Vraagtekens bij zwemmen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb zo mijn vraagtekens bij zwemmen. Is het wel geoorloofd om in je zwembroek rond te lopen in de vrije natuur? Zwemmen is een grote hobby van mij, maar ik vind het moeilijk om hier een uitgesproken standpunt over in te nemen.

Antwoord

Ha vragensteller,

Ik begrijp je moeite. Vaak zien we ook dat het van kwaad tot erger gaat. Ik herinner me nog een verhaal van een vrouw (uit de jaren dertig) die naar de zee moest om te kuren. Ze ging dagelijks in een koets, die achterwaarts naar het water ging. De toen 16-jarige dame was in een badpak met pijpen tot aan de knieën en met mouwtjes gekleed. Maar de koets moest tot in het water zodat ze er 'onzichtbaar' in kon glijden, zodat haar 'schaamte' niet gezien kon worden.

Vandaag aan de dag gaan we zover dat we zoveel mogelijk willen laten zien. De bijbel zeg niets over zwemmen in een zwembroek, maar wel over eerbaarheid en dat soort zaken. Dan denk ik dat we de grenzen niet op moeten zoeken.

Anderzijds denk ik dat er geen uitdrukkelijk verbod in de schrift te vinden is om te zwemmen. Wel dien je in de keuze van je zwembroek je te laten leiden door het eerbare. Er zijn zwembroeken waar alle vormen duidelijk geëtaleerd worden en dat gaat te ver. Kortom: hoe sta je er zelf in? Kun je verantwoorden wat je doet? Een pasklaar antwoord heb ik niet voor je. Wel wat overwegingen. De Heere zegt dat "ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd" is. Ik hoop dat je er wat mee kunt: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?.

Groetjes, J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

naaktzwemkleding