raar moet opkijken dat er zuinig geleefd moet worden.
Niagara
In 1 Korinthiërs 8:13 staat wat mij betreft een duidelijk antwoord: Het is niet de bedoeling dat u door anderen te helpen zelf in moeilijkheden raakt.

Wellicht kan je op andere manieren dan financiële bijdragen toch wat betekenen voor de minderbedeelden, bijvoorbeeld organiseren van of meehelpen met een daklozenmaaltijd, kledingbank o.i.d.
Prisma23
@Niagara

Je verwijzing naar 1 Korinthiërs 8:13 kan ik even niet volgen. Verder helemaal met je eens, je kan ook goed doen zonder dat je geld geeft.

Overigens komen die Bijbelse 10% uit een tijd dat er geen "verzorgingsstaat" was. Nu is de btw op de meeste dingen die ik koop al meer dan 10%...

Overigens vind ik de verzorgingsstaat een prima systeem om de rijken te laten betalen voor minder rijken!
Niagara
Pardon, 2 korinthiërs 8:13 bedoel ik
Roady777
Ik zou willen zeggen: u bepaalt alleen en slechts u alleen of en hoeveel u in de collectezak doet. Sinds een poos ben ik mij bewust geworden van waaraan ik nu eigenlijk geef. Dat wordt bij ons netjes op de nieuwsbrief vermeld.
Het gebeurt dus wel eens dat ik in maar 1 van de 3 collectezakken iets doe.
Wat ik geef, gaat niemand iets aan, de Heere ziet het wel.

Laat u dus niet verplichten tot iets. Het is een zaak tussen u en God alleen.
De dominee, en ook de diakenen hebben hier niets mee te maken.

Ik heb zelf mogen ervaren - over het geven van tienden - dat God werkelijk doet wat Hij belooft. Ik ben op een gegeven moment mijn hele tienden gaan geven aan Hem, en merk duidelijk dat God dit zegent. Als ik niet gierig ben, is Hij het ook niet voor mij. (Maleachi 3:16)

Ook heb ik in het verleden diverse overbodige zaken weggedaan, waardoor ik per maand minder nodig heb. Wellicht ook iets om biddend na te gaan; welke dingen hou ik graag aan, maar heb ik in werkelijkheid niet nodig?
Ik ben er een blijer en tevredener mens door geworden.
Monachos
In het antwoord mis ik nog de wens om vrijmoedigheid om eens in gesprek te gaan met de diaconie. Ik kan mij goed indenken dat in jullie situatie er verlichting kan worden gebracht doordat bijv. de diaconie een aantal leningen overneemt en omzet naar renteloze leningen. Dit geeft wat lucht en ruimte. Samen gemeente zijn strekt zich ook uit tot deze hele praktische financieel zaken!
Naturel
Wat een mooi warm antwoord van de ds.
Ik zou kijken naar wat u kan missen. Wat voor de één veel is is voor de ander een schijntje.
Weet u dat u collectebonnen of muntjes kan aftrekken bij de Belastingdienst. ? Dit geldt ook voor giften en donaties aan goede doelen
dorpeling
@Naturel,
Daar zijn wel veel voorwaarden aan verbonden, zo moet het bij een periodieke gift een ANBI instelling zijn en dat zijn veel kerken niet.
En als eenmalige gift kun je collectes ook niet aanmerken.
Prisma23
@dorpeling

Welke kerk heeft er dan geen ANBI status?
Zelfs de GerGemInNed, vroeger redelijk stevig tegen internet, heeft tegenwoordig een website om zo aan een ANBI verplichting te kunnen voldoen.
Jesaja40
Bij de bouw van de tweede tempel kwam er onvoldoende geld binnen. Dr ijken hielden de hand op hun knip en zagen niet om naar hun armere volksgenoten. Dit is tegen het Thoragebod. Dan wordt er een tijdelijke maatregel in werking gezet: iedereen moet niet een maar twee munstukken geven. Deze tijdelijke maatregel is niet ingetrokken na de voltooiing van de tweede tempel. De ingestelde regel van de ouden bleef in stand, maar voldeed niet in bepaalde gevallen. In die tijdelijke maatregel had moeten staan: naar draagkracht. Bovendien was het niet toegestaan dat een eigen volksgenoot armlastig mocht zijn onder zijn broeders.

Men liet voor wat het was. Dan begrijpt u ook waarom de arme weduwe twee penningen moet geven om te mogen bidden in de voorhof van de vrouwen.

De collectes die de kerk voorschrijven zijn daar niet voor bedoeld om in iedere collectezak geld te geven. Er is sprake van draagkracht. Wanneer dat drie collecten zijn wordt r drie keer een beroep gedaan op een draagkracht. Dat is niet juist, drie keer wordt de arme in verlegenheid gebracht.

Natuurlijk heeft de kerk gelden nodig. Maar dan niet op deze wijze. Beter zou zij om slechts een collecte te houden en de rijken te wijzen op hun verantwoordelijkheid. Niet op hun besparing van de afgeschafte collectes.
dorpeling
@prisma23, wanneer ik bijv mijn eigen kerk invoer op https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/anbi_zoeken/ ,
staat hij echt niet in de lijst. In onze buurgemeente mis ik ook minstens 1 kerk. En dat zullen er dan vast meer zijn.
dorpeling
Correctie: nogmaals gecontroleerd, zonder zoekwoord maar alleen op plaatsnaam staat ook onze gemeente er wel tussen.

Geldt dan nog, dat de voorwaarde geldt dat alleen mag worden afgetrooken wanneer het schriftelijk is vastgelegd.

(.."mag een periodieke gift aftrekken als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

•U hebt de periodieke gift laten vastleggen in een notariële akte of met een schriftelijke overeenkomst. ..")

Ik denk ook niet dat je snel naar de diaconie of kerkvoogden loopt met de mededeling dat je xx geeft per maand en dat je dat wel graag van de belasting wilt aftrekken en of ze even willen tekenen. Of werkt dat niet zo?

En dan de voorwaarde, geen tegenprestatie.. geldt dat ook voor de preek? Ik ben toch wel altijd erg blij dat ik onder de preek mag zitten..

(.."•De (culturele) ANBI of vereniging levert u geen tegenprestatie voor de gift ..")

bron: site belastingdienst
Autumn
Collectes zijn niet verplicht. Wij doen ook niet met elke collecteronde in de dienst mee. Per jaar geven wij een grotere gift aan de kerk en aan de zendelingen van de kerk. Ik ken ook mensen die om zo'n reden niet meedoen met de collecte tijdens de zondagse dienst. Laten we van de collecte tijdens de dienst aub geen regel maken.
CrA
Mooi, @ Monachos wat je schrijft.

@ dorpeling, naast periodieke giften zijn er ook de gewone giften en daarvoor is een notariële akte of schriftelijke overeenkomst niet nodig.