Ik ben zonde

Ds. J. Bos / 19 reacties

Vraag

Dominee, vanuit de grond van mijn hart, ik ben zonde!!! Wanneer komt toch de dag dat ik verlost wordt van dit vreselijke vleselijke lichaam. Hoe kan ik ooit heilig leven voor God?

Antwoord

Beste vrager of vraagster,

Het duidelijkste antwoord op uw vraag is, dat wij inderdaad zonde zijn. Veel mensen hebben daar geen last van. We zijn nu eenmaal zondaren. Ook kerkgangers kunnen zo reageren. Wie echter aan zijn of haar zonde ontdekt wordt, die gaat ook de pijn ervan ervaren. Die wil wel anders, maar kan niet anders. Wie echter ontdekt wordt heeft dat niet van zichzelf, maar door de Heilige Geest wordt zo een overtuigd van zonde. Een pijnlijke zaak. Want een ontdekte zondaar komt zover zichzelf te verfoeien. Want hij kreeg er kennis aan te zondigen tegen een heilig maar goeddoend God. Dat is de andere kant van het werk dat de Geest doet. Hij laat een ontdekte zondaar niet aan zichzelf over, maar toont op zeker ogenblik ook een weg voor een die nergens heen kon: Christus! De reden dat Gods Geest zondaar maakt is, om hem uit te drijven tot Hem Die voor ons tot zonde is gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Misschien is het goed om onder andere zondag 44 erbij te nemen.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

19 reacties
11_10
Beste vraagsteller,

Wanneer die dag komt? Goede vraag. Als je de Gods woord erop na slaat, kan je lezen dat Jezus Christus alles gedaan heeft om jou van de zonde te bevrijden. Hij heeft de dood, de straf op de zonde, verslagen. Hij is opgestaan uit de dood en nu heeft de dood geen macht meer over Hem (Romeinen 6). God vraagt van jou geloof en omkeer naar Hem (Markus 1:15). Stop met je zonden te doen. Lukt dat? Niet altijd. En dan? Dan vraagt God van jou om vergeving. Als je dat doet, wordt je vergeven (1 Johannes 1:9). Geloof je dat Jezus Christus gestorven is voor jou? Hij is voor mensen als jou, zondaren, deze wereld ingekomen (1 Tim. 1:15). Waarom? Omdat God de Vader, jouw Schepper, niet wil dat mensen verloren gaan.

God de Vader wil dat je gelooft in Hem en dat je daardoor met Jezus zal opstaan in eeuwige heerlijkheid (Joh. 6:40). Geloof je dat Jezus Christus de Zoon van God is, de Messias? Dan ben je verlost.

Dan ben je geheiligd en gewassen van je zonde, door het bloed van Jezus Christus (1 Joh. 1:7). En ja helaas, je doet dan nog steeds dingen die God verdriet doen. Daarom is Jezus nu nog steeds Hogepriester, staat hij naast God de Vader en pleit Hij voor mensen. Door Hem heen kan je volkomen zalig worden (Hebreeën 7:25). Geloof je dat?

Ik wil je aanmoedigen om Gods woord te lezen en te geloven. Waarom zou je het niet geloven? God is de God die doet wat Hij belooft. Hij heeft jou gemaakt en Hij kent jou. Je hoeft Hem niet te geloven, maar Hij heeft alles gedaan om jou te verlossen. Lees vooral de genoemde teksten erop na, ook de tekst eromheen. Stel je vragen aan God en geloof.
CorsdeKort
Als je sterft dan ben je van dit lichaam der zonde af en als je dan een verheerlijkt lichaam krijgt dan wordt je niet meer verzocht. Maar het is natuurlijk veel mooier om al hier op aarde overwinnaar te zijn.

Je bent al wel op de goede weg. Ik lees dat je het zondigen / steeds nederlaag lijden zat bent. Alleen zij die daar helemaal flauw van zijn en beseffen dat ze het in eigen kracht niet redden (maar de kracht van de HG nodig hebben).

Voor God is niets onmogelijk. Met zijn kracht kun je, na doop HG en wedergeboorte, wél overwinnen over bewuste zonde. Je wordt dan nog wel verzocht en de bent dan nog wel zondig (2e helft Rom 7) maar de zonde heeft dan geen macht meer over je (Rom 6).
Sammie2016
"Ongelukkig mens die ik ben! Wie zal mij bevrijden van het lichaam dat deze dood ondergaat?" (Rom. 7:24).
Deze woorden uitte de apostel Paulus nadat hij de innerlijke strijd die ieder mens heeft te voeren uitlegde.
De strijd tussen het zondige lichaam en de geest.
De geest is gewillig, maar het vlees is zwak, zei Jezus.
De geest moet daarom het vlees overwinnen. De wet van God zou in onze geest moeten zijn want de wet van de zonde is in het lichaam en die staan vijandig tegenover elkaar.
De zonde die zo in ons woont krijgt alleen maar meer kracht in de zondige wereld waarin wij leven onder heerschappij van satan de duivel, de heerser van de wereld.
Jezus zei: ..
30 Ik zal niet veel meer met jullie praten, want de heerser van de wereld komt eraan, en hij heeft geen vat op mij.
1Joh 5:17 ... de hele wereld ligt in de macht van de goddeloze.

Aangezien Jezus de zonde van alle mensen heeft gedragen is het essentieel voor onze redding dat wij Jezus elke dag voortdurend navolgen, zijn geboden en die van God onderhouden en het werk verrichten dat hij heeft verricht.
Zie Jesaja 53, het lijden van Christus.

De definitie van Zonde is "het doel missen".
Wat is dan het doel van het leven (kijk naar Christus dan weet je het): de Almachtige God Jahweh verheerlijken in heel ons leven.
Dus wat wij zondige mensen moeten doen is "leef de wet van God na".
11_10
@Sammie2016:

Mooie reactie.

Eén ding wil ik echter opmerken. Naar mijn idee is de vraagsteller er juist achtergekomen dat hij/zij de 'wet van God naleven', zoals jij dat noemt, niet haalbaar is. Voor niemand. De vraagsteller is zich bewust dat hij/zij zonde is en doet.

Stel dat je de wet houdt, is dat prachtig en goed. Iedereen die dat doet, zal merken dat het goed is om te doen. Alleen je zal daardoor niet van je zonde verlost worden, wat volgens mij de vraag is van de vraagsteller. Daarom is geloof in Jezus Christus de sleutel om verlost te zijn van alle zonde (Galaten 3: 19-29).
arendsoog
Een theologische opmerking:
Zeggen dat je zonde bent is niet in overeenstemming met de christelijke traditie, voor zover ik weet. Je kan zeggen dat je zondaar bent, of zondig. Zonde is niet substantieel, maar accidenteel.
Lize180
Het 'ik ben zonde' lijkt mij een term die gebruikt mag worden in het kader van dichterlijke vrijheid. Het is nog sterker dan 'ik zondig' of' ik ben een zondaar. Dat voelt u toch wel aan. Ik kan dat wel invoelen van de vraagsteller.

Ook vind ik het voorstelbaar dat de vraagsteller verlangt naar een volkomen verlossing daarvan die bij mijn weten plaatsvindt bij het sterven of de wederkomst.
Zelfs wanneer je weet van volkomen vergeving is het toch best onverdraaglijk dat je blijft zondigen.
Maar misschien heb ik het mis dan hoor ik het graag.

Hopelijk is het geen vraag van iemand die zwaar depressief is.
Dat zou natuurlijk ook kunnen.
CorsdeKort
Mooie “discussie”!
Nog wat dieper, voor wie dat kan volgen (:-)

Zonde zijn is inderdaad geen goede uitdrukking. Zondig zijn kan wel: iedereen die gezondigd heeft is daarna zondig. Zonde hebben dan kan ook, die hebben wij allemaal en die blijven we ons hele leven houden. Daaruit worden wij ook verzocht.

In Romeinen 7 schrijft Paulus er over dat hij met zijn verstand (bewustzijn / geweten / geest) God dient maar hij vind het vervelend dat er tegelijkertijd toch, onbewust, zonde meekomt in zijn doen en laten.

Johannes schrijf daar ook over: zonde hebben (1 Joh 1 vers 8) maar geen bewuste zonde meer doen (1 Joh 2 vers 1 en hoofdstuk 3)

Catechismus laatste deel antwoord 127 bevestigd dat wij door de kracht van de HG de overhand (macht) kunnen houden (over ons vlees)
"zo wil ons toch staande houden en sterken door de kracht uws Heiligen Geestes, opdat wij in deze geestelijke strijd niet onderliggen , maar altijd sterken wederstand doen ,totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand behouden".

Zonde hebben, dat (onbewuste) zonde meekomt in ons gedrag en dat wij verzocht worden komt omdat wij allemaal een lichaam der zonde hebben.

In Romeinen 6 vers 6 staat dat aan dat lichaam der zonde zijn kracht kan worden ontnomen, als wij onze oude mens (slechte ik) haten en voor gekruisigd houden.

Vraag en antwoord 89 bevestigd dit
Wat is de afsterving des ouden mensen?
"Het is een hartelijk leedwezen, dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden".

Een normaal mens / gewoon “Christen” kan de wet niet houden MAAR als iemand STERFT dwz als hij met Christus is gestorven DAN is hij dood voor de zonde en levend voor God in Christus Jezus. Daar gaat het eerste deel van Romeinen 7 over; dat wij, dwz onze oude ik, sterft en dat wij dan vervolgens in de nieuwe staat van de Geest zullen leven. Zo’n iemand vervult dan niet alleen de wet maar ook de eis der wet zelf!

Paulus schrijft hierover: Rom 8 vers 4: ”4 opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons(!) , die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest”.

Zo’n iemand is dan gestorven en wordt opnieuw geboren, wedergeboren. Een nieuwe mens met nieuwe interesses, een nieuw leven, een nieuw begin. Dit heeft geestelijke voeding nodig en kan zich zo ontwikkelen. Dit is het geheimenis der Godsvrucht en alleen echte Godsvrucht leidt naar zo’n leven.

Catechismus Vraag en antwoord 88 beschrijft dit als volgt dit preces in het leven (op aarde) van een mens:
"In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen".

Paulus diept uit in Col 1 vers 10: “om de Here waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte kennis van God. 11 Zo wordt gij met alle kracht bekrachtigd naar de macht zijner heerlijkheid tot alle volharding en geduld, 12 en dankt gij met blijdschap de Vader, die u toebereid heeft voor het erfdeel der heiligen in het licht. 13 Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde”.

Gelooft u dit? Alleen die dat geloven kunnen dat bereiken. (Als u niet gelooft dat Canada bestaat dan zult u daar wel nooit naar toe gaan)

Wat een sneu leven is het dan om bij door zondigen en genade te blijven hangen? Dat is niet de bedoeling! (Rom 6 vers 1)

Onderstaande bevestigd dit:

Stukje antwoord 115
Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden

Niet in de zonde blijven hangen dus. Maar strijden, lijden naar het vlees, jezelf verloochenen en dagelijks je kruis opnemen, met Hen gekruisigd leven.

Markus 8 vers 34 En Hij riep de schare, met zijn discipelen, tot Zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij. 35 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden.
Lize180
Cors,
Het is mij bekend van eerdere reacties hoe je tegenover het overwinnen van de zonde staat en kijkt.

Paulus was toch ook aardig op ' de goede weg' toen hij schreef: ik ellendig mens.

Ik denk dat je dwaalt, cors.

Wij zijn alleen in staat tot iets goeds als we in Jezus de wijnstok blijven.

En als je leest in de bijbel dat tollenaars en zondaars ons voorgaan laat mij dan aub een beetje bij de tollenaars horen maar dat is te hoog gegrepen voor mij en voor jou ook als ik je zo lees. Dat is echt moeilijk hoor cors want ik hoor je tussen de regels bidden; dank u dat ik niet ben zoals de anderen.
De zonde van hoogmoed en gearriveerdheid kom daar maar eens vanaf.
Dat gaat je niet lukken. Echt niet.

Ik denk niet, als ik de bijbel zo lees, dat je geprezen wordt later omdat je zo heel dapper tegen de zonden heb gestreden maar dat je zalig wordt als van harte zegt: Dank u dat u naar mij wilt omzien; naar deze zondaar.
Ben wel wat afgedwaald van het onderwerp. Sorry.
CorsdeKort
Beste Lise en vraagsteller

Ik ben ruim 25 jaar bekeerd en sindsdien aan het worstelen geweest en kwam er niet uit. Dat wil zeggen dat ik ondanks mijn goede voornemens en wil en bijbel lezen en bidden en naar de kerk gaan e.d. nog regelmatig terug viel en dan bewust onverschillig was en dingen (zonde) deed; waarvan is wist dat ze niet goed waren. Als zodanig dus was ik een soort van tollenaar en zondaar als jij beschrijft.

Ik had daar veel wroeging van en ben vaak “over nieuw begonnen”. Ik heb gezocht, gebeden en geklopt en vorig jaar heb ik “het licht gezien”, en ben ik wedergeboren. Dat is allemaal genade, ik had het niet verdient. Er staat dat de nederige genade (dat is hulp) krijgen. Welnu die hulp kwam in de vorm van de doop met de HG en daardoor kreeg ik kracht die mij heeft geholpen om uit de macht van de zonde te komen, en daarna af te zien van alle bewuste zonde. Jezus is nu mijn hoofd en Heer! Sindsdien heb ik ook de drang anderen te willen helpen (sorry).

Ik herken mij dus in vraagsteller/stelster en die wil ik alleen maar helpen. Ik heb zo lang met mijn neus in de drek gezeten dat ik de laatste ben die denkt dat ik goed ben of beter dan de rest, want dat ben ik niet. Nee God komt alle eer toe. Ik ben slechts een stuk klei en Hij is de potte maker. Ik wil mij graag door Hem laten vormen, tot Zijn eer.

Of (een ander / jouw vergelijk); Hij is de wijnstok en ik ben nu geënt aan Hem. Door bewust in Hem te blijven; in gebed te zijn, met Gods zaak bezig te zijn, mij te verdiepen in Zijn Woord, andere mensen te helpen, meteen te doen wat de HG mij te binnen brengt heb ik veel minder zin om toe te geven in de verzoekingen, "het smaakt mij iet meer" en daarnaast ben ik bang om God zo kwijt te raken en dat de HG gaan wijken.

Ik geef daar dan ook niet meer aan toe, ik zou wel gek zijn. Liever mijzelf verloochenen en mijn kruis opnemen dan toe te geven aan mijn vlees en vervolgens weer te moeten lijden in mijn geweten. Als dat roem is dan roeme ik in de Here.

Ik was afgelopen zondag bij de PKN (Bovenkerk Kampen). De dienstdoende dominee preekte over Godsvrucht, dat was Vreze des Heren en dat is te wijken van het kwade. Dat wil ik graag en niet anders.

Het spijt mij als ik uitspraken doe die niet goed landen. Ik merk (ook met de HG) dagelijks mijn tekortkomingen en kan daarvan gereinigd worden. Ik ben niet perfect, ook niet in mijn schrijven, heb ook nog gewoon inwonende zonde, wordt ook verzocht en doe (nog steeds) per abuis veel domme dingen. Ik meen dan e.e.a. goed maar merk dat dan niet altijd zo goed uitpakt en gaat. Ik ellendig mens dus, net als Paulus.

Daarom sluit ik mij bij hem aan met Fil 3 vers 12 t/m 14:
“Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus”.

cors.dekort@solcon.nl
Jeremiah
Cors,

1e Bekering en wedergeboorte is hetzelfde, hoe kan daar bij u 25jaar tussenzitten? Of ziet u verandering ook als bekering?
Omega
@CorsdeKort Ik blijf het lastig vinden wat je zegt, zeker ook tegen de achtergrond van de leer van jouw geloofsgenootschap. Je zegt soms erg mooie en bijbelse dingen, maar dat alles valt m.i. volledig in het niet doordat je Jezus niet erkent als God. Ik ben overtuigd van je goede intenties, maar evenzo ben ik er op grond van Gods Woord van overtuigd dat niemand zalig wordt zonder geloof in de Christus van het Woord: God en Zaligmaker. Je bezoek aan de Bovenkerk is in ieder geval een stap in de goede richting ;-)
Sammie2016
11_10
Dank voor je waardering.

Ik geef je dit ter overweging: als we de Wet van God niet kunnen naleven waarom vraagt onze hemelse Vader dat dan van zijn aardse kinderen, dat is toch niet logisch!....
is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de Jahweh van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.” (Micha 6:8).
"Recht doen en Gods weg te gaan" betekent dat niet dat Hij vraagt zijn rechtvaardige wetten/maatstaven in het leven toe te passen en zo met Hem te wandelen!

Gods wetten gehoorzamen is in deze wereld van satan de duivel niet makkelijk. NIET omdat de wetten op zichzelf moeilijk zijn (zie tekst hier onder) maar satan en zijn wereld staan vijandig tegenover al degene die Gods wetten in het leven toepassen en de meeste mensen doen niet Gods wil maar eigenlijk die van satan, dat maakt het moeilijk!
1Johannes 5:3 ..
Want de liefde voor God betekent dat we ons aan zijn geboden houden. Maar zijn geboden zijn geen zware last,

Wat je zegt is juist "de wet van God houden verlost niet van de zonde" maar het levert wel Gods goedkeuring op en dat leidt weer tot eeuwig leven op een paradijsaarde.

De wet die Jahweh in de tijd van Mozes heeft ingesteld (kort: de 10-geboden of de Mozaïsche wet) was volmaakt en kon niemand houden.
Die had volgens de Bijbel een functie namelijk om duidelijk te maken dat de mens zondig is. Deze wet leidde tot de Christus .....
Galaen 3:24-25
Dientengevolge is de Wet onze leermeester geworden die tot Christus leidt, opdat wij ten gevolge van geloof rechtvaardig verklaard zouden worden. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan wij niet meer onder een leermeester.

Christenen leven dus niet meer volgens de oude Mozaïsche wet "die met de Christus aan de martelpaal is genageld" maar leven door geloof in Jahweh en Christus, God heeft in hun hart Zijn wetten gegrift.

fijne dag allen.
Jeremiah
@Sammie2016

Ik kan het toch niet helemaal met je eens zijn, je zegt:

"Gods wetten gehoorzamen is in deze wereld van satan de duivel niet makkelijk. NIET omdat de wetten op zichzelf moeilijk zijn (zie tekst hier onder) maar satan en zijn wereld staan vijandig tegenover al degene die Gods wetten in het leven toepassen en de meeste mensen doen niet Gods wil maar eigenlijk die van satan, dat maakt het moeilijk!"

Je vergeet dat de mens in zichzelf verkeerd is en ook na genade de oude, zondige mens in zich meedraagt. Daar kwam zelfs Paulus niet bovenuit als ie klaagt: "ik ellendig mens". laten we niet te makkelijk de schuld op de satan of de wereld schuiven. We strijden tegen een driehoofdige vijand.

"Wat je zegt is juist "de wet van God houden verlost niet van de zonde" maar het levert wel Gods goedkeuring op en dat leidt weer tot eeuwig leven op een paradijsaarde."

Hier kan je ook de verkeerde kant mee opgaan. Natuurlijk doe ik niets af aan het prachtige psalmvers:

Psalm 19 : 6
Dus krijg ik van mijn plicht,
O God een klaar bericht.
Wat is 't vooruitzicht schoon!
Hij, die op U vertrouwt,
Uw wetten onderhoudt,
Vindt daarin groten loon.
Maar, HEER, wie is de man,
Die op 't nauwkeurigst kan
Zijn dwalingen doorgronden?
O bron van 't hoogste goed,
Was, reinig mijn gemoed
Van mijn verborgen zonden.

Maar we moeten niet de illusie wekken om via het werkverbond het genadeverbond te kunnen inklimmen (oa Ds. Huisman)
CorsdeKort
@jeremiah

Verhip, ik wist niet dat bij jullie bekering en wedegeboorte het zelfde was?!
Vandaar dat veel Refo’s problemen hebben met het feit dat ze niet bekeerd zijn. Ik lees namelijk regelmatig op deze site regelmatig van bejaarden die angstig zijn om te sterven omdat ze niet bekeerd zijn en kon dat toen slecht plaatsen.

Voor mij was bekeren stoppen met roken, blowen, mij bedrinken, stappen en dames willen versieren, schelden, slechte films kijken, oneerlijk zijn, e.d. net zoiets als leven als de verloren zoon. Na deze bekering leefde in “van buiten netjes” maar van binnen lukte dat niet echt / niet helemaal.

MAAR, Sinds ik de kracht van de HG heb ontvangen, ben wedergeboren, ik heel anders mens met nieuwe interesses, namelijk die van boven.

2 cor 4:17 “Daar zij niet zien op het zichtbare (gemak, genot, dingen, en überhaupt alle aardse zaken) maar op het onzichtbare (mijn hemelse bruidegom in alles behalen, Zijn deugden verkrijgen) want het zichtbare is tijdelijk maar als het onzichtbare (dus ook wat wij in onze Geest hebben verzameld, de hemelse schatten) is eeuwig.

BEDANKT ALLEMAAL allemaal voor de mooie bijdragen. Ook al verschillen wij wat van mening ik beschouw jullie wel als broeders en het doet mijn goed e.e.a. te leren en door jullie schijven jullie geest te proeven, welke naar God uitgaat.
CorsdeKort
@omega

Leuk weer met je te communiceren.
Het gaat om het leven, toch? Het gaat erom wat wij doen en wat er in ons gebeurt. Of en hoe wij ons door de HG laten leiden en gevormd worden naar Zijn beeld.

Voor mij zijn God, en Jezus en de HG één. Maar toen Jezus op aarde was, was God in de Hemel en God kan niet gedeeld zijn dus waren zij twee.
Het één zijn zit hem in het feit dat Jezus (ook) toen hij als mens op aarde was één met de Vader namelijk was namelijk van zin en streven. Hij wou alleen maar Gods wij doen en deed per saldo ook alleen maar Gods wil.

Ook kunnen wij tot God komen via Jezus en is hij onze pleiter. En niemand bid tot zichzelf.

Mijn basis is de Bijbel en niets anders. Ook als ze men daar waar ik regelmatig kerk iets buiten de Bijbel beweren, als men met mensengedachten of regeltjes komen, en/of ik e.e.a. niet kan rijmen met Gods Woord en het leidt niet naar godsvrucht dan distantieer ik mij daar van.

Ik heb met God van doen. Hij oordeelt en mij. Onze achtergrond en kerk en leer, daar gaat het niet om en dat valt later allemaal weg. "Het gaat om het huis, niet om de steiger". Waarom dan nu mij beoordelen omdat ik iets niet (helemaal) geloof wat er in jullie Catechismus staat?
Marisa
@CorsdeKort

Het gaat niet om de catechismus, maar vooral om de Bijbel - daar staat het in: Jezus is God. Hij was God en mens toen Hij op de aarde was. Misschien heb je een bedekking voor die waarheid...?
En geloof je dat een beetje, niet helemaal, of helemaal niet?

Mocht je reageren, dan stel ik het op prijs als je mijn naam voor de verandering eens correct weer zou geven :)
(Ik zie trouwens dat je met de spelling van 'Lize' ook moeite hebt.
CorsdeKort
Marisa
Sorry voor het verkeerd spelen van je namen, zal ik beter op letten.

Jou en jullie punt is duidelijk. Misschien hebben jullie wel gelijk.
Ik zal mij er een keer flink in verdiepen.

Maar als dat zo is dan mag dat geen afbreuk doen aan:
Rom 8 vers 3 en 4
3 Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees

en aan Hebr 2 vanaf vers 14:
Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen.
Marisa
@CorsdeKort

De teksten die jij citeert doen op geen enkele wijze afbreuk aan het feit dat Jezus, toen Hij op aarde was, God en mens was.

Succes Cors, met de studie over dit ongelooflijk belangrijke gegeven!
Sammie2016
Jeremiah,

Wat een zware last tors je met je mee!
De mens is zondig, onvolmaakt vol van fouten ja .... maar mensen zijn niet verkeerd. Ja, de enkeling daargelaten die mensen die willens en wetens "kwaad willen doen.
Jij en ik zijn toch niet "verkeerd", wij willen het goede doen maar ja natuurlijk we 'schieten we ook regelmatig bod' maar niet bewust.
Daarom kunnen we ook een beroep doen op het offer van Jezus zodat God ons kan vergeven en wij weer verder kunnen met ons leven.

Vriendelijke groet, broer.