Krachttraining met fitness

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Ik deed laatste tijd erg veel aan krachttraining met fitness. Iedere dag uit school was ik er te vinden. Ik weet dat ik daarin doorsloeg, maar ik vraag me nu vaak af of, wanneer ik me daar in mindere mate mee ga bezighouden, dat wel verantwoord is (vanuit Bijbels opzicht).

Antwoord

Beste vriend(in),

Allereerst mijn verontschuldigingen dat ik niet eerder geantwoord heb. Eerlijk gezegd vond ik jouw vraag best wel een beetje lastig. Ik heb namelijk ook een vraag aan jou. Waarom deed je zo fanatiek aan krachttraining ? En waarom wil je -zij het in mindere mate- daar mee doorgaan? Gaf het je een gevoel van eigenwaarde, was het iets dat je gedachten afleidde van nare dingen, was het wellicht het kanaliseren van agressie? Ik denk dat je dat eerst maar eens boven tafel moet krijgen. Waar zat of zit nog steeds de oorzaak?

En die oorzaak mag je bij God neerleggen en daarna ook met een betrouwbare medechristen bespreken. De Heere Jezus wil ons, jou rust geven (Matth. 11: 28-30). Weet je hoe je tot rust komt? Door te leren wie Jezus is. Er staat “Leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden”.  Dus jij hoeft niets mee te brengen en niets te presteren. Jij hoeft niets! Je hoeft alleen maar te ontvangen, alleen maar te leren wie Jezus Christus is en voor jou wil zijn. Voor Hem, voor Zijn Vader ben jij ontzettend waardevol ! (Joh. 3:16a). Ik mag je vanuit het Woord doorgeven dat Hij jou zoekt en dat Hij hartelijk begeert om met jou een nauwe relatie te hebben. Zelfs het onwillige goddeloze Jeruzalem bleef het voorwerp van zijn verlangen. (Matth. 23:37a; Lukas 22:40-41a; Lukas 24:47). En als het jouw klacht is dat jij geen zin hebt, mag ik je er op wijzen dat niemand als eerste zin heeft. Het begint bij die zoekende Heiland, die jou zo graag bij Zich heeft (Joh. 10:16). En dat geen zin hebben dan? Lees Hosea 14:5...Wat wil je dan nog meer?

O ja... krachttraining door fitness... De Bijbelse Boodschap is een bevrijdende boodschap. Jouw hart (en het mijne ook) is geneigd om van allerlei dingen afgoden te maken. Wat we nodig hebben, is daarvan bevrijd te worden. Als jij een gelovig christen bent of wordt, die alles voor tijd en eeuwigheid alleen van de Heere Jezus verwacht, dan ben je een nieuwe schepping. Niet omdat je het voelt, maar omdat het zo is. De Heere zegt dat namelijk in Zijn Woord. (2 Korinthe 5: 17 en 21). God wil niet dat wij slaven zijn. Wij mogen genieten van het goede en alle dingen zijn ons geoorloofd (Galaten 5:1 en 1. Korinthe 6:12). Op beide Schriftplaatsen kom je die twee elementen tegen: wees een vrij mens in Christus, maar laat je niet weer tot zondeslaaf maken.

Ga dan als een vrij mens verantwoord fitnessen. Ik ga er maar even van uit dat de sportschool waar je dat doet, een plaats is waar de Heere ook zou kunnen komen. Dus geen plaats met een verkeerde sfeer, waar de zonde wordt aangemoedigd.  Op het moment dat de krachttraining/fitness je toch te machtig wordt, zodat het tussen God en jou gaat instaan, doe je er goed aan om met Zijn hulp radicaal afstand te nemen (Matth 5:29-30; Joh. 15:5 en 7).

De Heere zij je in alles nabij!

Drs. C. D. van.den Heuvel

Tags in dit artikel:

sport(en)