Huwelijk en autisme

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Beste Marijke, ik loop al een tijdje met een aantal vragen over het huwelijk, én of dat wel of niet mogelijk is. Ik heb namelijk autisme (PDD-NOS) en een lichte verstandelijke beperking. Daardoor ben ik nogal gevoelig en kwetsbaar, heb ik weinig weerbaarheid enzovoort. Ik vraag me serieus af of een goed huwelijk met een vrouw in mijn situatie überhaupt wel mogelijk is. Als ik de Bijbelteksten over het huwelijk erop nalees, dan krijg ik heel sterk het gevoel dat een normale Bijbelse invulling van een huwelijk voor mij niet mogelijk is. Als ik de bijbelteksten over de leidinggevende rol van de man in het huwelijk lees, dan denk ik: hier kan ik nooit aan voldoen.

Kan een huwelijk in mijn situatie iets anders ingevuld worden? Bijvoorbeeld dat de vrouw wat meer de leiding neemt op de momenten dat ik dat niet kan en dat ze me helpt en ondersteunt bij de dingen die moeilijk voor mij zijn? Ik verlang namelijk heel erg naar een partner en heb ook heel sterk het gevoel dat ik de hardheid en rottigheid van deze wereld niet (alleen) aan kan. Ik zou zo graag een lieve, zachte vrouw naast me hebben die mij kan helpen bij de dingen die moeilijk voor mij zijn en mij kan steunen op de momenten dat ik verdriet heb of dergelijke. Tegelijk wil ik van mijn kant ook graag dingen bieden aan een vrouw, maar kan ik tegelijk niet goed onder woorden brengen wat die dingen precies zijn. Het liefhebben van een vrouw zal in ieder geval geen probleem zijn en misschien ga ik daar te ver in. Die gevoeligheid en kwetsbaarheid zorgt er ook voor dat een vrouw mijn mening, als het ware, uit me moet ‘peuren’. Daar bedoel ik mee dat ik niet zo snel en niet zo makkelijk mijn mening geef en ook niet graag op de voorgrond treed.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je begint je brief met te benoemen wat jij jouw -mag ik het zo zeggen- ‘handicap’ noemt. Maar beste jongen, iedereen heeft iets wat niet volmaakt is. Daarom kun je toch wel líéfde voelen? Het is een kwestie van de goede vrouw tegenkomen, die jóú wil. Mét al je mogelijkheden en met al je beperkingen. Datzelfde geldt voor jou, als jij een aardig meisje ontmoet. Ook zíj zal gevoelig zijn en wellicht kwetsbaar. Ook zij zal op de een of andere manier beperkingen hebben. Én mogelijkheden.

Van harte wens ik je een lieve vrouw toe, die met jou het leven wil delen. Want dát is liefde. Het leven sámen leven. Zorgen voor elkaar in goede én kwade dagen. Samen lachen én samen huilen. Leiding geven én op zijn tijd leiding uit handen geven.

In de liefde is het zaak om elkaar goed te leren kennen en met elkaar te leren omgaan. En dan moet je ook nog bedenken, dat dit een levenslang proces is, want liefde is niet statisch. In alle omstandigheden van het leven kom je voor uitdagingen te staan, die steeds opnieuw ‘liefhebben’ vergen. Investeren in een relatie moeten beide partners. En mógen beide partners! Bovendien leren beide partners tijdens hun leven ook allerlei zaken, waar je nu nog niets van kunt zeggen omdat jij én je omgeving, ja zelfs de hele maatschappij, aan verandering onderhevig zijn.

Je hebt het in je brief over een “normale Bijbelse invulling van een huwelijk”: wat bedoel je daarmee? Ik lees juist in de Bijbel van meerdere huwelijken die zeer zeker niet volmaakt zijn. Nee, joh, de roze wolk waar je misschien van droomt bestaat niet. De vrouw die bij jóu past zal er ongetwijfeld ergens zijn. Heb vertrouwen in jezelf en meer nog: in God. Houd je ogen open en kijk om je heen, waag een stap(je) en vraag een aardig meisje of ze nader kennis wil maken.
Misschien is deze vraag van jou al een uitnodiging... lief meisje, réageer!

Het ga je goed,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

autisme
2 reacties
Ellenoor
Aanvullende tip: misschien kun je hier ook eens met je ouders, een mentor of een goede vriend over spreken. Die kennen je, en kunnen wellicht ook beter inschatten wat verstandig is en waar je eventueel aan moet werken. Met je vraag laat je natuurlijk wel iets van jezelf zien, maar het blijft een anonieme brief op internet.
Hoe ga je bijvoorbeeld om met conflicten? Heb je ook het verlangen om op termijn samen een gezin te vormen of zoek je vooral een maatje on samen het leven mee aan te kunnen?
Misschien is het inderdaad een goed idee om gewoon maar op een aardig meisje af te stappen, zoals mevrouw Rots zegt. Maar het is wel goed om dan voor jezelf helder te hebben wat je precies zoekt in een relatie en of dat past bij Gods bedoeling met het huwelijk: elkaar helpen en bijstaan in tijdelijke en eeuwige dingen; en: door elkaar lief te hebben een afspiegeling zijn van de liefde tussen Christus en Zijn gemeente.
reformatorische
Ik begrijp je situatie.
Dat het leven alleen in de toekomst moeilijk kan zijn. Je hebt dan ook steun nodig. Ook als je ooit getrouwd mag zijn. Maar misschien een tip. Je kunt ook intern begeleid gaan wonen. Dan staan je er ook niet helemaal alleen voor. En je kunt dan hulp en steun vragen. De mensen die er werken, werken met liefde uit hun hart. En je kunt daar ook voor je medemensen wat betekenen.