(...) zijn uiterlijkheden dan niet van belang? Bij de Ger. Gem. bij ons in het d...

drs. G. Nieuwenhuis / Geen reacties

Vraag

Beste heer Nieuwenhuis. Hartelijk dank voor uw welgemeende antwoord! Ik heb niet in het bijzonder iets op het oog, maar ik wilde dit gewoon weten. Ik weet namelijk niet zoveel van de Gereformeerde Gemeente af en dacht altijd dat dit een homogeen blok was. Uit uw antwoord kan ik opmaken dat er in de Ger. Gem. dus ook grote verschillen zijn. Ik ben niet verstrikt in uiterlijkheden, maar ik wist niet goed hoe ik anders het verschil moest aangeven tussen de gemeenten. Nu heb ik de preken nog eens vergeleken en in de ‘lichte’ stadse Ger. Gem. ligt de nadruk veel meer op beloften, verbond, doop en dat iedereen kan zalig worden. Bij ons op het dorp ligt de nadruk op verkiezing, verwerping, duisternis, “mocht het nog eens gebeuren dat”..., weinigen zijn uitverkoren, enz. Maar zijn uiterlijkheden dan niet van belang? Bij de Ger. Gem. bij ons in het dorp mag je niet aan het avondmaal als je wel eens in een broek loopt, in de stadse Ger. Gem. mag dat wel. Ik ben het verder van harte met u eens dat we ons hart aan de Heere God moeten geven en dat alles in ons leven dan ook op Hem gericht is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Nog een even een korte reactie. Ik weet niet of je de verschillen in de Gereformeerde Gemeenten als grote verschillen moet duiden maar verschillen zijn er zeker. Niet elke predikant legt dezelfde accenten in de prediking dat was vroeger zo en dat is nu nog zo. Wat jij dienaangaande schetst lijken me wel twee uitersten. Wat uiterlijkheden betreft heb ik niet gezegd dat uiterlijkheden niet van belang zijn maar wel dat het daar niet in de eerste plaats om gaat. Soms is het uiterlijk een weerspiegeling van het innerlijk maar dat is zeker niet altijd het geval. Dat heb ik ook gemerkt bij mijn bezoeken aan het buitenland. Hetzij dat gij eet of dat gij drinkt of iets anders doet (u kleedt)  doet het alles tot eer van God. Daar hebben kinderen van God hun hele leven hun handen vol aan!

Met hartelijke groeten,
G. Nieuwenhuis