Wel seks, niet trouwen

Ds. A. de Lange / 2 reacties

Vraag

Momenteel heb ik 2,5 jaar een relatie met mijn vriend. Hij heeft een eigen huis, maar samenwonen willen we niet. Aangezien we beide christelijk zijn willen we dit graag bewaren tot na het trouwen. Al vanaf onze relatie is begonnen hebben we seks met elkaar. Hier maakten we beiden nooit een punt van en dachten hier nooit zo over na. We hebben vele gesprekken gehad met zijn ouders die dit beduidend afkeurden. Ik zag er nog geen kwaad in maar mijn vriend ging zich er meer in verdiepen (mede door zijn ouders). Ik merkte steeds meer dat hij lichamelijk op die manier afstand nam en vroeg me af wat er was. Hij vertelde dat het hem dwars zat en dat hij een schuldgevoel had. Het kan en mag immers niet. Hij zegt zelf nog niet klaar te zijn voor een huwelijk en hier zeker nog niet mee bezig te zijn.

Toch zit het me dwars. Emotioneel ben ik er veel mee bezig en bang dat ik niet zo goed zonder kan. Ik ben bang dat als we geen seks meer besluiten te hebben, hij de lusten ergens anders gaat zoeken. Dit deed (en doet??) hij voor onze relatie in het kijken naar porno. Ik ben hier absoluut geen voorstander van en ben ontzettend bang dat hij daar zijn lust in gaat zoeken als hij dit niet meer met mij doet. Of dat hij dit gaat zoeken bij andere meiden. Zijn ouders en de dominee wijzen hem er op te trouwen, maar dit ziet hij nog niet zitten. Hij is bang dat als we getrouwd zijn, hij er toch later achter komt een verkeerde keuze te hebben gemaakt (veel huwelijken om ons heen strandden vroeg). Help mij alstublieft! Ik voel me op het moment zo hopeloos!

Antwoord

Ik heb je vraag een aantal keren doorgelezen en van lieverlee begon ik me af te vragen: wat hebben jij en je vriend voor soort relatie? Jullie gaan al 2,5 jaar met elkaar, maar ik vraag me af hoe goed jullie elkaar kennen. Jij voelt je niet zo zeker van je vriend en denkt dat je hem aan je binden moet door seks met hem te hebben. En je vriend die het nestje al bewoont voelt zich nog niet zeker genoeg om tot een huwelijk te komen.

Ik zou jullie willen aanraden om meer te praten. Laat in je binnenste kijken. Vertel je vriend openlijk wat je in deze vraag allemaal aan de orde stelt. Dat je bang bent dat hij met porno doorgaat of andere seksuele contacten zoekt als jullie geen seks met elkaar hebben en dat je het moeilijk vindt, dat hij een huwelijk nog niet ziet zitten. En voor je vriend zou het goed zijn als hij ook openlegt hoe hij er echt in staat. Dat hij probeert op het spoor te komen waarom hij een huwelijk nog niet aandurft.  Heeft dat ook te maken met porno kijken in het verleden (en het heden)?

Dat jullie niet willen gaan samenwonen totdat je getrouwd bent is toe te juichen. Dat jullie wel seks met elkaar hebben gehad sinds jullie verkering hebben is dan wat vreemd. Want  één van de redenen waarom christenen tegen zijn op ongehuwd samen wonen is dat seksuele gemeenschap bij het getrouwd-zijn hoort. Wat betreft de seksuele omgang zou ik je dus aan willen raden om daarmee te stoppen totdat je getrouwd bent. De seksuele omgang is door God bedoeld als een extra bindmiddel en vreugde daar waar de liefdesband er afgezien van lichamelijke omgang van hart tot hart met elkaar is en waar ze door huwelijkssluiting een openbaar feit is geworden. Daarbuiten vervult seks hebben met elkaar vooral de rol van gezamenlijke zelfbevrediging en als het nieuwe er voor je samen af is, kan de relatie die vooral daarop gebaseerd was ook makkelijk ten einde komen.

Dus wees er samen vooral mee bezig om te werken aan je relatie met elkaar. Praat samen. Praat door over de dingen die jullie echt bezig houden. Doe dingen samen. Geniet samen. Maar niet in bed.

Mocht de pornoverslaving van je vriend nog spelen -en dat zou zomaar kunnen- en ervaar jijzelf ook moeite om van seksuele gemeenschap met elkaar af te zien, dan is het goed als je wat meer hulp zoekt. Via de site kostbaarvaatwerk.nl ontvang je wat dat betreft goede informatie.

Ik lees in je vraag niet echt iets over welke rol God in het leven van jou en je vriend speelt. Ik zou tegen je willen zeggen: besef dat ons leven alleen echt op de rails kan komen te staan als we met God in het reine komen. Als we Zijn grootheid, macht, rechtvaardigheid en liefde leren kennen en ons daar aan gewonnen geven. Hoe dichter je bij God komt, hoe meer je gewaar wordt dat je zondaar bent, en dat je op veel manieren bij God in de schuld staat. Maar als je het bij Hem zoekt zal je ook merken dat Hij goed en genadig is. En Christus wil met Zijn liefde in ons leven komen om ons te leren wat onbaatzuchtige en gevende liefde is. Dat is pas echt een stevige basis onder een menselijke liefdesrelatie. Als persoonlijke stille tijd in gebed en Bijbellezen voor jullie niet van erg groot belang geweest is tot hiertoe, verander dat dan. Biddend om Gods hulp en leiding mag je veel moois verwachten. Gods zegen toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Ds. A. de Lange, Nieuw-Lekkerland

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
2 reacties
AHHK76
Beste vriendin,
Goed dat jij deze vraag stelt. Mooi dat de dominee doorverwijst naar www.kostbaarvaatwerk.nl
Jullie relatie is vanaf het begin meer gericht op het lichamelijke. Het gevaar hiervan is dat je emotioneel/psychisch/geestelijk minder naar elkaar toegroeit. De vrijblijvendheid van verkering hebben, is er eigenlijk ook gelijk af. Want je bent al 1 vlees, zoals dat in de Bijbel wordt genoemd.
Je moet niet zelf willen voorkomen dat je vriend porno kijkt. Dan wissel je de ene zonde in voor de andere. En daarbij werkt het ook vaak niet en het is zeker niet bevorderlijk voor de liefde om zo met elkaar om te gaan.
Als je vriend een probleem heeft op het gebied van seks/porno dan is het nodig dat hij daarvoor hulp gaat zoeken. Bijv. via www.vrijvanporno.nl.
Daarnaast lijkt het mij nuttig dat jullie samen gaan praten over wat jullie voelen en willen.. Heeft je vriend last van bindingsangst? Wil jij wel trouwen? Hoe zien jullie het huwelijk? Wil je met hem trouwen als de porno nog speelt? Kunnen jullie elkaar vertrouwen? Wat is jullie huwelijk waard zonder seks (als 1 van de twee ziek wordt of als je kinderen krijgt, dan kan het soms even niet....)? Wat is het doel van jullie leven?
Trouwen is niet "het einde" maar: "het begin van een heel leven samen", als het goed is. Durf grenzen te stellen en keuzes te maken! Bedenk in dit alles ook wat christelijk leven inhoudt, voor hem, voor jou en voor samen! Ik wens je een gelukkig leven met of zonder deze vriend/man, maar vooral met God!
cees0102
Mooi antwoord. Het punt is belangrijk of jullie samen kiezen voor een leven op grond van de Bijbel. Als jullie besloten hebben om te leven in liefde, zoals God dat van ons vraagt, kunnen jullie echt gaan werken aan een relatie. En als dit voor problemen zorgt, is het de vraag of het verstandig is, om deze relatie aan te houden.