Rituelen bij oosterse vechtsporten

Ds. A.S. van der Lugt / 5 reacties

Vraag

Bepaalde vechtsporten, zoals judo en karate, hebben hun oorsprong in oosterse godsdiensten als het zen-boeddhisme. Bij sommige van zulke sporten moet je ook meedoen aan bepaalde rituelen die herinneren aan de oosterse herkomst, bijvoorbeeld het brengen van een bepaalde groet. Is het eigenlijk wel verantwoord om als christen aan zulke sporten mee te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is juist dat in Oosterse religies alles een betekenis heeft. Zo kan de Indiase groet "namaste" door hindoes worden uitgelegd als : "ik groet de god of het goddelijke in jou." Toch zijn er ook Indiase christenen die deze groet gebruiken. Zij denken die uitleg er niet bij, maar bedoelen het slechts als een vorm van respect voor de medemens.

Ook is het mogelijk dat gewoonten van betekenis veranderen door de tijd. De kerstboom is ontstaan in een heidense situatie (de viering van de overwinning van het licht op het duister), maar is in de loop van de tijd geworden tot een vorm van versiering in de Kersttijd. Een christen die een dergelijke boom in huis haalt is daarmee niet iemand die een heidens ritueel uitvoert.

Zo kan ook het groeten bij Oosterse vechtsporten neutraal worden gebruikt. Het is niet zo dat je zomaar ineens occult belast wordt. Maar het is wel zaak alert te zijn. Als de trainers of leiders van de oefeningen wel de religieuze inhoud benadrukken, is het zaak te ervan te distantiëren. En als je bij jezelf opmerkt dat dergelijke gewoonten je leven met Christus gaan belemmeren, moet je er ook mee stoppen. Want niets mag je afhouden van de ongedeelde toewijding aan de Heer van je leven.

Hartelijke groeten,
Ds. A. S. van der Lugt

Ds. A.S. van der Lugt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Delft
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

boeddhismeoccultsport(en)
5 reacties
Samanthi
Beste dominee van der Lugt

Toch heb ik mijn twijfels, kan je dan net als of meedoen?
Ik denk dat je dan op heel glad ijs terecht komt.
Omega
Mooi nuchter antwoord. Als ik tijdens Tae Kwon Do mijn hoofd buig richting mijn tegenstander is dat omdat hem begroet en mijn respect naar hem betuig. Dat heeft niets met een of ander suf boedhabeeldje te maken. Dat is zelfs niet doen alsof.
anna30
Eens met de dominee. Ik heb een tijdje karate gedaan en ook daar heb je te maken met groeten. Ik zie dat als respect en begroeting naar mijn tegenstander en leermeester.

Er zijn wel meerdere gebaren en rituelen die door andere culturen anders geïnterpreteerd worden.
Race406
Nuchterheid die ik wel mag! Niet alles is meteen duivels of je wordt "de hel in gesleurd". Gelukkig maar!!
dkw
Biljarten en kaarspelen komen ook uit een cafe bijvoorbeeld, niet zo'n nette herkomst.
Is er dan iets mis met het spelletje opzich? Nee toch?

Zo ook de vechtsporten, het is een groet van respect, geen groet richting één of andere god.