Refokerken

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

1) Waarom hebben ze in sommige kerken vaste plekken voor kerkleden en moeten gasten wachten voordat ze mogen gaan zitten tijdens een samenkomst? Dit is toch het tegenovergestelde van wat de Bijbel ons leert door de minste te horen zijn en een ander hoger achten dan onszelf?

2) Waarom móet je belijdenis gedaan hebben in refokerken voordat je aan het avondmaal mag? Er staat in de Bijbel dat een ieder zichzelf moet onderzoeken. Waarom komt hier een menselijke voorwaarde aan te pas om het avondmaal voor doopleden tegen te houden? Een belijdend lid kan wél meedoen met het avondmaal zonder zichzelf te onderzoeken?

Antwoord

11 reacties
CrA
Beste vraagsteller, je zegt: "Waarom móet je belijdenis gedaan hebben in refokerken voordat je aan het avondmaal mag?" en "Waarom komt hier een menselijke voorwaarde aan te pas om het avondmaal voor doopleden tegen te houden?"

In Hand. 8: 37 staat "En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is".

Dat is toch geen menselijke voorwaarde, belijdenis afleggen van het geloof in Jezus Christus?
Jesaja40
Vaste plekken bestaat dat nu nog steeds .... ?

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik samen met mijn vrouw en schoonouders een kerk in het oosten van het land bezochten. We werden door de koster tegengehouden toen we naar binnen wilde gaan. Nee, dat gaat niet zomaar, alle plaatsen zijn gereserveerd kregen we te horen. U moet wachten tot er een lampje aan gaat, dan zijn de open plaatsen vrij.

De koster ging met ons mee en hier en daar was er een plaatsje vrij. Hier is geen sprake meer van gastvrijheid er waren meerdere mensen die moesten wachten. Over inschikkelijkheid en gastvrijheid gesproken. Ik hoop dat dit nu niet meer zo is.
jaarmaro
Een aantal jaren geleden waren wij als schippersgezin ( dus altijd aangewezen op een vreemde kerk) naar de kerk gegaan. We waren vroeg want wij wilden graag als gezin bij elkaar zitten. Het was erg rustig toen wij kwamen, wij zochten een plaatsje en gingen zitten. Al snel kwam de koster en vroeg of we in de hal wilden gaan staan en wilden wachten op het lampje. Toen het lampje ging branden konden wij op dezelfde plaats gaan zitten.
Het was voor ons een heel vervelende ervaring en wij zoeken tegenwoordig echt een kerk op waar er geen lampjes branden.
rianne263
@jaarmaro
Zonder lampjes krijg je een hele donkere prediking hoor
Omega
Soms moet je blij zijn met een lampje voor de dienst. In sommige gemeenten is dat het enige licht wat schijnt ;-)
pannenkoek
De titel boven dit stukje snap ik niet. Waarom moet er Refokerken staan???

Bij ons ook géén lampje. De koster wijst je gewoon een plaats aan. En zo niet, dan zoek ik wel een andere plaats. Wees gastvrij naar gasten!!!
Flowergirl99
Dat is gewoon een bepaalde gewoonte, zodat er een soort patroon in komt dat de vaste kerkgangers telkens een vaste plek innemen, dat is soms makkelijker, ook voor de koster. De koster weet precies als er gasten komen welke plaatsen er nog wel vrij zijn. Bij ons is het zo dat als op een bepaalde tijd de mensen met vaste plekken nog niet aanwezig zijn, hun plaats vergaan is en daar de gasten mogen zitten. Dat is absoluut niet niet-gastvrij bedoeld, iedereen is welkom. Het is gewoon een stukje organisatie.
Flowergirl99
Aanvulling: er zijn áltijd lege plekken, dus ook al zijn alle leden van de kerk er, zijn er nog plaatsen voor gasten.
hans0166
wat ook mee kan spelen: alle zondagen ben je er... zit lekker vertrouwd naast de derde pilaar links .. goed uitzicht op predikant en toevallig ook een goede afstand tot het orgel voor het beste geluid.
..
dan komt er een bijzondere dienst. De kerk stroomt vol met personen die je anders nooit ziet, alle goede plaatsen zijn direct bezet.
Daar zit je dan.. achterste rij.. ziet niets, alleen de kuif van de dominee in de verte...
Tja.. ik kan met het voorstellen.. gasten, gedraag je ook zo, even wachten en de heer van het huis zal je vragen aan te komen liggen, maar wel op de plaats die voor jou aangewezen wordt. Je zult zien.. het is een goede plaats.
Samanthi
@hans0166
Misschien is het een optie om gewoon op tijd te komen.
Dan kun je gewoon op je eigen plekje zitten.
Sammie2016
Doet me denken aan de illustratie dat de heer Jezus gebruikte om te benadrukken dat nederigheid belangrijk is voor zijn volgelingen.

Lukas 14:7-11 ...
Vervolgens vertelde hij de genodigden een illustratie, daar hij bemerkte hoe zij de voornaamste plaatsen voor zichzelf uitzochten, en hij zei tot hen:8 „Wanneer gij door iemand op een bruiloftsfeest wordt uitgenodigd, ga dan niet op de voornaamste plaats liggen. Misschien is er gelijktijdig iemand die voornamer is dan gij door hem uitgenodigd, 9 en dan zal hij die zowel u als hem heeft uitgenodigd, komen en tot u zeggen: ’Sta de plaats aan deze man af.’ En dan zult gij vol schaamte de minste plaats moeten gaan innemen. 10 Maar ga, wanneer gij wordt uitgenodigd, op de minste plaats aanliggen, opdat wanneer degene die u heeft uitgenodigd, komt, hij tot u zal zeggen: ’Vriend, ga hoger op.’ Dan zal u eer te beurt vallen in het bijzijn van al uw medegasten. 11 Want een ieder die zich verhoogt, zal vernederd worden, en wie zich vernedert, zal verhoogd worden.”

Mogelijk werden/worden de voorste plaatsen bij opbod verkocht, dat zou schande zijn.