Afschuwelijke gedachten

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik heb vaak tijdens het bidden rare gedachten. Ook in de kerk soms. Als ik lees in de Bijbel dan komt het vaak voor dat zodra ik de naam van Jezus lees er de meest afschuwelijke gedachten in mij opkomen. Ik heb nog wel meer van dit, maar wil wel eens weten of dit meer voor komt en hoe kun je hier vanaf komen? In de kerk ga ik dan meestal van binnen “halleluja” zeggen en herhalen totdat ik weer kan luisteren naar de preek.

Antwoord

2 reacties
Catherine
Ik herken daar ook iets van, helaas. Een vervelend dwanggedachte die je op allerlei tijden plaagt.
Ook in de kerk, ook tijdens het bidden. Je kunt soms zo snel afgeleid zijn.
Ik bad vorige week voor de lunch, toen ik buiten plots een popliedje hoorde beginnen. Ik was meteen afgeleid en wist niet meer waar ik gebleven was in mijn gebed. Ik werd er zo verdrietig van, moest ik nu opnieuw beginnen met bidden? Ik heb het gedaan, maar ik voelde me zo schuldig en hypocriet.
Ik denk dan zelf dat het de duivel is die mij treitert en afleidt. Ik roep dan inwendig (soms zelfs hardop) ga weg van mij en probeer een Psalm te zingen. Onderschat deze verleidingen niet, maar probeer je er ook niet teveel door te laten ontmoedigen. Sterkte toegebeden, van een lotgenote.
Gretha12
Inderdaad zijn dit dwanggedachten. Een goed artikel hierover schreef Rien Geluk: http://www.digibron.nl/search/detail/93f7ec868f6c29d2f18f33e756b53436/dwanggedachten. Misschien heb je hier iets aan. Veel sterkte met deze strijd.