Onderscheid van waar geloof

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Ds. H. van Oostende heeft mijn vorige vraag beantwoord. Graag zou ik nog wat dieper ingaan op die vraag. Bedankt voor uw duidelijke antwoord over twijfel. Ik vroeg mij echter met name af waarin een waar geloof zich onderscheid. Immers, een moslim kan een sterk geloof hebben in Allah. Zo sterk kan zijn geloof en zijn liefde voor Allah zijn (of welk ander willekeurig geloof), dat hij zijn leven voor Allah zou willen geven. Dat hij te vuur en te zwaard altijd voor de naam van Allah opkomt. Waar onderscheid het ware christelijke geloof zich van deze vorm van zelfsuggestie of autosuggestie? Kan een mens in Jezus Christus geloven, geloven dat hij behouden is door het bloed van Christus, liefde hebben voor Christus... zodanig zelfs dat het een spoor trekt in je leven? Maar dan toch op eenzelfde manier als bijvoorbeeld een Moslim d.m.v. zelfsuggestie? Waar zit dan het verschil? Is dat in het Voorwerp van het geloof?

Antwoord

Het doet een medewerker van Refoweb altijd goed als er in een vervolgreactie nog dieper op een antwoord wordt ingegaan. Dat geeft voor hem iets weer van een zekere mate van betrokkenheid op de vraagstelling, waardoor je ook wat meer zicht krijgt op de achtergrond van hem of haar, die het probleem heeft aangereikt.

Volgens de vraagsteller ben ik wel behoorlijk duidelijk geweest in mijn beantwoording over geloofstwijfel, maar ging het antwoord in zijn optiek niet voldoende in op de vraag, waarin een waar geloof zich nu onderscheidt. Hij is daarbij nogal onder de indruk van moslims die volgens hem blijkbaar een sterk geloof in Allah hebben. Ik vind dat nogal opvallend dat hij zo onder de indruk is van het islamitisch geloof. Hij gaat daarin zover dat hij zelfs die moslim een zekere vorm van zelfsuggestie toedicht. Immers, hij zou zijn leven voor Allah willen geven.

Daarbij steekt het geloof van ons als christenen toch maar magertjes af of niet? Ik heb in mijn contacten met jongeren tijdens de catechese en in pastorale ontmoetingen wel eens het voorbeeld gebruikt van wat kerkgangers zouden doen, als ze na de dienst naar buiten komen en hun geloof zouden moeten belijden. Is dat geloof je alles waard, zelfs als het jou je leven zou kosten? Stel je voor als je daar van soldaten te horen zou krijgen: “Als je Jezus Christus verloochent zal ik je leven sparen, maar als je Hem trouw blijft, krijg je de kogel!”

Wat zouden er, mag je dan wel denken, nog weinig gelovige christenen overblijven! Dan ben je al aardig dicht bij de invulling van het geloof, zoals het in de vraagstelling wordt verwoord. Inderdaad, wie een kind van God is steekt zijn geloof niet onder stoelen of banken, maar hij gaat ervoor of zoals hierboven wordt aangegeven: het trekt een spoor in je leven. Dat is wel de consequentie van geloven en is ook een feit, als de Heilige Geest je bijv. aanraakt onder het lezen van Gods Woord of tijdens de zondagse prediking. Met minder kunnen we niet toe, zou ik heel nadrukkelijk willen stellen.

Maar om dat in te vullen als een vorm van zelfsuggestie, zoals je die bij moslims aantreft, dat gaat mij te ver. Moslims schamen zich niet als het gaat over de vormgeving van hun geloofsrituelen, maar ze hebben alleen Allah als God en Mohammed als zijn profeet. De Heilige Geest brengt ons altijd bij Jezus Christus als Degene die zondige mensenkinderen zo heeft liefgehad, dat Hij voor hen Zijn leven opofferde aan het kruis van Golgotha. Dan mag je weten dat je voor altijd Zijn eigendom bent, want God laat nooit los wat Zijn hand eenmaal in je leven is begonnen.

Voor verdere studie over wat moslims geloven verwijs ik naar de Stg. “Evangelie en moslims” te Amersfoort, onderdeel van de IZB (voor zending in Nederland).

Ds. H. van Oostende, em.-pred. te Kapelle

Lees meer artikelen over:

islam