Staan tijdens het gebed

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

Waarom is het de gewoonte dat jongens/mannen gaan staan onder het bidden? Is daar een bijbels argument voor? Onze zoon moet namelijk met cathechisatie gaan staan tijdens het gebed en hij vindt dat maar onzin. Ik kwam ook niet verder dan: uit eerbied...

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

10 reacties
sydneylover
Mooi antwoord van ds. Paul.

We kunnen als refo's weer een boel leren van onze evangelische broeders en zusters, omdat men daar wél massaal gaat staan.
Ook de vrouwen, want als het gaat om eerbied voor God dan is dat toch niet een exclusieve mannenzaak?
rotterdam
Zittend bidden met gevouwen handen en gesloten ogen komt in de bijbel (haast) niet voor.

In ieder geval de mannen dienen staande te bidden met geheven handen.
Ook knielen is bijbels.

Het zijn overigens niet uitsluitend onze evangelische broeders en zusters, ook de orthodoxen staan, soms de gehele dienst, maar in ieder geval tijdens het gebed.
Ruth2
Wat een kromme redenatie!
Als de koning of een rechter binnenkomt, gaat iedereen staan, niet alleen mannen.
Als het Wilhelmus gezongen word gaat iedereen staan, groot, klein, rijk, arm, blank ,zwart, vrouw, man, jongen, meisje.
rotterdam
@Ruth2 ; ik citeerde 1 Tim 2 vers 8 "Ik wil dat bij iedere samenkomst de mannen met geheven handen bidden".
Dus zo krom is dat nog niet.
Overigens vind ik het uitstekend als ook vrouwen staande bidden.
John61
Altijd fijn om te lezen dat er kinderen zijn die kritische vragen over gewoonten durven stellen. Dat zouden er meer moeten doen.
Gouwenaar
@Rotterdam
Tussen staan met het hoofd nederig naar beneden en de handen omlaag en de door jou aangehaalde "geheven handen" zit een wereld van verschil...
Persoonlijk heb ik vooral het idee dat het uit gewoonte gedaan wordt, en dat de huidige generatie staande mannen er in meerderheid nog nooit over hebben nagedacht.
rotterdam
@Gouwenaar ; klopt helemaal - het is gewoonte.
De "geheven handen" is niet mijn verzinsel - zie 1 Tim. 2 vers 8.
anna30
Bij ons in de kerk wordt ook staand gezongen. Hierbij kun je veel beter uit volle borst zingen en heb je de mogelijkheid om ook met je handen mee te zingen. (denk aan: hef mijn handen naar omhoog, dan kun je dit al staande doen)
En evangelisch of niet: het is eerbiedig en vol ontzag om op te staan voor onze Grootste Koning der Koningen!

Staan bij het bidden is denk ik gebonden aan cultuur en gewoonten, in veel kerken doen ze dat namelijk niet.
juni
uit eerbied staan is keurig netjes.

maar als een gebed wat lang is.....kan je beter niet door de oog kiertjes gluren.
Weinig mensen staan stil
allen blijven zitten is meestal eerbiediger,dat gewiebel is echt erg,als zo iemand achter je staat.

onze predikant zei eens ,als u niet eerbiedig kunt blijven staan,heb ik graag dat u blijft zitten
MUS
Ik vind staan bij zingen ook mooi!
Verder is het verschil maken tussen staan van de man en zitten van de vrouw iets oudtestamentisch.