Wachten op lampje

Ds. H. Paul / 57 reacties

Vraag

Familie van ons deed onlangs belijdenis in een Gereformeerde Gemeente. Wij wilden daar ook graag bij zijn, dus waren we op tijd vertrokken zodat we vooraan konden zitten en alles goed mee konden maken. Wij zijn niet van dat kerkverband, dus waren we benieuwd hoe het allemaal zou verlopen. Ruimschoots voor kerktijd aangekomen moesten wij, en nog andere mensen die blijkbaar ook niet van die gemeente waren, van de koster tot 10 minuten voor tijd wachten op een lampje dat zou gaan branden. Dan pas mochten we naar binnen. De koster vond het eigenlijk wel naar, maar het moest van de kerkenraad. Eerlijk gezegd waren wij behoorlijk gefrustreerd. Iedereen is toch welkom in Gods huis? Ik vond dit allerminst gastvrij. Wat kan de reden zijn dat wij moesten wachten (en uiteindelijk dus achteraan zaten). En is dit eigenlijk wel christelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

In meerdere gemeenten is het inderdaad de gewoonte, dat de plaatsen verhuurd zijn aan de leden. Ieder heeft dus een eigen plaats en wil daarover ook beschikken. Jaarlijks wordt daar een bijdrage voor betaald.

In onze gemeente is dat niet zo. De plaatsen zijn er vrij. Ieder die op tijd is, kan de plaats innemen, die hij/zij wil. Gasten mogen dat ook. In de praktijk is het wel zo dat ieder een eigen plaats heeft, maar men kan die niet claimen.

Eerstgenoemde gewoonte stamt nog uit de tijd voor de Afscheiding. Toen werden zelfs plaatsen verkocht bij opbod. Een totaal verkeerde gewoonte, want de armeren hadden geen mogelijkheid een goede plaats te bezetten. Die zaten op de zogenaamde armenbanken. Ook waren er de zogenaamde herenbanken voor de rijken. In Gods huis dient echter het onderscheid tussen meer of minder welvarenden volledig weg te vallen. Maar het onderscheid tussen verhuurde en vrije plaatsen is vaak per gemeente verschillend, naar gelang een besluit van de ledenvergadering, dat uitgevoerd wordt door de kerkenraad.

Uw ervaring is inderdaad een uiting van mindere gastvrijheid, maar heeft meer voordelen voor de plaatselijke leden en hun gezinnen. De gezinnen kunnen bij elkaar zitten.

Hartelijke groeten,

ds. H. Paul

Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

zitplaats
57 reacties
dkw
Gezinnen kunnen altijd bij elkaar zitten als ze wat eerder komen en niet 1 minuut voor tijd hijgend binnen komen rennen.
Het lampje vind ik echt verschrikkelijk, zo ongastvrij.
Helaas krijg je dat er niet uit bij veel kerken, de kerkenraad zou juist op straat moeten gaan staan en alle mensen uitnodigen om de kerk binnen te komen waar zo'n mooie boodschap kan klinken in plaats van mensen buiten te sluiten door middel van een lampje en een paar minuten voor tijd ze toch maar naar binnen mogen.
Secretaresse
De tijd dat het 'lampje' aangaat kan ook nog per gemeente verschillen.
Bij ons is het op zondag 10 minuten van te voren, en op een door de weekse avond 15 minuten van te voren.

@dkw
Waarom moet je een halfuur van te voren in de kerk gaan zitten omdat je perse op een plaats wil zitten en niet het risico wil nemen dat daar iemand anders gaat zitten?
De makkelijkste oplossing is dan gewoon: allemaal een eigen bank/plaats.. Heel simpel!

Trouwens, als goed is weet de koster precies welke banken er niet door eigen leden bezet zijn, en kan hij daar alvast de bezoekers een plaatsje wijzen.
Roozemond
Ik vind zo'n lampje ook vreselijk ongastvrij. Onze vorige koster wist precies waar iedereen zat en zorgde ervoor dat die plaatsen vrijbleven, maar hij gaf de gasten keurig een plaats of gemeenteleden zelf nemen gasten mee 'hun' bank in. Zo hoort het!
Gerard
Christelijk zou zijn wanneer de meest vooraanstaande vaste leden hun plaats zouden afstaan aan de gasten (denk aan Joh 13:14) of de vele oproepen tot gastvrijheid.
Ik begrijp het praktische nut voor gezinnen met veel kinderen, maar dit toont ook aan hoe ver sommige kerken weg zijn van de woorden van Jezus.
dkw
@Secretaresse:
Als er echt grote gezinnen zijn waar het noodzakelijk is dat er bij elkaar gezeten moet worden kan er bij hoge uitzondering een bank gereserveerd worden.
Echter net wat Gerard zegt, wat is belangrijker, dat er gasten in de kerk komen of dat je als gezin gezellig bij elkaar kan zitten?

Het is niet uitnodigend een lampje, mensen moeten van de straten getrokken worden, komt allen en hoort de blijde boodschap, er is plaats in plaats van te moeten wachten op een lampje.

@Roozemond:
Zo hoort het gelukkig, in plaats van dat mensen schaapachtig aangekeken worden ze een plaats aanbieden, ik lees zoveel goeds over jouw kerk van jou dat ik echt benieuwd ben welke dat is!
shaila
Ik ben het opzich met alle antwoorden eens, maar toch vraag ik me af waar je je eigen zo druk over maakt. Wat maakt het nu uit waar je zit, het gaat om het Woord! Ik ken iemand die blind is, en voor hem maakt het ook niet waar die zit. hij is altijd blij dat hij weer opgehaald word om naar Gods Woord te luisteren. Nog even een vraag aan de vragensteller/stelster:heb je goed kunnen luisteren? Ik lees alleen dat je nog al gefrustreerd was.....en dat om een ....lampje.
adriano313
Beste vragensteller,

Helaas heeft het lampje te maken met comfort... maar persoonlijk geloof ik er niet in.
De mensen die organiseren of besturen kunnen prima een oplossing verzinnen voor alle zieke zwakke en misselijken, dat zal het argument niet zijn...

Zoals @ gerad zegt is het juist christelijk om je plaats aan de ander af te staan, maar dan kom je heel close in iemands comfortzone...

Stap eens uit je boot,
Schaf alle lampjes af en plaatsengeld is anno 2012 echt "not done". En heb je een vaste plek nodig omdat wat voor reden? dan plak je gewoon gereserveerd op de stoel en voor de rest kan je ook liefdevol met je gemeenteleden (actief) praten over hoe je elkaar aanvult en dat je naast elkaar kunt zitten. De beste oplossing hiervoor is als de voorganger aan de vaste plaatsen een eind maakt en tijdens de preek mensen vraagt om eens naast een andere buurman/vrouw te gaan zitten die je nog niet kent. Snel opgelost....
Zacheus zat in een boom (wat een comfort)=> kom uit de boom (publiekelijk)

Nieuwe wijn zit in een nieuwe zak (most)
oude wijn zit in een oude zak, het smaakt voortreffelijk....
alleen Jezus bewaarde de nieuwe wijn voor het laats!

Kom uit je comfortzone en Jezus is het middelpunt
Hansje
Ik kom oorspronkelijk uit zo'n lampjeskerk ergens in een "gereformeerd" toeristendorp en de mensen stonden dan ongeveer in de starthouding wanneer het lampje aan zou gaan. Ik vond dat altijd erg en totaal niet gastvrij. Inmiddels zit ik in een andere kerkgenootschap en ook hier is de kerk altijd overvol. Als ik in de kerk wil zitten en niet naar beeldschermen wil kijken dan ga ik gewoon iets eerder en mij maakt het niet uit of er iemand I"buiten"mijn kerk vandaan komt. Immer iedereen is gelijk voor God en ik vind ook dat iedereen gelijk is in de kerk met zijn of haar zitplaats (gezondheidsredenen uitgezonderd).

Dus als er een vreemdeling komt is deze welkom voor mij en ik schuif rustig een stukje in en knijp mijn billen wel bij elkaar.
drj
Speciale plaatsen voor gasten misschien?

Waar ik nu kerk, halen ze er gewoon een paar stoelen bij. Of een paar jongeren zitten op de grond.
Voor en na de dienst zorgt iedereen ervoor dat nieuwe mensen zich welkom voelen. Wat een verschil met mijn oude kerk in Nederland.

Vaak is het ons gewoon niet zo bewust hoe het bij anderen overkomt. Een vaste plaats is natuurlijk fijn, dan hoef je niet te zoeken enz. Maar misschien toch niet onbelangrijk hoe het bij degenen overkomt die voor het eerst op bezoek komen.
Het is toch uiteindelijk ons doel zoveel mogelijk mensen met de blijde boodschap bekend te maken. Vergeet de herbergzaamheid niet...
pannenkoek
Idd. Een speciale bank voor de gasten.

De achterste 2 banken zijn bij ons voor de gasten. En er zit speciaal een bordje op met 'gereserveerd voor gasten'
Zo hebben ze altijd een plaats. Zonder lampje!
pannenkoek
Idd drj

De achterste 2 banken zijn bij ons gereserveerd voor de gasten. Er zit een speciaal bordje op 'gereserveerd voor gasten' Zo hebben zij altijd een plaatsje, zonder lampje!!
pannenkoek
Idd drj

De achterste 2 banken zijn bij ons gereserveerd voor de gasten. Er zit een speciaal bordje op 'gereserveerd voor gasten' Zo hebben zij altijd een plaatsje, zonder lampje!!
pannenkoek
sorry, toen ik net keek zat mij reactie er niet bij, ws een beetje een slome pc.
nogmaals sorry
bootje
Was het bijna vergeten maar door de vraag denk ik o ja.. ik kom ook uit een "lampjes" kerk, vond het toen en nu nog steeds ongastvrij. Zie er totaal geen toegevoegde waarde van, en dan ook nog betalen voor een vaste plek?! Ik zou zeggen schaf alle lampjes af, en geef dat geld wat je uitspaart aan een goed doel. In onze kerk zitten ook grote gezinnen en als ze willen zitten ze gewoon bij elkaar.
adriano313
Speciale gastenbanken???

"Ik blijf gewoon zitten" en de gast.... ja die mag ook een plekje hebben....
oplossing: de laatste 2 rijen! @pannenkoek, misschien ken ik de situatie niet genoeg maar toch maar eens vragen waarom niet op de 1ste drie rijen! Als de koningin op bezoek komt dan mag ze plaats nemen op de achterste 2 rijen? Heeft toch niets met enige vorm van gastvrijheid te maken...

Gastvrijheid is toch juist de ander het gevoel geven dat ze ontzettend welkom en en waardevol zijn! Heb u zelf lief als uw naaste betekend " ik een goeie plek maar mijn gast ook, zelfs nog een betere ...." Dat is m.i. naar tevredenheid verwelkomen en je welkom voelen, denk je niet?

@bootje helemaal eens en afschaffen geeft weer mogelijkheden tot verfrissing en vernieuwing
Daniel
Wij hadden vroeger ook vaste plaatsen, daar betaalde mijn moeder elk jaar voor. We zaten vooraan, dat waren de duurste plaatsen, we kochten een plaats in de kerk, in de hemel een plaats kopen was moeilijker.

Als dat had gekund hadden we dat ook gedaan, daarvan heb ik geleerd dat voor geld vele deuren open gaan.
Onze moeder was geen armoedzaaier, we waren geen sloebers of paupers, we keken neer op het plebs.
Mijn moeder hebben ze nooit gevraagd om de kerk schoon te maken, daar waren de sloebers voor.
Sloebers en paupers zijn altijd de dupe, God's huis is een huis voor iedereen, maar wij christenen denken daar soms wel anders over. zigeuners en negers zijn iets minder welkom, Joden weer wel omdat we zo'n schuldgevoel hebben, maar Joden komen niet naar onze kerken.

Weg met die (rode lampjes) die zijn er genoeg op de Ouwezijds Voorburgwal.
jaarmaro
Ja erg ongastvrij . Wij als schippersgezin komen elke zondag in een andere gemeente. Ook willen wij uiteraard als gezin graag bij elkaar zitten. Zeker toen de kinderen nog jonger waren was dit belangrijk.
louis2
@daniel, dit keer heb je helemaal gelijk, vind ik.
Ik vind deze praktijk erg ongastvrij, en meer iets voor op het vvd-congres.
Die kerken moeten soms ook maar leren op hun normale manier hun schatkist te beheren.
Ik vind bedelpraktijken en geld vragen voor dit soort dingen ronduit belachelijk.
M71
Bij ons in de gemeente zijn de plaatsen vrij, op een paar plaatsen na (voor BHV-ers, voor mensen met een beperking en voor sommigen ouderen die niet langs anderen de kerkbank in kunnen). Als het lampje gaat branden zijn ook deze plaatsen vrij.
Ik vind het ook ongastvrij om de gasten te laten wachten. Ook komt het wel eens voor dat gasten aan mensen vragen of ze hier mogen zitten, en er vervolgens gezegd wordt: nee, hier zitten mijn kinderen (18+). Laat gasten gewoon zitten, geef ze een hand en heet ze welkom!
Roozemond
@dkw: ger.gem. Herkingen! Niet om deze gemeente te promoten hoor maar Gode zij dank sta ik al een aantal jaren positief in deze gemeente en mag ik zien dat God werkt.